Rickard.
Kan säga att det inte ska vara diffusionsöppen under ytpapp, och det jävliga är att jag bara går på magkänsla här, ytpapp är defintivt inte diffusionsöppet.

Har bara använt tät duk så jag vet inte för/nackdelarna.

Yam, yap, yep osv är inga betäckningar jag ids lära mig men siffrorna är vikten på produkten.
 
Så är det nog. Men det jag främst är intresserad utav att veta är vad ni rekommenderar under tegelpannorna.
Vi har råspont/pärlspont som undertak
 
Rickard.
Blev lite nyfiken så jag sökte runt lite, diffusionsöppet verkar huvudsakligen för tak utan råspont där man vill isolera mot duken.

Men jag är nyfiken på om det finns några fördelar med det på ett traditionellt tak.
 
Ja precis, var precis vad jag också undrade..

Låt höra om någon vet?
 
Har nu varit i kontakt med en av de lokalt högst ansedda snickarna som rekommenderade en "lättduk" som underlag under takteglet.. Och hans rekommendation var även att inte riva bort den gamla pappen, utan lägga denna duk över. Om nu inte pappen visade sig vara helt murken. Såg det OK ut så var det enligt honom nästan till det bättre att låta den gamla pappen ligga kvar, och lägga denna duk över.

Men när jag googlar lättduk hittar jag inget. Men antar att det är en sån där diffusionsöppen duk.

Dock glömde jag säga något om den delen där det är flackt tak, där jag kommer att lägga vanlig ytpapp. Vad skulle ni säga att det ska vara för underlag där? Vanlig underlagspapp eller kanske rentav någon sorts duk även där?
 
Det finns ju inget attvinna på en difusionsöppen dukom pappen ligger kvar. Då skulle jag valt en tät duk. Om det är låg fuktbelastning, dvs en tätfuktspärr motbostaden, kan man nog isolera utan luftspalt om man har en diffusionsöppen duk. Men annars ser jag inte fördelar med den.
 
OK!
Ja om det var en diffusionsöppen eller tät vågar jag inte svara på. Får höra med honom innan jag skickar in min offertförfrågan till bygghandlaren.
 
Rickard.
Jag tror att han menar ex haloten 280 eller flexilight eller liknande från andra leverantörer. Det är dom lätta underlagsdukarna för motage på råspont men bygghandeln vet vad du bör ha. Det fina med dom här är att man får klammra dom dolt.
Hör med din takläggare om du får lägga samma underlag på det taket, det är egentligen inte godkänt men jag kan inte riktigt svara varför. Har lagt över 1000m2 papp på underlagsduk utan problem.
 
Då är det nog sådan han menar. För den skulle vara lätt att jobba med, och skulle gå att endast klammra/häfta fast. Skulle dock vara rätt dyr. Men den skulle duga att lägga över befintlig takpapp menar du? Men däremot kanske inte att ha som underlag under vanliga ytpappen?
 
Rickard.
A ahlgren88 skrev:
Då är det nog sådan han menar. För den skulle vara lätt att jobba med, och skulle gå att endast klammra/häfta fast. Skulle dock vara rätt dyr. Men den skulle duga att lägga över befintlig takpapp menar du? Men däremot kanske inte att ha som underlag under vanliga ytpappen?
Värt varenda krona jag lovar. Lägger du ovanpå så missar du väl varför denna tråd startades att kolla rotet... Jag vet inte faktiskt, jag hade nog rivigt bort innan. Brukar vara ganska lätt och snabbt.
 
Både ja och nej.. Både han och en annan bekant menar på att man känner och ser ganska väl om pappen är dålig på något ställe och kan då självklart ta bort den där för att avgöra om sponten också är dålig.

Jag kommer ändå att åtminstone ta bort all spont i ytterkanterna, vid överhänget för att byta till ett par takstolar in. Då kommer man ju även åt och ser hur övrig spont ser ut..
 
Rickard.
Att pappen är dålig skulle vara en indikation på att råsponten är dålig är helt felaktigt.
Men jag tänker inte säga att det är fel vet duktiga snickare som inte alltid river pappen för att spara tid och kundens pengar.

Min åsikt är bara att det är för lätt att riva för skita i det.
 
Jag förstår helt hur du tänker. Man vill ju såklart att det ska bli bästa möjliga resultat..

Nu i helgen tänkte jag ta mig upp på taket och ta lite mått m.m. Kan då även lyfta på ett par pannor för att se hur pappen ser ut. Kanske återkommer med lite bilder :)
 
En fråga till, vad tycker ni är ett bra pris på taktegel? Bauhaus tar ca 150kr/kvm för deras vittinge tegel. Vet att lokala bygghandlaren är lite billigare. Men vad är ett rimligt pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.