Äntligen kom krilleman till undsättning.....;)
 
R
Jag ska kolla CC måttet och så får jag återkomma med det och utifrån det får jag hantera det på era instruktioner.
 
R
spekerök skrev:
[länk] 2st
[länk] 2st

Löser ditt problem likaså det är bra om det sitter ventiler för att snabbt stänga av vid ev.plötsligt slangbrott

mvh
Hur kommer det sig att denna lösning bara funkar om jag har 150 i cc mått? Jag har ju lösa slangar så de kan ju ansluta hursom menar jag då jag inte använder mig av en blandare där cc måttet redan är bestämt på blandaren och inte går att ändra?
 
Det är inte måttet i sig som är problemet, utan det finns (minst?) två olika stardards för hur blandarfästen är konstruerade. I Sverige har vi svensk standard som har cc160. Jag tycker iofs det ser ut som det är en sådan du har. Och där börjar jag inse att jag har dålig koll på hur de skall tätas.

I de svenska fästena sitter den lekande muttern på blandarfästet. I övriga Europa (världen?) kör man med cc150. Och då är det en gängad ände som sticker ut från väggen, muttern sitter på blandaren. På cc150 blandarna tätas det med en planpackning som jag skrev. Jag trodde att det var en sådan även tll cc160. men att döma av bilden tidigare här i tråden med en del med O-ring så misstänker jag att det kan ha varit fel. En sådan O-ringstätad koppling behöver en special lösning som finns på blandare, men rimligen så måste det gå att få tag på någon rördel som löser ditt problem också.

Det har blivit allt vanligare på senare år att man sätter cc150 i Sverige också, det ger en större valfrihet att välja blandare.
 
En annan skillnad mellan cc150 och cc160, är att den svenska standarden (cc160) kör med M26 gänga, den internationella standarden kör med R20 gänga kallas också G3/4. R gänga är det som används som gängstandard för VVS i de allra flesta fall utom just för blandarfästen och på vissa radiatordetaljer, där man istället har M gänga.
 
R
Nu är jag inte hemma men det intressanta är att för att fästa den gamla blandaren så hade den tidigare ägaren fått sätta dit övergångar som var snea så att säga så att man kan rikta in övergångarna just efter det mått man har på blandaren genom att rotera övergångarna så att de stämmer med blandarens ingångar.
I övrigt som jag minns det så sticker det bara ut två rör ifrån väggen, inga packningar eller liknande som på bilden tidigare. Längst in satt dock någon form av metallbricka och mot den en platt gummipackning. tanken är väl då att gängan på övergången ska gå såpass långt in i hålet att den trycker på packningen och metallbrickan bakom?
När jag inte fick det tätt i början monterade jag tillbaka de gamla övergångarna och den gamla blandaren och då blev de tätt men jag lyckas inte få det med nuvarande övergångar...weird!

Så här såg min ut när jag tittade in:
https://www.jula.se/blandarfaste-for-dold-rordragning-450392
I hålen sticker det bara ut två kopparrör.
 
Redigerat:
Men om du kopplar dina vinklar på de där excenter övergångarna, blir det inte tätt då?
 
Jag misstänker att det blandarfästet behöver en konisk nippel/övergång. Men jag kan ha fel.
 
R
Bild på hur de såg ut när jag fick återmontera när jag inte fick det alls tätt i början:
 
  • bild3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
hempularen skrev:
Men om du kopplar dina vinklar på de där excenter övergångarna, blir det inte tätt då?
hmm den tanken slog mig men då bygger jag någon extra centimeter från väggen men de kanske jag får leva med. Nån som vet vad jag ska ha för vinklad övergång för att passa in de små slangarna från kabinen? Typ en länk till en sida där jag kan köpa över disk, typ jula, biltema, bauhaus?
 
I
Varför inte ta bort blandarfästet och sen använda två klämmringskopplingar? Det kan vara svårt att få bort konorna i fästet. Värst är att har det varit otätt en tid så har du sannolikt vatten i väggen.
Du behöver veta fabrikar på blandar fästet och sen tror jag det bästa butiksalternativet är en VVS butik.
 
Det var mer tänkt som ett experiment. Om du tittar på övergångsnipplar på ex. den som spekerök länkade till, den är konisk på M26 sidan, så tror jag att du har lösningen. Jag gissar att du kan hitta motsvarande på en lokal byggmarknad, eller rörfirma. Kan ju vara lite mastigt med frakt/expeditionsavgiften för en sådan liten beställning.

Men kolla först så att din nuvarande nippel inte är konisk, i så fall är något annat fel. Förresten, OM den är konisk så skall det inte sitta någon planpackning i botten. Det kan också vara problemet.
 
R
snackade med en rörmokare nu och jag får ta lite mer bilder och åka till badrumsgruppen så får väl de komma fram till vad jag ska göra. tack iaf alla!
 
R
spekerök skrev:
[länk]Har jag monterat i likadant fäste som du har utan problem, brickan i fästet som ser ut som en sol inuti hakar tag runt röret vid åtdragning och gummipackningen som sitter där är svagt konisk. Ser ut så här>>[länk]

mvh
spekerök, ja precis så såg metallplattan ut o packningen! Ska jag köpa nya metallplattor o packningar menar du, är mina förbrukade? Ja får åka till en rörfirma o köpa den övergången samt vinklad anslutning då. Visar bilderna du just postade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.