D
injonil skrev:
hempularen har gett några exempel på gängor. Vissa är gjorda för lin, andra inte. Vad TS har vet vi inte, det finns många typer av gängor i blandarfästen, man köper den typ som man ska använda (t ex koppar eller pex).
Vad menar du med att de är gjorda för lin? Menar du helt enkelt att det inte finns någon annan tätning i kopplingen, så gängan skall tätas och de därmed "är gjorda för lin", eller menar du någon annan egenskap i gängorna som gör att de är "gjorda för lin"? Jag förstår inte riktigt om du kategoriskt påstår att man alltid skall använda lin för att täta gängor när de behöver tätas.
 
Jag menar att vissa kopplingar är konstruerade för att täta med lin och andra inte.

Och ja, oftast finns det något annat som tätar, mig veterligen finns det inga gängor som tätar i sig själva, men skulle det finnas eller uppfinnas så ska man även där följa de monteringsanvisningar som gäller.

Man ska t ex inte täta en klämringskoppling som läcker med lin (eller gängtejp) även om det givetvis är möjligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
videochild
  • Laddar…
D
injonil skrev:
Jag menar att vissa kopplingar är konstruerade för att täta med lin och andra inte.
Vilka kopplingar är det du avser som är konstruerade att tätas med lin och inte t.ex. gängtejp eller Loctite? Hur är kopplingen gjord för att specifikt tätas med lin?

Självklart finns det kopplingar där gängan inte behöver tätas utan där tätningen är någon annanstans i kopplingen. Då behövs varken lin, tejp eller Loctite. Men i de fallen där man behöver täta gängan, hur är då gängan konstruerad när den specifikt är gjord för att tätas med lin och inte Loctite?
 
Hur gängorna är konstruerade överlåter jag till tillverkaren. Det intressanta är monteringsanvisningarna. Men du menar att tillverkarna anger att R-gängor kan tätas med annat än lin och pasta?
 
D
injonil skrev:
Hur gängorna är konstruerade överlåter jag till tillverkaren. Det intressanta är monteringsanvisningarna. Men du menar att tillverkarna anger att R-gängor kan tätas med annat än lin och pasta?
Då kan du ju ta och visa mig de där monteringsanvisningarna...
 
Det spelar faktiskt ingen roll; även om tillverkarna ej anger hur man ska täta r-gängade rördelar så är det inte fackmannamässigt att göra på annat sätt än att använda lin och pasta.
 
I
Jag, har aldrig hört talas om särskilda gängor för det ena eller andra. Däremot vet jag av erfarenhet att det finns blanka gängor där lin eller tejp vill kasa. Det avhjälper man med en grov fil eller bågfilsblad som man drar tvärs över gängan så att det bildas hack på topparna, en poligrip som har vassa käftar går också bra att klämma med lite runt om, huvudsaken är att det bildas jack som bromsar förflyttningen av tätmedlet. Givetvis ska tejp å lin appliceras åt samma håll som man skruvar på delen ändå.
 
  • Gilla
tiwilliam
  • Laddar…
D
injonil skrev:
Det spelar faktiskt ingen roll; även om tillverkarna ej anger hur man ska täta r-gängade rördelar så är det inte fackmannamässigt att göra på annat sätt än att använda lin och pasta.
Har du något som helst belägg för detta påstående? Det tätas massvis med gängor över stora delen av världen (även Sverige) med Loctite, så jag undrar vad du har för belägg för ett sådant påstående? Speciellt för ännu högre tryck än i vattensystem (hydraulsystem t.ex.) så använder man ju ännu mer Loctite och där kan du nog glömma lin och pasta...

Det finns även massa med VVSare som använder sig av gängtejp dagligen... Är det inte fackmannamässigt utfört då?
 
Redigerat av moderator:
injonil skrev:
Det spelar faktiskt ingen roll; även om tillverkarna ej anger hur man ska täta r-gängade rördelar så är det inte fackmannamässigt att göra på annat sätt än att använda lin och pasta.
Vore intressant att höra vad du stödjer det påståendet på eftersom det gör gällande att de flesta VVS-installationer idag inte skulle vara ok.
 
R
spekerök, den första länken visar just den övergången jag köpte på hornbach, sen är det ju två böjda anslutningar i mässing eller nått. Men om jag köper det du länkade till så tror du problemen är ur världen? Den förra övergången som satt till blandaren nådde längre in i muttern tyckte jag och där tryckte den till en bricka i någon form av metall som jag tror var till för att täta bakåt? Tror du denna gänga når längre in eller nått?
 
Ok, jag visste inte att det var brukligt att använda Loctite istället för lin och pasta, men säger ni det så! Skulle det vara vanligt inom VVS i vanliga villor?

Gängtejp anses väl vara ok för riktigt små eller fina gängor men det är det ju inte fråga om här.

mexitegel, vad är det man använder i de installationer du syftar på?
 
De jag syftar på är just gängtejp och loctite :). PTFE tejpen är godkänd till till 3/4 tum

Det jag vände mig mot var att kategoriskt uttryckte dig om att det inte skulle var ok med gängtejp :)
 
mexitegel skrev:
PTFE tejpen är godkänd till till 3/4 tum
OMG, det är t o m R20! Måste säga att jag ifrågasätter starkt ifall det verkligen är fackmannamässigt att använda gängtejp på R15 och R20, även om tillverkaren tycker att den funkar fint för det... Det skulle inte en röris få göra hemma hos mig iaf!
 
Krilleman
OK upp till 2" med jumbotejp!

Inte för jag själv skulle använda det.

Lin och locher är fortfarande kungen av gängtätning!

Och till TS: vad är det för CC mått mellan asnlutningarna på blandarfästet som du försöker täta?
Jag skulle gissa 150cc för du fått dit en gängad del. Men då ska det vara som hempularen skriver!

Är det 160cc så behöver du andra grejer! (Som jag såhär efteråt ser att Spekerök länkat till)

Men det ska inte vara gängtape/lin på M26 gängan! Bara på 15 gängan.
 
Redigerat:
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.