R
Finns det någon fantastisk tätningsmassa, silikon, lim eller liknande som man kan ta på en gänga som droppar ca 1 droppe i minuten och täta för gott? Jag har slitit länge med en anslutning som jag inte lyckas få riktigt riktigt tät? (våtrumsmatta under så de är ingen panik men ändå störande).
Ni ser droppen på gängan närmast (jag har satt gängtejp på men de hjälpte inte). Hur går jag tillväga, tar jag bort all gängtejp och trär någon massa på gängan och sen skruvar ihop eller tar jag tätningen på ren gänga när jag skruvat ihop allt?
bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vad är det för typ av koppling?
 
D
Loctite 5776, men du lär ju få koppla isär och ta bort all den där gängtejpen först. Det är inte så att gängtejpen har följt med kopplingen och korvat ihop sig utanför när du skruvat på den?
 
Redigerat av moderator:
R
Är ingen expert men de är gänga i muttern så i den har jag anslutet en övergång med gänga i båda riktningar för att dels ansluta mot muttern och som i andra hållet kan ansluta den vinklade mässingsanslutningen som i sin tur leder slangar till en duschkabin.
 
Är det rätt grejer öht?
Man ska väl inte ha gängtape alls till det där?
 
R
Det vet jag inte, jag testade det jag hade när de inte blev tätt utan tejpen. Men vem säljer egentligen den här loctite 577. Finns den på Bauhaus eller Hornbach?
Och hur mycket ska man smeta på, smetar man på samtliga gängor då?
 
  • Gilla
Cylindern87
  • Laddar…
Vet inte om de kopplingarna funkar bra ihop (med ev slätände osv).

Men generellt så funkar lin + pasta mkt bättre än gängtape (lin + pasta dessutom lite självtätande, då blött lin sväller, min erfarenhet är att gängtape är väldigt känsligt för rörelse i anslutning).
 
Det ser ut som du har en koppling avsedd för blandare. Och jag tror att du har en gängad nippel (gängor åt båda håll?) som du sedan monterat vinkeln mot?

I så fall skall det sitta en plan packning längst in, annars kan du aldrig få det tätt. och skippa gängtejp etc, i gängan för den lekande muttern.

En sådan koppling är tänkt att bli tät genom att de två ändarna trycks mot varandra med en packning mellan. Det finns liknande kopplingar där tätheten istället uppnås genom att ändarna är koniska och konerna trycks ihop när man drar muttern. Jag kan ha fel så att din koppling är konisk, i så fall måste nippeln vara avsedd för en konisk koppling.

Däremot så behöver du ha tejp, eller hellre lin i gängan mellan nippeln och vinkeln.
 
  • Gilla
HusseCH och 1 till
  • Laddar…
R
Hi, tack för svar. Jag har en platt packning längst in som du säger och allra längst in var det en plåtbricka av något slag som klickade till när den fick tryck på sig som ni säger. Men jag undrar vad jag skaffar den här loctiten samt att jag får köpa lin.
 
I
Är det samma typ av blandarkoppel som jag hade på mattssonblandaren bör du nog tänka om.
Jag fick en vattenskada som försäkringsbolaget inte ersatte för besiktningsman ansåg att det var självförvållat. Då packningen började läcka gick vattnet rakt in i väggen. Gängan och de små hålen där ev läckande vatten skulle droppa ut hade kalkat igen. Täta inte gängan, eller än bättre byt ut grejerna till delar som passar ihop och ta en koll på väggen så det inte redan har hänt. IMG_0048.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det en "vanlig" väggbricka så passar ju inte vad som helst på dom heller. Vad jag vet så går det ju där inte att blanda fabrikat hur som helst pga att koner etc skiljer sig.
 
Loctite eller gängtejp ska inte användas. Lin ska användas när både mutter och skruv är gjorda för lin.

Kontakta en rörmokare om du inte vet exakt vad som ska användas.
 
D
injonil skrev:
Loctite eller gängtejp ska inte användas. Lin ska användas när både mutter och skruv är gjorda för lin.
Vad menar du egentligen? När är mutter och skruv "gjorda för lin" och hur vet du att så är fallet här? Och menar du att Loctite aldrig skall användas eller vadå?
 
  • Gilla
Rumpdottir
  • Laddar…
R
hmm får väl göra de.
 
DIY_freak skrev:
Vad menar du egentligen? När är mutter och skruv "gjorda för lin" och hur vet du att så är fallet här? Och menar du att Loctite aldrig skall användas eller vadå?
hempularen har gett några exempel på gängor. Vissa är gjorda för lin, andra inte. Vad TS har vet vi inte, det finns många typer av gängor i blandarfästen, man köper den typ som man ska använda (t ex koppar eller pex).

Jag har inte påstått att det ska vara lin i dessa kopplingar.

Ja, jag menar att Loctite aldrig ska användas för att täta en vattenkoppling i ett badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.