Beske, tänk på att många svar kommer från folk i branschen så svar kan vara väldigt partiska ;)

Har du haft några återförsäljare på hembesök och det är snarlika modeller offererade så borde du få en känsla av vem/vilka som verkar bra och ta lite referenser för att se att Tex service/frågor är lätt att få svar/besked på.

Den/dom som kommer och dissar allt och alla andra märken eller skrävlar för mycket om antal installerade maskiner eller vet bäst av alla är oftast den man ska hålla sig borta ifrån:cool:
 
B Beshe skrev:
Hej!
Har redan ställt en fråga om vad man ska välja bergvärme eller luftvatten pump. Nu har vi bedtämt oss att skaffa bergvärme.

Vi fick olika offerter och det billigaste på luftvatten pump är 134 tusen och 160 tusen på bergvärme så vi tycker 30 tusen skillnad inte är stor gämfört med hur bättre bergvärme är.

Det blir lite jobb men tänkte fråga. Vad är det man ska tänka på innan man skaffar en bergvärme förutom service och garatier??
Hej. Garantier är bra men service behövs inte särskilt. Kostar bara pengar att serva något som inte behöver servas. Borra minst 200 m. Bästa bergvärmepumpen är Daikins senaste som ger möjligheter till äkta komfortkyla nattetid. Sån där magnet-skräp-filter är bra.
 
”Service” i form av hjälp vid justeringar eller problem är bra.
Övrig service är väl att rengöra det vanliga filtret och magnetit filter , ibland kan det vara ett sådant servicekrav för att garantin ska gälla efter en viss tid.
Inget svårt att göra själv om inte tummen sitter mitt i handen utan svårigheten är att komma ihåg det :thinking:

Komfortkyla vill nog många ha dygnet runt när det som varmast men det är en annan femma.
 
P Plothman skrev:
Hej. Garantier är bra men service behövs inte särskilt. Kostar bara pengar att serva något som inte behöver servas. Borra minst 200 m. Bästa bergvärmepumpen är Daikins senaste som ger möjligheter till äkta komfortkyla nattetid. Sån där magnet-skräp-filter är bra.
Finessen med den nya Daikin bergvärmepump är att man har utvecklat komfortkylan så att du laddar borrhålet med värme under den varma årstiden när du vill ha komfortkylan och sen när du börja vilja dra upp värme från borrhålet så har du värmen från sommaren tillgodo. Det är skitsmart och de är ensamma om den tekniken hittills.
 
Jaha, partiskhet. Nej, jag har ingenting med Daikin att göra mer än att jag köpte deras bergvärmepump som de hade för ett år sedan och den är jag väldigt nöjd med, en av de bästa på marknaden redan då. När den senaste modellen kommit som jag såg på bygg och husmässan i vintras när den precis hade kommit ut på marknaden insåg jag att den vill jag ha. Men Jag väntar lite över sommaren då jag i vintras installerade ett FTX-system och vill se om den kombinationen räcker för att få tillräcklig kyla på sommaren. Jag kan inte ladda mitt borrhål på samma sätt med värme på sommaren men det kostar en del att byta pump när jag inte haft den nuvarande i mer än ett år än.
 
optimum
Försök ta reda på djupet till berg.
I offerterna brukar ingå 9 meter foderrör (stålrör) Har du djupare till berg blir det lite dyrare.

Vi hade 13 meter och jobbarkompis drygt 50 meter.

Alltså undersök om någon annan i området borrat brunn eller för bergvärme.
Sedan måste du få tillstånd att borra.
Anlita en bra firma och inte slarvers som vi hade. Vi fick senare gräva upp och fixa slang som var knäckt. (läckage)
 
Tycker man om den lösningen så ska man självklart köpa det Plothman
Att "ladda" ett borrhål är nog ibland knepigare än man tror om det tex är stora volymer strömmande vatten.
Man får lägga till att man troligen behöver komplettera sitt befintliga system med fläktkonvektorer eller byta ut befintlig radiator mot fläktkonvektor och ordna kondensisolering.
Kan nog bli billigare att komplettera med en vettig luftvärmepump som man kan använda för luftkonditionering samt att flera kan uppleva sitt värmesystem som trögt vid snabba väderomslag på höst/vinter/vår runt 0 gradigt ute och då ta hjälp av luftvärmepumpen för att jämna ut skillnaden, precis som jag gör :cool:
 
Daikin sänker flödet till så lite som 0,04l/s.

Hur många radiatorer räcker det flödet till ?

Håller med Comfort Thomas om att LLVP är en bättre lösning för kyla.
 
C Calore skrev:
Daikin sänker flödet till så lite som 0,04l/s.

Hur många radiatorer räcker det flödet till ?

Håller med Comfort Thomas om att LLVP är en bättre lösning för kyla.
Det räcker tyvärr inte lång
Exempel
Vi har ett hus med effekt behov på 10 KW
System 55/45 . Det ska alltid finnas 0,23 lps
Tillgängligt . Ett konstant tryckfall ska säkerställas över radiatorernas ventiler där
KVS värdet justeras in .

sänker någon flödet ( i detta fall värmepumpen ) stannar flödet . Det blir samma sak som om någon bryter strömbrytaren på en el radiator
Enheten som ska avge värme försvinner.

0,04 lps räcker en effekt på 1600 watt
Om det skulle vara 55/45
Så det motsvarar flöde för ca 2 radiatorer tyvärr

det finns olika vvs tekniska lösningar
För drift med inverter styrda värmepumpar.
2 slangar rätt in i systemet blir Aldrig rätt
Tyvärr
Mvh
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Det är ju inte bra när huset vill ha de 0,85 kw som Daikin sänker effekten till, och man får den effekten fast bara i 2 rum och 0 kw i resten av huset .
 
C Calore skrev:
Det är ju inte bra när huset vill ha de 0,85 kw som Daikin sänker effekten till, och man får den effekten fast bara i 2 rum och 0 kw i resten av huset .
Jag vet inte hur opartisk Calore är men vår Daikinpump funkar otroligt bra och när det gäller det tekniska för den nya pumpen tror jag att var och en får läsa på deras hemsida och ringa Tomas Wiak, Sverigechef så förklarar han det tekniska.
 
P Plothman skrev:
Finessen med den nya Daikin bergvärmepump är att man har utvecklat komfortkylan så att du laddar borrhålet med värme under den varma årstiden när du vill ha komfortkylan och sen när du börja vilja dra upp värme från borrhålet så har du värmen från sommaren tillgodo. Det är skitsmart och de är ensamma om den tekniken hittills.
Nyfiken. På vilket sätt är Daikins nya den bästa?

Aktiv kyla har funnits som tillval hos många tillverkare länge. Som separat modul dock men ändå. De Daikin gjort är att intergrera den i enheten.
 
Hur menar du att jag är partisk ? Och för vad isåfall ?

Jag har 1 Viessmann värmepump själv och innan den så hade jag 1 Thermia Eko som funkade alldeles ypperligt.

Daikin skriver i sitt produktblad om sitt min flöde och då blir tekniken så som jag sa. Deras maxflöde uppger dem ej, men du kanske vet det ?
 
Tror nog dom insatta kan tolka det tekniska på dom flesta system.

Ibland tycker man att det fungerar otroligt bra men det kanske finns bättre alternativ .
Många som säger att dom är väldigt nöjda och att tex deras luftvärmepump är otroligt bra som köptes billigt på tex jula och det kanske den är beroende på vad man jämför med.

Hos daikin är det en italienare som är ”Sverigechef” om dom inte har gjort någon förändring, ringer man någon på olika firmor så är dom alltid att föredra då dom är en smula partiska ;)

Huvudsaken är Att kunden är nöjd eller mer än så och känner att det är rätt system för en själv och att man fått en lättskött modell som var värd pengarna.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Ser att 2st svar hann emellan med mitt svar till dig plothman så det ser lite konstigt ut !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.