8 462 läst · 124 svar
8k läst
124 svar
Tändstift som inte sluter tätt
Om den bara legat så lossnar ju inte tändstiftet. Så om tändstiftet höll tätt när den gick senast borde det inte läcka efter att den legat still ett tag. Och känns kompressionen bra när du drar i snöret borde det inte vara ett problem på högvarv.R Rolle85 skrev:
Hade varit bra att veta vad för modell på röjsågen det är. Men är det samma som ts tidigare skrivit om verkar det ju bara vara en sån där ojusterbar kastabortochköpanyförgasare på den. Jag förstår inte hur det är tänkt med såna. Man kan ju vara på kebenkaise och röja en dag. Och nästa dag nere i nån gruva ;-) Kan en fast justering verkligen klara så breda spann?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 392 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 392 inlägg
Ett nytt tändstift med vanlig kompressionspackning ska normalt sett dras ca 1/2 varv efter att man dragit åt stiftet för hand med fingrarna så att packningen har kontakt med topplocket. I svåra fall upp till 3/4, men inte mer. Dessa är egentligen för engångsbruk och man ska byta packning mellan varje gång, men det brukar funka ändå, dock sämre efterhand, men man ska då dra klart mindre eftersom packningen är hoptryckt och inte kan fjädra längre. Handkänsla av erfarenhet eller momentnyckel är bäst i sådana lägen.
Det kan eventuellt skilja mellan märken, så jag flaggar för att man alltid ska läsa vad som gäller för just de tändstift ni har köpt. Dock har jag följ ovanstående som tumregel hela livet på alla typer av maskiner med utmärkt resultat. Använder i princip uteslutande NGK om det finns.
Stift med koniskt tätning (utan packning) ska dras betydligt mindre, normalt 1/16 varv, annars kan man deformera godset.
Det bästa är att köra momentnyckel, men tänk på att om man smörjer så påverkas momentet och det krävs ett mindre moment (samma som med hjulskruvar t ex).
Enda gångerna jag normalt sett kör med momentnyckel är med konisk tätning.
Hittade detta:
Det kan eventuellt skilja mellan märken, så jag flaggar för att man alltid ska läsa vad som gäller för just de tändstift ni har köpt. Dock har jag följ ovanstående som tumregel hela livet på alla typer av maskiner med utmärkt resultat. Använder i princip uteslutande NGK om det finns.
Stift med koniskt tätning (utan packning) ska dras betydligt mindre, normalt 1/16 varv, annars kan man deformera godset.
Det bästa är att köra momentnyckel, men tänk på att om man smörjer så påverkas momentet och det krävs ett mindre moment (samma som med hjulskruvar t ex).
Enda gångerna jag normalt sett kör med momentnyckel är med konisk tätning.
Hittade detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja det är främst om du byter bränsle fram och åter..G GVR4 skrev:Hade varit bra att veta vad för modell på röjsågen det är. Men är det samma som ts tidigare skrivit om verkar det ju bara vara en sån där ojusterbar kastabortochköpanyförgasare på den. Jag förstår inte hur det är tänkt med såna. Man kan ju vara på kebenkaise och röja en dag. Och nästa dag nere i nån gruva ;-) Kan en fast justering verkligen klara så breda spann?
själva syresättningen är det ingen större skillnad på..
Jodå det går att fixa även dessa maskiner.. Men det kräver mer kunskap i bakfickan än med proffs sågar
grejen är ju att den gick hur fint som helst efter efter jag dragit åt stiftet ännu mer (som redan satt som fan). Inte minsta tvekan på gaspådrag eller att den skulle dö vid tomgång.
Till en början gick den bara på tomgång som sagt men vid gaspådrag död
Till en början gick den bara på tomgång som sagt men vid gaspådrag död
testa om det händer igen att spraya runt dekompventilen... Och att kolla gängornaR Rolle85 skrev: