Aha
 
A
R Rolle85 skrev:
Aha
Är gängen schysst så räcker det med rörelsen från böjd till rak handled..
 
R Rolle85 skrev:
Känns som bra med komp i snöret och startar alltid efter något drag trotts att den legat i 1 år
Om den bara legat så lossnar ju inte tändstiftet. Så om tändstiftet höll tätt när den gick senast borde det inte läcka efter att den legat still ett tag. Och känns kompressionen bra när du drar i snöret borde det inte vara ett problem på högvarv.
 
Jag hade ändå provat att backa ut lågfartsskruven ett halvvarv för att se om det påverkar något. Kostar ju varken pengar eller tid.
 
 
A
G GVR4 skrev:
Jag hade ändå provat att backa ut lågfartsskruven ett halvvarv för att se om det påverkar något. Kostar ju varken pengar eller tid.
beror på..
Vissa av dessa har speciella skruva...
 
Om den inte har specialskruvar vill säga...:)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
G GVR4 skrev:
Om den inte har specialskruvar vill säga...:)
om man kommer åt så duger en näbbtång..
Men på Hva så går det inte... De tog visst reda på det när jag sa det på utvecklingsavdelningen...:crysmile:
Nä bara skämtar.. kanske;)
 
Ja på nyare småmaskiner har jag ju förstått att man begränsar eller helt tar bort möjligheten att göra justeringar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
G GVR4 skrev:
Ja på nyare småmaskiner har jag ju förstått att man begränsar eller helt tar bort möjligheten att göra justeringar.
Japp..
De går att ta bort..
Men Hva iallafall går ju emot mer och mer elektroniska förgasare eller batteridrift..

krävs en del för att fixa de elektroniska förgasarna..
 
Hade varit bra att veta vad för modell på röjsågen det är. Men är det samma som ts tidigare skrivit om verkar det ju bara vara en sån där ojusterbar kastabortochköpanyförgasare på den. Jag förstår inte hur det är tänkt med såna. Man kan ju vara på kebenkaise och röja en dag. Och nästa dag nere i nån gruva ;-) Kan en fast justering verkligen klara så breda spann?
 
MultiMan
Ett nytt tändstift med vanlig kompressionspackning ska normalt sett dras ca 1/2 varv efter att man dragit åt stiftet för hand med fingrarna så att packningen har kontakt med topplocket. I svåra fall upp till 3/4, men inte mer. Dessa är egentligen för engångsbruk och man ska byta packning mellan varje gång, men det brukar funka ändå, dock sämre efterhand, men man ska då dra klart mindre eftersom packningen är hoptryckt och inte kan fjädra längre. Handkänsla av erfarenhet eller momentnyckel är bäst i sådana lägen.

Det kan eventuellt skilja mellan märken, så jag flaggar för att man alltid ska läsa vad som gäller för just de tändstift ni har köpt. Dock har jag följ ovanstående som tumregel hela livet på alla typer av maskiner med utmärkt resultat. Använder i princip uteslutande NGK om det finns.

Stift med koniskt tätning (utan packning) ska dras betydligt mindre, normalt 1/16 varv, annars kan man deformera godset.

Det bästa är att köra momentnyckel, men tänk på att om man smörjer så påverkas momentet och det krävs ett mindre moment (samma som med hjulskruvar t ex).

Enda gångerna jag normalt sett kör med momentnyckel är med konisk tätning.

Hittade detta:

Tabell som visar åtdragningsmoment för tändstift med platt och konisk sätesdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
A
G GVR4 skrev:
Hade varit bra att veta vad för modell på röjsågen det är. Men är det samma som ts tidigare skrivit om verkar det ju bara vara en sån där ojusterbar kastabortochköpanyförgasare på den. Jag förstår inte hur det är tänkt med såna. Man kan ju vara på kebenkaise och röja en dag. Och nästa dag nere i nån gruva ;-) Kan en fast justering verkligen klara så breda spann?
Nja det är främst om du byter bränsle fram och åter..
själva syresättningen är det ingen större skillnad på..

Jodå det går att fixa även dessa maskiner.. Men det kräver mer kunskap i bakfickan än med proffs sågar
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
grejen är ju att den gick hur fint som helst efter efter jag dragit åt stiftet ännu mer (som redan satt som fan). Inte minsta tvekan på gaspådrag eller att den skulle dö vid tomgång.

Till en början gick den bara på tomgång som sagt men vid gaspådrag död
 
A
R Rolle85 skrev:
grejen är ju att den gick hur fint som helst efter efter jag dragit åt stiftet ännu mer (som redan satt som fan). Inte minsta tvekan på gaspådrag eller att den skulle dö vid tomgång.

Till en början gick den bara på tomgång som sagt men vid gaspådrag död
testa om det händer igen att spraya runt dekompventilen... Och att kolla gängorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.