Vad menar du med "drog åt pyttelite" var det ett 1/4 varv eller mindre ?

Att det kan komma pytte pytte lite om jag nu ska använda dina ord :) kan ju bero på att du pressade fram lite som satt mellan rör och slang. Detta kan du bortse ifrån.
Torka noga med lite sugande hushållspapper så det är helt torrt och spola sen mycket där uppe och se om det kommer något.
 
Samma inlägg ligger under rubriken Badrum.
Det vore smart att bestämma sig för ett ämnesområde ;)
 
roland53 skrev:
Samma inlägg ligger under rubriken Badrum.
Det vore smart att bestämma sig för ett ämnesområde ;)
Jag visste inte vilket ämne det hörde det, det var därför jag skrev under båda. Trodde att det var ok att göra så :)
 
oceanis skrev:
Vad menar du med "drog åt pyttelite" var det ett 1/4 varv eller mindre ?

Att det kan komma pytte pytte lite om jag nu ska använda dina ord :) kan ju bero på att du pressade fram lite som satt mellan rör och slang. Detta kan du bortse ifrån.
Torka noga med lite sugande hushållspapper så det är helt torrt och spola sen mycket där uppe och se om det kommer något.
Ja det låter ju rimligt att det kanske var därför det kom en droppen vatten :) Ska testa att spola igen och torka.
 
oceanis skrev:
Vad menar du med "drog åt pyttelite" var det ett 1/4 varv eller mindre ?

Att det kan komma pytte pytte lite om jag nu ska använda dina ord :) kan ju bero på att du pressade fram lite som satt mellan rör och slang. Detta kan du bortse ifrån.
Torka noga med lite sugande hushållspapper så det är helt torrt och spola sen mycket där uppe och se om det kommer något.
Vågade inte dra åt så mycket, satt redan ganska spänt så vi drog åt mindre än 1/4 varv, några millimeter bara.
 
Jag tror inte det skulle vara något problem om ni dragit lite till, men hur ser det ut nu när ni spolar och har torkat.

För att lugna dig lite så är det ett rör som inte är trycksatt eftersom det är ett avloppsrör. Det ser också ut att vara ett rör som går helt vertikalt i huset, detta tillsammans gör att det inte kommer att läcka några mängder oavsett hur hårt du nu dragit slangklämman så din oro över stora skador kan du lägga åt sidan just nu.

Vad är det för diameter på röret ca?
 
oceanis skrev:
Jag tror inte det skulle vara något problem om ni dragit lite till, men hur ser det ut nu när ni spolar och har torkat.

För att lugna dig lite så är det ett rör som inte är trycksatt eftersom det är ett avloppsrör. Det ser också ut att vara ett rör som går helt vertikalt i huset, detta tillsammans gör att det inte kommer att läcka några mängder oavsett hur hårt du nu dragit slangklämman så din oro över stora skador kan du lägga åt sidan just nu.

Vad är det för diameter på röret ca?
Tack för ditt lugnande inlägg!! Men jag är så himla oteknisk och kan ingenting om husbygge mm så jag förstår inte alls vad du menar. Kan du inte förklara på lite lättare sätt så att en okunnig som jag också hänger med :) Vad menas med att röret inte är trycksatt? Och vad menas med att röret går vertikalt i huset? Skulle gissa att det kanske är ca 10 cm i diameter.. Tror du att den lilla mängd vatten som kommer ut, alltså nån droppe då och då, hinner avdunsta innan den åstadkommer någon skada?
 
Trycksatta är dina kall och varmvatten rör vilket innebär att en läcka kommer att trycka ut mängder av vatten. Precis som när det går hål på vattenslangen i trädgården.

Ett avloppsrör har inget vatten inuti mellan gångerna du inte duschar eller spolar. Och dom gångerna du spolar så kommer det mycket begränsat med vatten som bara åker förbi din gummimuff och sen händer inget mer.

Om rören ligger horisontellt dvs ligger ner så kan det ju möjligen stå kvar lite rester av vatten som då skulle kunna sippra ut men i ditt fall går röret, antar jag enligt bilden, uppifrån och ner vilket gör att det inte ens kan stå kvar rester av vatten mellan spolningarna.

Risken för något förödande är därmed mycket, mycket liten som det ser ut just nu.

I princip ska det inte komma någon droppe överhuvudtaget så därför undrade jag hur det såg ut nu när du dragit åt slangklämman.

Den kopplingen skall vara tät, speciellt som den sitter som den gör, så antingen får du den tät nu genom det du spände eller så spänner du lite mer. Går det inte att få tätt så byt den för den skall vara helt tät, personligen skulle jag inte oroat mig för det men jag skulle själv sett till att få det helt tätt eller bytt.
Men det är ingen kris så ta det om du skall göra något annat där du har en röris som ska komma ändå.
 
oceanis skrev:
Trycksatta är dina kall och varmvatten rör vilket innebär att en läcka kommer att trycka ut mängder av vatten. Precis som när det går hål på vattenslangen i trädgården.

Ett avloppsrör har inget vatten inuti mellan gångerna du inte duschar eller spolar. Och dom gångerna du spolar så kommer det mycket begränsat med vatten som bara åker förbi din gummimuff och sen händer inget mer.

Om rören ligger horisontellt dvs ligger ner så kan det ju möjligen stå kvar lite rester av vatten som då skulle kunna sippra ut men i ditt fall går röret, antar jag enligt bilden, uppifrån och ner vilket gör att det inte ens kan stå kvar rester av vatten mellan spolningarna.

Risken för något förödande är därmed mycket, mycket liten som det ser ut just nu.

I princip ska det inte komma någon droppe överhuvudtaget så därför undrade jag hur det såg ut nu när du dragit åt slangklämman.

Den kopplingen skall vara tät, speciellt som den sitter som den gör, så antingen får du den tät nu genom det du spände eller så spänner du lite mer. Går det inte att få tätt så byt den för den skall vara helt tät, personligen skulle jag inte oroat mig för det men jag skulle själv sett till att få det helt tätt eller bytt.
Men det är ingen kris så ta det om du skall göra något annat där du har en röris som ska komma ändå.
Tack snälla för allt hjälp och beskrivning. Nu förstår jag precis hur du menar. Vi har känt efter nu (efter att ha spolat vatten i badrummet på övervåningen) och hittills har det inte kommit någon ny vattendroppe. Så förhoppningsvis kanske det hjälpte när vi drog åt litegrann. Eller så kommer det vara lite vatten ytterst sällan genom någon smal springa. Inte varje gång vi spolar vatten. Min fundering är om det kanske samlas lite vatten inne i den svarta behållaren mellan det vita röret och svarta röret (se bilden i början) Det borde ju bli en liten kant eller hur man nu ska kalla det, där det vita röret går upp inne i det svarta röret, alltså som ett litet dike, och där kanske det ligger nån pytteliten samling med vatten och det kanske är det som kommer ut genom någon smal glipa någonstans. Gick det att förstå hur jag menar? Kan det vara så?
 
Jag förstår och ja det kan bli lite kvar där men det är försumbart.

Men du kan nu sova lugnt och kolla till det lite då och då så ser du om det kommer något mer.
 
oceanis skrev:
Jag förstår och ja det kan bli lite kvar där men det är försumbart.

Men du kan nu sova lugnt och kolla till det lite då och då så ser du om det kommer något mer.
Tack det ska jag göra! Men OM det skulle vara så att det kommer nån liten droppe då och då (inte att det rinner) så borde inte den lilla vattenmängden kunna åstadkomma vattenskada väggen väl? Eller räcker det med ytterst lite vatten för att det ska kunna bli vattenskada?
 
Knappast troligt med vattenskada för några droppar på kort sikt, dvs närmaste året !
Men eftersom du är lite orolig av dig så låt det nu vara och kolla om ett par dagar igen och om du ser droppar så låt en röris byta kopplingen.

Man ska inte gå och vara orolig i sitt hus för då blir det en belastning, det ska vara roligt att ha ett eget hus.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Knappast troligt med vattenskada för några droppar på kort sikt, dvs närmaste året !
Men eftersom du är lite orolig av dig så låt det nu vara och kolla om ett par dagar igen och om du ser droppar så låt en röris byta kopplingen.

Man ska inte gå och vara orolig i sitt hus för då blir det en belastning, det ska vara roligt att ha ett eget hus.
Tack snälla för din hjälp. Nu känner jag mig faktiskt lugnare. Ska avvakta några dagar och kika sen igen. Och jag får tänka som du säger, att är det vatten igen så behöver det ju faktiskt inte vara värre än att jag anlitar en rörmokare som fixar till det :)
 
linda en handduk om roret. Den tar upp den ev vattendroppen sa den hinner torka tills nasta kommer.
 
Om nu alla dessa frågor och all oro är på allvar så tycker jag verkligen synd om Jossan81.

Om man nu är så totalt oteknisk i ett hushåll (bla så att man inte känner till skillnaden mellan horisontellt och vertikalt montage) så kan man göra sig en björntjänst att köpa ett eget hus. Det skulle nog ge mycket bättre livskvalitet att hyra en lägenhet där man kan lämna över underhäll och reparationer till någon annan. Detta sagt med tanke på både ekonomi och nattsömn.

Menar inget illa med inlägget men ville bara kommentera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.