Hej. Vi bor i ett radhus från 2008. Vårt badrum på övervåningen ligger precis ovanför badrummet på nerevåningen. Inne i badrummet på nerevåningen har vi en inspektionslucka i väggen, som man kan öppna. Där innanför så finns det isolering samt ett vattenrör som kommer ifrån badrummet på övervåningen. Så jag gissar att allt vatten rinner ner i det röret, dvs från duschen, handfatet samt toaletten där uppe. Vattenröret är vitt men på röret så finns det nått svart som sitter fast så jag antar att det vita röret är delat i två delar och ihop med hjälp av den svarta hållaren. Precis under kanten på den svarta hållaren så samlas det nån vattendroppe då och då. Spolar vi vatten i badrummet på övervåningen så forsar det inte ut nått vatten på röret när vi tittar i inspektionsluckan. Men däremot så blir det alltså nån vattendropp då och då. Drar man fingret längs med den svarta kanten så kan man se på fingret att det blev en aning fuktigt. Är detta någon fara? Betyder det att det läcker ut vatten från den svarta hållaren eller är det typ kondens som samlas där? Är det normalt och är det nån fara? Känner mig jättenervös och orolig nu för att det ska bli vattenskada i väggen. Bifogar en bild från inspektionsluckan. Jättetacksam för svar! DSC_0056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gissar på kondens, men det är ju troligen lätt att kontrollera, det är ju bara att skruva loss klämringarna, fösa upp den svarta ringen en bit och kolla hus karven ser ut. Det övre röret bör väl gå ner inuti det nedre.
 
Men hur kan det samlas kondens där. Det ska väl inte vara nått blött nånstans? Men vågar man verkligen skurva loss klämringarna och dra upp den svarta ringen? Tänk om det ställer till något eller om vi inte får tillbaka den på plats igen? Om det övre röret inte går ner inuti det nedre utan att det istället är ett mellanrum mellan rören, hur ska vi göra då?
 
Anna_H skrev:
Jag gissar på kondens, men det är ju troligen lätt att kontrollera, det är ju bara att skruva loss klämringarna, fösa upp den svarta ringen en bit och kolla hus karven ser ut. Det övre röret bör väl gå ner inuti det nedre.
Om vi antar (med största sannolikhet) att det är ett skarvat avloppsrör så kan man nog utgå ifrån att det mestadels är varmt eller ljummet vatten som rinner genom det och då blir det ingen kondens på utsidan av röret som ligger i en innervägg.

Sen är det en gummimuff som man av en eller annan anledning har använt för att skarva två rakändor så det övre röret går inte inne i det nedre så det är ingen mening att lossa för att konstatera detta.

Det är helt enkelt läckage så dra åt slangklämman lite och spola sedan vatten där uppe och se om den blir tät annars byt till en ny gummimuff. Men jag tror det räcker att dra åt den lite lätt, med känsla..
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Om vi antar (med största sannolikhet) att det är ett skarvat avloppsrör så kan man nog utgå ifrån att det mestadels är varmt eller ljummet vatten som rinner genom det och då blir det ingen kondens på utsidan av röret som ligger i en innervägg.

Sen är det en gummimuff som man av en eller annan anledning har använt för att skarva två rakändor så det övre röret går inte inne i det nedre så det är ingen mening att lossa för att konstatera detta.

Det är helt enkelt läckage så dra åt slangklämman lite och spola sedan vatten där uppe och se om den blir tät annars byt till en ny gummimuff. Men jag tror det räcker att dra åt den lite lätt, med känsla..
Oj så det är alltså läckage! Nu blev jag ännu mer orolig. Kan det vara allvarligt, alltså att det är vatten inne i hela väggen och mögel. Kan det bli det av så pass lite vatten? Det rinner ju inget alls utan blir ju bara lite vått under ibland.

Men hur ska vi veta hur mycket vi ska dra åt slangkämman? Känns jätteläskigt att skruva där. Tänk om vi skruvar så hårt att hela vattenröret spricker?? Hur ska man veta när det är lagom hårt skruvat?
 
spekerök skrev:
Mer korrekt hade varit att skarva med en pp muff, fernco övergången används oftast när man skall skarva på ett gammalt gjutjärnsrör mot nyare plast/pp rör.

När det är svårt att dra isär så tillämpas skjutmuff.[länk]



mvh
Det är Hjältevadhus som har byggt huset och även installerat rören. Så jag vet inte alls varför de valt att använda en sån där. Är det någon fara att ha en sån? Är det stor risk för läckage då?
 
Jag säger som kineserna: "börja oroa er när problemet uppstått annars måste ni oroa er två gånger, både innan och efter"

På bilden ser det ju torrt och fint ut. Och känner du ingen mögellukt så är det väl ok.

Men spola där uppe och kolla om det läcker. Att dra åt en "gummislang" som det i princip är blir inte bättre av att man med all våld i världen drar åt den för det är inte det som tätar.
Ta en skruv mejsel (eller om ni har en mejsel för slangklämmor typ http://www.lindab.com/se/pro/products/Pages/Mejsel-för-slangklämma.aspx )
Dra tex 1/4-1/2 varv och testa men dra inte med våld. Troligen kommer det att räcka, svårt att beskriva i ord hur mycket men för att dra sönder röret får du använda mycket våld då har nog slangklämman gett upp innan.
 
Redigerat:
Jossan81 skrev:
Men hur ska vi veta hur mycket vi ska dra åt slangkämman? Känns jätteläskigt att skruva där. Tänk om vi skruvar så hårt att hela vattenröret spricker?? Hur ska man veta när det är lagom hårt skruvat?
Ja, det är ju inte lätt att ge ett råd om hur mycket. Det känner man..... men jag skulle nog provat med ca 1/4 varv på skruven på nedre slangklämman. Om detta inte hjälper så lite lite åtdragning tills det tätar.
Jag tror att det tar emot så mycket på skruven att du inte kan dra mer innan röret spricker, det blir nog gummimuffen som skadas först i så fall....

Andre man på bollen :(
 
Är lite en gåta för mig att köra med fernco övergången där, den är ju förhållandes dyr gentemot en vanlig muff.
Pröva att dra åt den litegranna se om läckaget upphör annars byt till en muff.

mvh
 
Jossan81 skrev:
Det är Hjältevadhus som har byggt huset och även installerat rören. Så jag vet inte alls varför de valt att använda en sån där. Är det någon fara att ha en sån? Är det stor risk för läckage då?
Den sitter väl mellan två färdiga moduler kan man anta och för att kunna bygga med ett modulkoncept så blir det skarvar någonstans. Muffen är godkänd som skarv så det är nog ingen fara och den sitter så att ni kan inspektera så det är väl ok.
 
roland53 skrev:
Ja, det är ju inte lätt att ge ett råd om hur mycket. Det känner man..... men jag skulle nog provat med ca 1/4 varv på skruven på nedre slangklämman. Om detta inte hjälper så lite lite åtdragning tills det tätar.
Jag tror att det tar emot så mycket på skruven att du inte kan dra mer innan röret spricker, det blir nog gummimuffen som skadas först i så fall....

Andre man på bollen :(
Men är inte det vita röret bara gjort av plast? Går det inte sönder jättelätt? Alltså spricker...
 
Jossan81 skrev:
Men är inte det vita röret bara gjort av plast? Går det inte sönder jättelätt? Alltså spricker...
Nä det går inte sönder, be cool.........;)
 
Om man belastar ett plaströr ojämnt så spricker det lättare.
I detta läget drar du jämnt, runt om på röret, alltså du fördelar kraften jämnt.
Visst, allt kan gå sönder men man får använda lite förnuft också.... :)
 
Vi drog åt klämman nu, bara pyttelite, nån millimeter. Då kom det en ny liten liten droppe. Fast vi drog ju åt, inte släppte upp. Men det kanske är så att det ligger lite vatten på kanten inne i det svarta röret och att det kom ut lite bara för att vi drog åt eller? När vi spolar vatten där uppe så kommer det inget vatten alls. Det gjorde det inte innan heller. Det är bara plötsligt, efter en stund, som man känner att det är pyttelite vatten på den svarta kanten nedtill. Men det blir lixom inte droppar just medans vi spolar vatten. Dock så hör man inne i röret att det rinner vatten där men det kommer inte ut nått då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.