Till rena stolpkonstruktioner (t.ex. glasade uterum) liksom situationer där stolpar behöver vara utan sidostöd på längre sträckor är det klokt att använda virke med kvadratiskt tvärsnitt eftersom sådant virke har samma styvhet i båda riktningarna. Det är däremot inte särskilt lämpligt att använda fönster som sidostabiliserande element till stående reglar, om man inte är glasmästare eller älskar att byta glas.
 
J justusandersson skrev:
Till rena stolpkonstruktioner (t.ex. glasade uterum) liksom situationer där stolpar behöver vara utan sidostöd på längre sträckor är det klokt att använda virke med kvadratiskt tvärsnitt eftersom sådant virke har samma styvhet i båda riktningarna. Det är däremot inte särskilt lämpligt att använda fönster som sidostabiliserande element till stående reglar, om man inte är glasmästare eller älskar att byta glas.
Ok men här är det ingen som ska ha fönster eller förslagsvis sagt att man ska ha fönster som sidostabiliserande?
Däremot så sätter man kortlingar ovanför fönstren och under fönstren som ska anväbdas till sidostabiliserande av de stående reglarna
 
  • Gilla
sebastiansvarar
  • Laddar…
Just därför är det viktigt att undvika längre ickestabiliserade partier av stolpar. Med kvadratiska tvärsnitt på stolparna undviker man många av problemen. Jag försöker formulera mig lite generellt eftersom många läser trådar med ämnen som är aktuella för demsjälva.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Hej!

Nu har jag pratat med en snickare. 100 x 100 reglar ska räcka, alt. Limskruva 2st 45 x 95 mellan varje fönster. För att undvika instabilitetseffekter ovanför fönstret så kan man limskruva fast en konstruktionsplywood.

Jag tänkte jag skulle slippa räkna på det här. Ska ändå damma av min kursbok i hållfasthetslära och dubbelkolla ;)
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
100x100 alternativt limskruvade 45x95 räcker säkert. De klarar säkert storleksordningen 40 kN med 2,5 m längd. Det är ingen dum idé att damma av kunskaperna i hållf. Inget går upp mot ett eget projekt för att höja motivationen.
 
  • Gilla
Guldkedjan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.