Ja, det blir inga stora marginaler med dubbla 45x95. Jag skulle gå upp till 45x120 och skruva ihop dem ordentligt.
 
S sebastiansvarar skrev:
Hej! Och tack för svar.

Jag tänker att jag gör så här istället (se tillhyfsad skiss). Då slipper jag lasta av takstolarna. Tar bort och sätter dit reglar allt eftersom. Använder 45 x 95 reglar. Vad tror du?
[bild]
Ser att det Precis under takstolarna ligger en tvärgående balk. Denna tar lasten så om du berättar vilka dimensioner som redan nu är i själva väggen som håller upp denna balk borde det gå att matcha ihop
 
O olofh skrev:
Gå inte åt honom så. Det gör nog redan frun


Ser att det Precis under takstolarna ligger en tvärgående balk. Denna tar lasten så om du berättar vilka dimensioner som redan nu är i själva väggen som håller upp denna balk borde det gå att matcha ihop
Hej!

Den horisontala balken som lastar av takstolarna har dimension 100 x 100. Sedan har varannan regel måtten 100 x100 samt 55 x 55.
 
ska du ha färre stöttor än var där är idag behöver du nog fälla in ytterligare en balk under den befintliga. Den kan du ju gå upp i dimension på Men du borde få någon att räkna på det ordentligt. Jag vill inte killgissa mer...
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Alltså, varför skyller du på din fru? Det är väl du som valt att börja göra hål i väggen?
Det är helt riktigt att det är jag som har börjat göra hål i väggen, men kände att konsekvenserna skulle bli för stora om jag avstod ;)

Biofgar en ännu mer tillhfysad skiss. Detta börjar bli roligt nu =)
Renoveringsprojekt med vägg isolerad och markerad för ytterligare modifikationer, byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sebastiansvarar skrev:
Det är helt riktigt att det är jag som har börjat göra hål i väggen, men kände att konsekvenserna skulle bli för stora om jag avstod ;)

Biofgar en ännu mer tillhfysad skiss. Detta börjar bli roligt nu =)
[bild]
De blå halvstötyorna i mitten av varje fönster tillför nog inget. Cc 900 blir ju lite udda. Har du kollat på svenskt trä lathund? Om du bara ska köra på så hade jag lagt in en ordentlig limträbalk under den befintliga och stöttat den på de ställen du visat med 95x95 eller dubbla limskruvade 45x120

PsZ kommer ju bli ett ljust o snyggt rum
 
Ska man avväxla hela sträckan talar vi om en limträbalk i storleken 90x360 mm.
 
O då kan du sätta in ett bamseparti med skjutdörrar och bygga altan med inglasat uterum utanför. Allt sanktionerat av frun ;-) lyllos dig som har sån trevlig hälft!
 

Bästa svaret

Då jag inte är något proffs så bör jag kanske inte svara men ska försöka ge dig min syn på det hela..

Om du tar bort en regel och ersätter med ny och fortsätter så allt eftersom så måste det ju vara hur lugnt som helst?
När du är färdig med din renovering så har du inte gjort något direkt ingrepp på väggen mer än att förstärka den lite kanske?
Du byter ut 5 st reglar(som sitter där idag) till 5 st nya 45×120 där 3 av dessa är dubbla.
Ser inte problemet utan sätt dit en regel och plocka bort en och fortsätt så tills du är klar :D
 
Ja men ibland blir man trött ;).

Jag tror inte det är någon fara att köra med 45 x 95 reglar som jag ritat i blått. Antalet reglar (5st) kommer fortfarande vara densamma fastän på lite olika placeringar, samt att tvärsnittsarean på reglarna kommer att öka! Så sämre kommer det inte att bli. Kåken har ju ändå stått sedan 1928 :)
 
P Pappa1986 skrev:
Då jag inte är något proffs så bör jag kanske inte svara men ska försöka ge dig min syn på det hela..

Om du tar bort en regel och ersätter med ny och fortsätter så allt eftersom så måste det ju vara hur lugnt som helst?
När du är färdig med din renovering så har du inte gjort något direkt ingrepp på väggen mer än att förstärka den lite kanske?
Du byter ut 5 st reglar(som sitter där idag) till 5 st nya 45×120 där 3 av dessa är dubbla.
Ser inte problemet utan sätt dit en regel och plocka bort en och fortsätt så tills du är klar :D
Instämmer! Hann inte läsa ditt inlägg förän jag skrivit mitt klart :)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Jag har lite invändningar mot resonemanget ovan om användningen av reglar. Den maximala last som en stående regel kan klara är helt beroende på dess största ostagade längd. En 45x95 regel som är 2,4 meter lång och som ingår i en väggkonstruktion med skivor eller panel, kan ta en max last på 21 kN (drygt 2100 kg). Samma regel som en ostagad stolpe klarar max 5 kN (drygt 500 kg). När TS byter ut reglar i en tät vägg mot reglar mellan fönster är dessa reglar ur lastsynpunkt därför inte jämförbara. Detta är ett klassiskt inslag i hållfasthetsläran vars teori formulerades av den schweiziske matematikern Leonard Euler i mitten på 1700-talet. Således inget nytt påhitt. På grund av byggnadens utformning och läge ur snösynpunkt kan taklasterna bli ganska stora, vilket man inte bör ha ett intuitivt förhållande till.
 
J justusandersson skrev:
Jag har lite invändningar mot resonemanget ovan om användningen av reglar. Den maximala last som en stående regel kan klara är helt beroende på dess största ostagade längd. En 45x95 regel som är 2,4 meter lång och som ingår i en väggkonstruktion med skivor eller panel, kan ta en max last på 21 kN (drygt 2100 kg). Samma regel som en ostagad stolpe klarar max 5 kN (drygt 500 kg). När TS byter ut reglar i en tät vägg mot reglar mellan fönster är dessa reglar ur lastsynpunkt därför inte jämförbara. Detta är ett klassiskt inslag i hållfasthetsläran vars teori formulerades av den schweiziske matematikern Leonard Euler i mitten på 1700-talet. Således inget nytt påhitt. På grund av byggnadens utformning och läge ur snösynpunkt kan taklasterna bli ganska stora, vilket man inte bör ha ett intuitivt förhållande till.
Hej! Och tack för feedback. Jag kommer att använda 100. X 100 samt 80 x 100 reglar istället :)
 
Ok.
Nu vet jag inte storleken på reglarna som sitter i huset idag men om de är 45×120 kanske? På denna sträckan som är markerad så kan man se att det sitter 5 stående reglar.
Han ersätter med 5 st reglar varav 3 blir 90×120.
Om det sen blir isolering eller fönster mellan reglarna gör väl inget? Man får i och för sig inga kortlingar just där fönstren är men de kommer ju precis under och över.
 
P Pappa1986 skrev:
Ok.
Nu vet jag inte storleken på reglarna som sitter i huset idag men om de är 45×120 kanske? På denna sträckan som är markerad så kan man se att det sitter 5 stående reglar.
Han ersätter med 5 st reglar varav 3 blir 90×120.
Om det sen blir isolering eller fönster mellan reglarna gör väl inget? Man får i och för sig inga kortlingar just där fönstren är men de kommer ju precis under och över.
Ja som sagt tvärsnitten kommer inte att bli mindre på reglarna, dock kommer instabilitetseffekterna öka något där fönstren ska sitta. Jag kör på detta :)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.