Eh...nu vet jag inte hur man gör för att ändra i trådstarten, men det borde jag göra eftersom det visat sig inte finnas någon tilläggsisoloering under fjällpanelen...:screwy::wow:
Frågan borde väl kanske därmed ändras till "borde vi satsa på att återställa ursprungliga fasaden? Nu i takt med våren har vi vågat glutta under några brädor och ja, den ser fin ut i det stora hela. Dock är det ju ett problem att de utbytta fönstren inte har samma mått som de ursprungliga vilket skulle ställa till en del problem...
 
Sök på nätet efter fönster. Jag har köpt ett antal fina sekelskiftesfönster på nätet som är nån cm fel i storlek mot originalfönster, jag har fått tag på fönster till stora delar av nedervåningen på det sättet (dock bara monterat 2st än). Skillnaden är enorm. Jag förstår inte hur de tänkte när de bytte fönster och sänke tak.

Visst såg det kanske modernt ut, men blev det verkligen bättre? Som att byta från en 20 år gammal Rolls Roys till en modern dacia kanske?

Letar man lite är det "nästan gratis" med begagnade fönster. Det skulle nog verkligen vara ett lyft att få i originalliknande fönster i ert hus. Och helt klart ska ni byta tillbaka fasaden! :)
 
  • Gilla
Belsamy
  • Laddar…
Min upplevelse av varmt/kallt handlar lika mycket om eventuell dragighet som eventuell isolering. Min gamla timmerkåk har ingen isolering, men tack vare att samtliga väggar är lerklinade på insidan upplever vi den som varm. Jag har också fått för mig (rätt eller fel?) att 2 cm lerklining motsvarar 10 cm isolering. Hur ser dina innerväggar ut?
 
krillek skrev:
Min upplevelse av varmt/kallt handlar lika mycket om eventuell dragighet som eventuell isolering. Min gamla timmerkåk har ingen isolering, men tack vare att samtliga väggar är lerklinade på insidan upplever vi den som varm. Jag har också fått för mig (rätt eller fel?) att 2 cm lerklining motsvarar 10 cm isolering. Hur ser dina innerväggar ut?
Det verkar vara lerklinade väggar invändigt! Så såg det iaf ut när vi rev tapeter i ett av rummen på nedervåningen.
 
krillek skrev:
Jag har också fått för mig (rätt eller fel?) att 2 cm lerklining motsvarar 10 cm isolering.
Det lät mycket optimistiskt, jag trodde det snarare var det omvända, MEN jag tror samtidigt att massiva plankväggar med lerklining eller puts inte är så tokigt sålänge fasaden är vindtät. Dock kanske man kan konstatera att ni trott att huset varit tilläggsisolerat fast det inte varit det, om ni varit nöjda med klimatet inne så är det väl bara att fortsätta vara det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.