Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du att Angela Merkel inte försökte med diplomatiska lösningar?
Problemet är att Ryssland inte är intresserad av diplomatiska lösningar, de vill ha rätten att ta vad de vill ha. Putin är som en maffialedare och vi har några som säger att man måste respektera maffialedarens önskemål.
Nej jag anser inte det och för henne så var den ryska gasen mycket viktigare för att kunna lägga ner Tysklands kärnkraft. Hon om någon skulle kunnat få stopp på det här redan 2014 då Ryssland annekterade Krim.
Men lägga ner kärnkraft var viktigare....
Sen finns det en nyare intervju med henne
https://www.politico.eu/article/ang...could-do-about-vladimir-putin-russia-ukraine/
Allt om Krim och 2014
https://sv.wikipedia.org/wiki/Krimkrisen
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det var ju en fin sammanslutning av diktaturer och lydnadsstater. Vad ska de samarbete inom ?
Jo världen ser ju ut så här....
Vi har EU och i öster har man skapat SCO.
Sen har Kina finansierat nya sidenvägen eller the belt road som den också kallas.
https://en.wikipedia.org/wiki/Belt_and_Road_Initiative
Sen ser man även satsningen man gör med kärnkraft, Indien samt Kina i spetsen.
Sen ryskbyggda VVER reaktorer lite varstans.
Tabell en bit ner på sidan
Plans for New Nuclear Reactors Worldwide - World Nuclear Association (world-nuclear.org)
Så vi bör nog se upp....!
 
P paralun skrev:
Jo världen ser ju ut så här....
Vi har EU och i öster har man skapat SCO.
Sen har Kina finansierat nya sidenvägen eller the belt road som den också kallas.
[länk]
Sen ser man även satsningen man gör med kärnkraft, Indien samt Kina i spetsen.
Sen ryskbyggda VVER reaktorer lite varstans.
Tabell en bit ner på sidan
Plans for New Nuclear Reactors Worldwide - World Nuclear Association (world-nuclear.org)
Så vi bör nog se upp....!
P paralun skrev:
Jo världen ser ju ut så här....
Vi har EU och i öster har man skapat SCO.
Sen har Kina finansierat nya sidenvägen eller the belt road som den också kallas.
[länk]
Sen ser man även satsningen man gör med kärnkraft, Indien samt Kina i spetsen.
Sen ryskbyggda VVER reaktorer lite varstans.
Tabell en bit ner på sidan
Plans for New Nuclear Reactors Worldwide - World Nuclear Association (world-nuclear.org)
Så vi bör nog se upp....!
Europa bygge kärnkraft för decennier sedan, vad är poängen ? Flera av länderna har en ekonomi likt Karlstads kommun, Ryssland hade en ekonomi likt Belgien, Indien och kina har en del stålar men stor population med splittrade kulturer. Vad är det vi ska se upp med ? Jag fattar inte.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Europa bygge kärnkraft för decennier sedan, vad är poängen ? Flera av länderna har en ekonomi likt Karlstads kommun, Ryssland hade en ekonomi likt Belgien, Indien och kina har en del stålar men stor population med splittrade kulturer. Vad är det vi ska se upp med ? Jag fattar inte.
Jo nu fattar jag inte varifrån du hämtar din information? det är en enorm utveckling i länderna österut.
Sen kan jag tänka mig att ett flertal är trött på att bli dikterade av EU, likaså Indien som hela tiden behandlas som en brittisk koloni och ska göra skitgörat åt väst.
Men dit jag vill komma är att vi måste ju se det bedrövliga som nu händer i Ukraina med ett större perspektiv.
USA brände mycket av sitt anseende under Trump och Biden är klart svag.
 
P paralun skrev:
Jo nu fattar jag inte varifrån du hämtar din information? det är en enorm utveckling i länderna österut.
Sen kan jag tänka mig att ett flertal är trött på att bli dikterade av EU, likaså Indien som hela tiden behandlas som en brittisk koloni och ska göra skitgörat åt väst.
Men dit jag vill komma är att vi måste ju se det bedrövliga som nu händer i Ukraina med ett större perspektiv.
USA brände mycket av sitt anseende under Trump och Biden är klart svag.
det beror på vad man menar österut. Indien, absolut, långbortistan nej. Ja man ska nog se västs svar i Ukraina som en varning till andra imperialistiska diktaturer som sneglar på landområden. Håller med om att Trump sabbade mycket i USA och Biden känns mer som en front för de personerna som är bakom honom. Hoppas de får fram en vettig ledare i närtid.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Nej jag anser inte det och för henne så var den ryska gasen mycket viktigare för att kunna lägga ner Tysklands kärnkraft. Hon om någon skulle kunnat få stopp på det här redan 2014 då Ryssland annekterade Krim.
Men lägga ner kärnkraft var viktigare....
Sen finns det en nyare intervju med henne
[länk]
Allt om Krim och 2014
[länk]
Jag tycker förvisso att hennes vägar inte var bra, men nog var det väl ändå diplomati och handel det var frågan om snarare än krig?
Påståendet från L A Axelsson var ju att ingen diplomati förekom med Ryssland innan kriget började, oklart om hen menar att kriget startade 2014 eller 2022.
Jag påstår att man försökte med mycket diplomati, samtal och handel, men att kriget ändå bröt ut, för att Ryssland gärna tar handel och diplomati , men även krig och stöld, så länge det är på deras villkor.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
det beror på vad man menar österut. Indien, absolut, långbortistan nej. Ja man ska nog se västs svar i Ukraina som en varning till andra imperialistiska diktaturer som sneglar på landområden. Håller med om att Trump sabbade mycket i USA och Biden känns mer som en front för de personerna som är bakom honom. Hoppas de får fram en vettig ledare i närtid.
Jo djuplodar inte mer om det. Sen är det ju egentligen övertydligt iaf för mig att någon vill ha ett "sänk väst"....
Sen just Kina och Indien har ju inte fördömt Rysslands usla krig i Ukraina.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker förvisso att hennes vägar inte var bra, men nog var det väl ändå diplomati och handel det var frågan om snarare än krig?
Påståendet från L A Axelsson var ju att ingen diplomati förekom med Ryssland innan kriget började, oklart om hen menar att kriget startade 2014 eller 2022.
Jag påstår att man försökte med mycket diplomati, samtal och handel, men att kriget ändå bröt ut, för att Ryssland gärna tar handel och diplomati , men även krig och stöld, så länge det är på deras villkor.
Korrekt!
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker förvisso att hennes vägar inte var bra, men nog var det väl ändå diplomati och handel det var frågan om snarare än krig?
Påståendet från L A Axelsson var ju att ingen diplomati förekom med Ryssland innan kriget började, oklart om hen menar att kriget startade 2014 eller 2022.
Jag påstår att man försökte med mycket diplomati, samtal och handel, men att kriget ändå bröt ut, för att Ryssland gärna tar handel och diplomati , men även krig och stöld, så länge det är på deras villkor.
Jo det har förekommit massvis med diplomati men den ryska gasen var för viktig för Merkel.
Sen varnade ju alla baltstater samt Polen att lita inte på ryssen.
https://www.politico.eu/article/wes...untries-that-know-russia-best-ukraine-poland/
Framtida historieskrivare kommer nog att beskriva Tysklands övergång till fossilgas och beroende av Ryssland som bland de största misstagen som hänt på jordklotet!
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Och vi i väst gör vårt bästa för att göda draken. På samma sätt som vi gödde Ryssland tidigare. Att vi aldrig lär oss.
Det blir ju så när kortsiktig ekonomisk vinning är det som alltid prioriteras högst.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja verkligen, skicka dit en såsse som sjunger :we shall overcome!
Nu var det ju en folkpartist som sjöng det...
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Då skulle Putler ha kontroll över inloppet till Svarta havet, det tror jag inte skulle vara till gagn för vare sig EU:s eller Ukrainas säkerhet.
Titta på kartan så ser du vilka länder som finns runt svarta havet bortsett ukraina
 
Putins konflikt började när Ukraina slog tillbaka.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Hoppas CV90 och Archer kommer dit snart så vi får lite PR.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
E
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hoppas CV90 och Archer kommer dit snart så vi får lite PR.
Vilken PR?

Att vi är barbarer som vara är duktiga på en sak?

Tror du inte på GLSDB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.