yonna yonna skrev:
varmkompost Greenline Master (ny ca 1.800). Fortsätt använd den som vanlig kompost. Fördelen med denna är att du kan hiva ner ogräs utan
S Sunken8b skrev:
Ägg verkar det ha körts hårt med tidigare :) vi sorterar matavfallet redan, men har varit lite för nojiga för råttor för att våga lägga nytt i komposten (hur nu de skulle ta sig in vet jag inte, det krävs två händer och en rätt bestämd knyck för att öppna)
ser ut som en "gröna Johanna" (basic?) (mer ett konstaterande än ngn kritik på något sätt)
 
  • Gilla
Sunken8b
  • Laddar…
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
En del galningar (läs: jag) tycker att kompostering och jord är den roligaste delen av pysslandet i trädgård.
Jo jag har fullt upp med att röja upp efter min fru när hon pysslar på, sen jorden som behövs för planteringarna köper vi via en fotbollsförening så stödjer vi även dom. Så iväg med trädgårdsavfallet till återvinningen så sköter de mycket bättre en storskalig återvinning. Jag noterar i grannskapet att det mest är övervuxna egna komposter där ägaren mest suckar över röran.
 
S Sunken8b skrev:
Tack för tipset, det låter som ett mycket praktiskt verktyg att investera i för min framtida kompostkarriär!
Går utmärkt med en vanlig Grep också. Bara att trycka ner och vrida om och grepen har man ju nytta av till annat också.
 
  • Gilla
Sunken8b
  • Laddar…
Vi har en likadan hemma och det är tusan en magisk burk. Jag har kastat i trädgårdsavfall (överblivna äpplen, en del löv och annat smått och gott) i snart 10 års tid och inte tömt den eller gjort något åt den en enda gång haha :p. Den bara tar emot... kanske har jag en trädgårdstomte som är och hämtar lite jord då och då men jag har inte orkat bry mig. Så perfekt för en trädgårdslatmask i alla fall.
 
  • Gilla
Sunken8b och 1 till
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
Vi har en likadan hemma och det är tusan en magisk burk. Jag har kastat i trädgårdsavfall (överblivna äpplen, en del löv och annat smått och gott) i snart 10 års tid och inte tömt den eller gjort något åt den en enda gång haha :p. Den bara tar emot... kanske har jag en trädgårdstomte som är och hämtar lite jord då och då men jag har inte orkat bry mig. Så perfekt för en trädgårdslatmask i alla fall.
Inte tömt den? Spännande. Det påminner om min farbror som först var skeptisk till att skaffa kompost men gjorde det ändå till fritidshuset och han var så himla nöjd "allt bara försvinner". Sen en gång när de är ute vid fritidshuset hör de en del ljud från komposten - då är det en grävlings familj där och kalasar på allt i komposten 😂
Nu var det en variant med ett enkelt lock så grävlingarna hade inga problem att komma in.
 
D Dublin skrev:
Inte tömt den? Spännande. Det påminner om min farbror som först var skeptisk till att skaffa kompost men gjorde det ändå till fritidshuset och han var så himla nöjd "allt bara försvinner". Sen en gång när de är ute vid fritidshuset hör de en del ljud från komposten - då är det en grävlings familj där och kalasar på allt i komposten 😂
Nu var det en variant med ett enkelt lock så grävlingarna hade inga problem att komma in.
Haha, underbart. Jag har inte sett någon grävlingsfamilj eller andra djur (mer än en hummelkoloni något år) vid komposten, så jag vetetusan :). Nu är det inte jättemycket som åker i komposten - gräsklippet lämnas på gräsmattan och större klipp och sådant körs till ÅVC, men det blir ändå en del varje år som magiskt sjunkit undan till nästa... Kanske har någon granne som springer och hämtar jord på nätterna :).
 
engs
MultiMan MultiMan skrev:
Brännbart närmar sig 5 kr kilot och ska höjas ännu mer. Plus riktigt höga fasta avgifter ovanpå det. Gav 1100 för komposten på rea för 4 år sedan och den betalade sig redan efter 2 år eller något sådant.
Samma här, köpte varmkomposten på rea, viktavgiften gjorde att den gick plus efter 18 månader. Har en tunna för allt, där matavfall kan kastas i gröna påsar för automatisk utsortering, så samma pris för allt.

(Ett annat plus är att man slipper fluglarver och gegg i soptunnan då den aldrig innehåller något som kan ge sådant).

Använder den året runt. Vintertid har det hänt att den börjar det bli oroväckande full nån gång men har hittills alltid kommit en mildare period under vintern så den kommer igång. Blir ångande varm och sjunker snabbt ihop.

Har en hink bredvid med diverse ihopsamlat bös från trädgården. Löv, från kompostkvarnen etc. Som jag täcker med ibland. Rör runt och vattnar vid behov.

Det enda tråkiga med komposten är när den ska tömmas, har bara en så det blir till att pausa någon vecka. Skala av översta lagret. Ta reda på det övriga och att lägga tillbaka det okomposterade lagret. Det är en mindre angenäm syssla.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S
M MagicFingers skrev:
ser ut som en "gröna Johanna" (basic?) (mer ett konstaterande än ngn kritik på något sätt)
Efter googling: det är nog 100% riktigt!
 
S Sunken8b skrev:
Efter googling: det är nog 100% riktigt!
Gröna Johanna har varit med ett tag, min pappa skaffa en sånt redan på 90 talet, då fick man med isolering också som man kan klär på under vinter om vill ha kompost igång längre men hjälp inte om det är ändå minus 15 då blir det för kallt men sätt
Igång snabbare när det börjar blir varmare. Den använda han fram till han gick borta. Kommunen kräver att man skulle sorterar hushållsavfall och skulle ha brun sopkärl men pappa fick dispens av kommun när dom inspektion kompost då dom kunde se att komposten fungerar som den ska, inte illa då gröna Johanna måste har varit 15-20 år gammal när kommun gjort inspektion
 
  • Gilla
Sunken8b
  • Laddar…
Självklart ska du ha kvar den! Och minst en vanlig trädgårdskompost (jag har 3). Sskt matavfall blir näringsrik mylla till kommande odlingar. Som någon skrev, ha sönder äggskalen, rör om och du har en fin jord till våren!
 
  • Gilla
Sunken8b
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.