BirgitS
M maxmsm skrev:
Vi har 2 sådana som du lade in bild på och det kan behövas hos oss, sambon "producerar" ganska mycket grönsaks och fruktrester så på vintern hinner inte maskarna med riktigt att bryta ner allt som hamnar där.
I en varmkompost ska det inte vara några maskar eftersom de inte trivs vid den temperatur som man bör ha i en varmkompost. Om temperaturen inte går upp så brukar det bero på att det inte är en bra blandning av kväve och kol. I kalla komposter finns det däremot maskar.
M maxmsm skrev:
Jag brukar varva med lite gräsklipp under sommaren för att minska ner på insekterna.
Om man har mycket insekter så brukar man tillsätta torra material som suger upp vätskan, som yonna och BSOD tog upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
I en varmkompost ska det inte vara några maskar eftersom de inte trivs vid den temperatur som man bör ha i en varmkompost. Om temperaturen inte går upp så brukar det bero på att det inte är en bra blandning av kväve och kol. I kalla komposter finns det däremot maskar.

Om man har mycket insekter så brukar man tillsätta torra material som suger upp vätskan, som yonna och BSOD tog upp.
Vad man lär sig här! Just larver och annat otäckt småkryp var en av anledningarna till att vi tänkt göra oss av med den, men om något så enkelt som torra material kan åtgärda det vore ju det toppen! Tur att jag frågade här :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Sunken8b skrev:
Vad man lär sig här! Just larver och annat otäckt småkryp var en av anledningarna till att vi tänkt göra oss av med den, men om något så enkelt som torra material kan åtgärda det vore ju det toppen! Tur att jag frågade här :)
Om du googlar på "hur sköta varmkompost" så kommer du nog lära dig ändå mer :) och i en mer strukturerad form.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Sunken8b skrev:
Vad man lär sig här! Just larver och annat otäckt småkryp var en av anledningarna till att vi tänkt göra oss av med den, men om något så enkelt som torra material kan åtgärda det vore ju det toppen! Tur att jag frågade här :)
Jag måste fråga, har ni en separat soptunna för matavfall? (borde de flesta ha nu)
Varför lägga tid på en sådan här komposttunna? Har du tid?
Sen som jag skrev så blir det snabbt en massa i kompostunnan som inte förmultnar, pinnar, stenar osv osv.
 
S Sunken8b skrev:
Ja det hade dumt nog inte gått upp för mig att man kunde ha bara en stängd istället för en öppen, så det får nog bli den öppna som ryker :)
Gör dig inte av med någon av komposterna. Jag hade en sluten och en öppen. När den slutna är full med löv, ogräs, klipp från häcken och annat börjar du lägga grejerna i den öppna. Sedan när du använder jorden ur den slutna flyttar du över materialet ur den öppna. Behåll allt som har med trädgården att göra tills du är helt säker på att du inte behöver det.
 
  • Gilla
Sunken8b
  • Laddar…
Jag hämtade en sådan med innehåll och allt, som någon i närområdet ville bli av med. Tömde i en storsäck och monterade ner, körde hem, monterade upp och skyfflade tillbaka innehållet.

Man ska inte underskatta vad knäppskallar kan tänka sig att hämta bara för att det är gratis :)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Sedan rätt många år.
Samma här, men jag har sedan jag fyttade in 2018 aldrig använt tunnorna, jag kör allt (som inte komposteras) till återvinningen.

Avfallsavgift per registrerat kilo och övriga avgifter
Restavfall per/kg 4,5 kr
Matavfall per/kg 0,63 kr

Plus fast avgift/kärl
Restavfall 26 gånger per år
Plastkärl 190 liter 833 kr

Matavfall 26 gånger per år
Plastkärl 140 liter 833 kr

1666 i avgift bara för tunnorna, plus sjuka avgifter per kg.
 
P paralun skrev:
Jag måste fråga, har ni en separat soptunna för matavfall? (borde de flesta ha nu)
Varför lägga tid på en sådan här komposttunna? Har du tid?
Sen som jag skrev så blir det snabbt en massa i kompostunnan som inte förmultnar, pinnar, stenar osv osv.
För att vissa har trädgårdsarbete som hobby och tidsfördriv? Varför lägga pengar på att köpa jordförbättring och sophämtning när man kan få det helt gratis hemma?
 
  • Gilla
Jiji och 6 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
För att vissa har trädgårdsarbete som hobby och tidsfördriv? Varför lägga pengar på att köpa jordförbättring och sophämtning när man kan få det helt gratis hemma?
Jo jag har själv en kompost och grannar med komposttunna som för de flesta inte fungerar.
Nu lägger jag hellre tid på att pyssla i trädgården än att rota i en komposttunna eller böka med en vanlig kompost. Så ner med trädgårdsavfallet i sopsäckar och iväg med det till återvinningen.
Men i min kommun kan man även abbonnera på ett trädgårdsabbonemang så får man det hämtat via en 240 liters tunna.
 
Till TS: som alla andra redan tjatat om :) Behåll varmkomposten, den är guld att ha

MultiMan MultiMan skrev:
Jag skaffade den för att jag inte tycker det är värt de skyhöga viktavgifterna som införts här. Nu differentieras de efter årsskiftet då vi får delad tunna, men mat kommer ändå kosta runt 3kr per kilo och ökar ständigt. Brännbart närmar sig 5 kr kilot och ska höjas ännu mer. Plus riktigt höga fasta avgifter ovanpå det. Gav 1100 för komposten på rea för 4 år sedan och den betalade sig redan efter 2 år eller något sådant.

Utan att hårddra det alltför mycket har även soptömning blivit en klassfråga, iaf i de kommuner med viktavgifter som där jag bor. Jag skulle få dra in märkbart på annat om jag inte gjort allt jag kan för att minimera sopmängden. Lyckats pressa ner mina brännbara till runt 5 kg per månad och då 0 kg för komposterbart. Innan kunde det utan vidare vara 60-70 kg sammanlagt. Dvs bara kilopriset skulle vara runt 300 kr/månad, lite beroende på blandningen.
D Dilato skrev:
Samma här, men jag har sedan jag fyttade in 2018 aldrig använt tunnorna, jag kör allt (som inte komposteras) till återvinningen.

Avfallsavgift per registrerat kilo och övriga avgifter
Restavfall per/kg 4,5 kr
Matavfall per/kg 0,63 kr

Plus fast avgift/kärl
Restavfall 26 gånger per år
Plastkärl 190 liter 833 kr

Matavfall 26 gånger per år
Plastkärl 140 liter 833 kr

1666 i avgift bara för tunnorna, plus sjuka avgifter per kg.
Tips från coachen!

Kolla om er kommuns avfallsföreskrifter tillåter delade kärl. I.a.f. i Stockholm kan man det:

"Två eller flera närliggande fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare kan efter ansökan tillavfallsnämnden medges rätt att använda gemensam behållare för restavfallet." och samma gäller matavfallet.

Jag rekommenderar överlag alla att läsa aktuella avfallsföreskrifter då det kan finnas en del möjligheter/kryphål som går att utnyttja. Med det sagt vill jag med tanke på min profession absolut inte uppmana till några miljövidriga ful-lösningar men näst efter att producera mindre avfall lär det miljömässigt bästa vara att i den mån det går (på ett korrekt sätt) ta hand om avfallet där det uppstår. Så, läs avfallsföreskrifterna och taxan 😇
 
  • Gilla
Sunken8b
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I en varmkompost ska det inte vara några maskar eftersom de inte trivs vid den temperatur som man bör ha i en varmkompost. Om temperaturen inte går upp så brukar det bero på att det inte är en bra blandning av kväve och kol. I kalla komposter finns det däremot maskar.

Om man har mycket insekter så brukar man tillsätta torra material som suger upp vätskan, som yonna och BSOD tog upp.
Det är möjligt att det inte finns maskar i den under nedbrytningen men när jag tömmer den och lägger ut den färdiga produkten i sambons odlingar då finns det gott om mask i.

Insekterna löser jag med gräsklippet som sagt, ibland med löv.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Det är möjligt att det inte finns maskar i den under nedbrytningen men när jag tömmer den och lägger ut den färdiga produkten i sambons odlingar då finns det gott om mask i.

Insekterna löser jag med gräsklippet som sagt, ibland med löv.
Helt riktigt. Det är i övre/mellanlagret det brinner periodvis under sommarhalvåret. Tunnan har tätt galler i botten (mot möss etc) så visst kommer det småkryp OCH maskar in i tunnan. Därför brukar jag hysta ner enstaka äggkartonger som inte bara suger upp för mycket väta men också fungerar som maskbarnkammare. Jag rör aldrig om i tunnan.

Pga mitt trädgårdsintresse efterkomposterar jag en gång årligen. Det är inte nödvändigt men eftersom jag har hund och komposterar kycklingrester rensar jag vid efterkomposteringen. Då har det blivit fin "vacker" jord men näringsmässigt är inte efterkompostering nödvändig.

Någon nämnde apelsinskal. Inga citrus-skal eller bananskal passar bra i kompost. Skalen är sååå fulla med gifter för att klara långa transporter och de förmultnar dessutom mycket långsamt.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
MultiMan
Jag äter mängder med bananer. Ibland är mer än 10% av komposten bananskal. Förmultnar alltid snabbt och utan problem med mitt sätt att sköta komposten. Apelsiner däremot, äter jag sällan, så det är bara enstaka som hamnar där, men har märkt att de kan ligga opåverkade i månader i helt tillstånd om man inte gör någon förbehandling.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Om du googlar på "hur sköta varmkompost" så kommer du nog lära dig ändå mer :) och i en mer strukturerad form.
Det var kanske det Google försökte berätta för mig när jag ville ta bort den, men jag får kanske göra ett nytt försök att lyssna :)
P paralun skrev:
Jag måste fråga, har ni en separat soptunna för matavfall? (borde de flesta ha nu)
Varför lägga tid på en sådan här komposttunna? Har du tid?
Sen som jag skrev så blir det snabbt en massa i kompostunnan som inte förmultnar, pinnar, stenar osv osv.
Ja det har vi, så min tanke är att inte lägga matavfall i komposten framöver :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag har själv en kompost och grannar med komposttunna som för de flesta inte fungerar.
Nu lägger jag hellre tid på att pyssla i trädgården än att rota i en komposttunna eller böka med en vanlig kompost. Så ner med trädgårdsavfallet i sopsäckar och iväg med det till återvinningen.
Men i min kommun kan man även abbonnera på ett trädgårdsabbonemang så får man det hämtat via en 240 liters tunna.
En del galningar (läs: jag) tycker att kompostering och jord är den roligaste delen av pysslandet i trädgård.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.