Jag vill ha en skapligt klippt och rak häck, då måste den klippas/formas en gång om året annars blir den för yvig.
Sen är det väl så att syren inte är "rätt" häck för det jag vill ha egentligen, men nu står den där och är 30-40m lång.
Inte är det säkert att jag äger den heller 😄
Men det struntar jag i, ev ägaren skiter fullständigt i den.
Den växte utan någon som helst beskärning i minst 10år, var hög 3m kanske och minst 4m bred
Nu håller vi efter och har en höjd på 2-2.5m och 1.5m bredd
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
namnbyte
Om inte någon annan redan nämnt det är det mest blomningen som blir drabbad. En syren som trivs är nästan omöjlig att ta död på.

Som exempel har vi en vi försökt med.

Kapade allt vid marken, drog borr 20cm ner i alla stammar som var över 5cm diameter, satte yxa i alltihop så de spräcktes, hällde ättika över för säkerhets skull. Idag 1,5 år senare är samma syrenbuske 70cm hög och jävligt obrydd.
 
  • Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
Lite bilder genom åren

Äldsta jag hittade är 2011
2-4år efter vi tuktade den hårt
Tittar man på bilden ser man nog i asfalten hur långt den hängde över, är ett märke en meter eller så ut
Är ett hål i häcken där grannen dumpade snö så det bröt sönder en stor del

Asfalterad gata med en häck som visar tidigare överhängning och skador från snödumpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från andra hållet 2018 tror jag
Den där häggen som står längst bort i bild har jag velat ha bort i många år men tiden..

En grön häck bredvid en gata med tydligt häckklippningsmärke i asfalten och ett hål där snö dumpats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maj 2023

Häck längs en gata med synligt märke i asfalten och ett hål där snö dumpats, bostadshus i bakgrunden, taget 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Funderar på häcken med spirea i, kan man dutta lite försiktigt på några spriea blad med Roundup utan att äventyra syren?
Vad jag förstår så har spirean ganska långa rotsystem med flera skott på varje, eller det har iaf sett ut så när jag dragit.
 
nino nino skrev:
Funderar på häcken med spirea i, kan man dutta lite försiktigt på några spriea blad med Roundup utan att äventyra syren?
Vad jag förstår så har spirean ganska långa rotsystem med flera skott på varje, eller det har iaf sett ut så när jag dragit.
Har du kvar av den gamla sortens Roundup med glyfosat i så kan det funka om du penslar på många blad.Däremot den Roundup som säljs nu innehåller bara pelargonsyra och är helt verkningslös på större växter.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Har du kvar av den gamla sortens Roundup med glyfosat i så kan det funka om du penslar på många blad.Däremot den Roundup som säljs nu innehåller bara pelargonsyra och är helt verkningslös på större växter.
Det är den gamla och inte från Sverige så kan tänka mig att den är stark.
Men då är det ingen risk för övrig växtlighet alltså, så länge jag inte spiller 😬🙂
 
nino nino skrev:
Det är den gamla och inte från Sverige så kan tänka mig att den är stark.
Men då är det ingen risk för övrig växtlighet alltså, så länge jag inte spiller 😬🙂
Så länge du inte spiller på andra växter så skadas dessa inte. Men, hur gamla är dina buskar? Om det är uppväxta buskar med djupa rötter så räcker det kanske inte att dutta lite på några blad. En annan lösning är om busken har en tjock stam att du sågar av stammen borrar ett hål i stubben och droppar in koncentrerat gift i stubben.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Så länge du inte spiller på andra växter så skadas dessa inte. Men, hur gamla är dina buskar? Om det är uppväxta buskar med djupa rötter så räcker det kanske inte att dutta lite på några blad. En annan lösning är om busken har en tjock stam att du sågar av stammen borrar ett hål i stubben och droppar in koncentrerat gift i stubben.
Spirean har väldigt tunn stam och vad jag sett så ytliga rötter med skott
 
nino nino skrev:
Spirean har väldigt tunn stam och vad jag sett så ytliga rötter med skott
Om rötterna är ytliga kanske de går att riva upp?
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Om rötterna är ytliga kanske de går att riva upp?
Jo jag gjorde det för 2 år sen men det märks inte ens 😬😄

Ska prova med lite gift å se vad som händer
 
T
Enklast för att ta bort spirean är att dra upp dom med bilen om du kan.
Dom har många rotskott men inte i närheten av en syren som är ett ogräs men rötterna borde snällt följa med.

Bara tänk på att binda med en stryp ögla så det klämmer åt ordentligt.
 
Det är så mycket så då får jag hålla på i flera dagar, går ju rätt enkelt att dra för hand men då det inte är hemma så blir det att det växer upp direkt.
 
Har ett bestånd mellan husen, där klagade traktorn lite i vintras då grenar drog i traktor hytten så han bad mig rensa lite.

Ganska tätt i mitten med grova stammar

Tät vegetation med gröna blad och grova stammar, kapade grenar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Täta buskar och trädstammar med gröna blad i ett skogsparti, några grenar kapade och vissa träd högre än andra, lite rensat men fortfarande tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapat lite..

Tät buske mellan hus med grenar som sticker ut och grova stammar, grönska omgiven av asfalt, himlen blå ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tät samling av gröna träd och buskar mellan husen med några avbrutna grenar och stammar liggande på marken, blå himmel med moln i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hög med avkapade grenar och kvistar ligger på marken i en trädgård bredvid en gul byggnad. I bakgrunden syns träd och byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte om jag ska ta de där höga också?
Ser väl inte klokt ut i sommar men nästa år lär det väl ha växt till sig
 
Just ja, kan jag ta kapade tunna grenar och plantera eller ska jag dra upp rotskott och sätta sånna istället?
 
C
nino nino skrev:
där klagade traktorn lite i vintras då grenar drog i traktor hytten så han bad mig rensa lite.
Ha ha, vilken prinsesstraktor. Du fick alltså gräva upp buskarna för hand medan traktorn vilade sig?

Om du skall flytta, ta skott med rot. Tyvärr är de otroligt sega att etablera sig. 8-åringar säljs fortfarande som (typ meterhöga) plantor på kruka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.