L Lutte skrev:
Är det någon form av spirea så är du "körd" vi hade en gammal spireahäck i förra huset. Den var helt omöjlig att hålla i shack.
Sköt rotskott överallt och bredde ut sig helt galet. Fick klippa den rejält hårt varje år och sen klippa regelbundet för att hålla skotten borta.

Baksidan av häcken var mot en skog och där växte den kanske en 10meter in och under mina år i huset så växte den ut i kommunens åker med säkert 4meter trots att dom klippte åkern 1 gång per år.

Jag skulle börja bekämpa den redan nu för att bli kvitt skiten
Släpper man ut invasiva växter i skogen på det sättet orsakar man rejäl skada på sikt. Sådant måste man ta tag i.
 
D Daniel 109 skrev:
Släpper man ut invasiva växter i skogen på det sättet orsakar man rejäl skada på sikt. Sådant måste man ta tag i.
Nu var det inte våran plantering utan mest troligen tillhörde det huset som stod i skogen bakom oss tidigare, när jag röjde en gång hittade jag ursprungsläget för häcken.
Den var planterad utanför våran tomt som nu mera hör till kommunen och så som dom tar hand om sina grönytor och parker samt skogsdungar så fanns det inte en gnutta motivation till att hindra den från att sprida sig.

Sen kan den inte ta mer än kanske 5-7000kvm i besittning då den är omringad av asfaltsvägar på alla sidor, skogen blir en liten ö.
 
Jag får röja på grannens tomt om det är så spirean sprider ut sig där, ingen mark som används men som Daniel skriver är det inte bra.
Får köra med gräsklipparen 2 vändor i samband med vanlig gräsklippning.
Då hålls den kanske i schack och det ser snyggare ut
 
smh
Kör över spirean med gräsklippare i nån säsong eller två så försvinner den, farligare än så är det inte. Det som växer inne i häcken kan du rycka eller klippa.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
smh smh skrev:
Kör över spirean med gräsklippare i nån säsong eller två så försvinner den, farligare än så är det inte. Det som växer inne i häcken kan du rycka eller klippa.
Ja det gjorde vi i våras, nu är det blandat så det går inte att klippa.
Men ja det är klart det utanför häcken försvinner ju
 
L Lutte skrev:
Nu var det inte våran plantering utan mest troligen tillhörde det huset som stod i skogen bakom oss tidigare, när jag röjde en gång hittade jag ursprungsläget för häcken.
Den var planterad utanför våran tomt som nu mera hör till kommunen och så som dom tar hand om sina grönytor och parker samt skogsdungar så fanns det inte en gnutta motivation till att hindra den från att sprida sig.

Sen kan den inte ta mer än kanske 5-7000kvm i besittning då den är omringad av asfaltsvägar på alla sidor, skogen blir en liten ö.
Det var en tråkig inställning.
 
Häcken som tråden började med

Tjock häck vid villa med beskärningsavfall på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar det bli så pass tjocka grenar där vi klipper så bensindrivna häcksaxen inte klara av att kapa.

Är det bara att börja glesa ur de grövsta stammarna och ta var 3de typ varje år?
 
C
nino nino skrev:
Är det bara att börja glesa ur de grövsta stammarna och ta var 3de typ varje år?
Ja, skall inte säga att det är dömt att misslyckas att topp/formklippa syrén, för en en viss tuktning kan man så klart göra. Men i grunden måste den byggas upp nerifrån genom gallring. Det som händer när du kapar den på höjden så där är att den kommer att bli tjock och frodig från kapstället och uppåt och gles och risig nedtill. Till slut får du en rad med små träd istället, vilket i och för sig kan vara snyggt :rofl:
Gallra enligt tycke och smak ca. 10 cm från marken eller där du vill att den skall grena sig.

Sen är det inte rätt tid på året att göra det, men syrén är tålig.
 
Har inte tänkt att ha den formklippt utan bara kapa ner och snygga till

Efter jag läst ditt inlägg så tittade jag lite mer och man ser gamla snittet som gjordes för kanske 2-3år sen, där har det ju växt ut kanske 20 skott / grenar.

Får kapa ner nu sen får jag gå in och kapa bort grova stammar, tar dom väl på typ 10cm
 
Rensar i en annan blivande syrenhäck men vart lite fundersam, är det här syren?

Bladen är närmare 10cm än 5cm

Växt med stora gröna blad mot bakgrund av potentiell syrenhäck, bladen är fuktiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det är syren. Försöker göra mig av med en gammal buske så jag känner igen :rofl:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
mackee mackee skrev:
Ja det är syren. Försöker göra mig av med en gammal buske så jag känner igen :rofl:
Ok va bra, tyckte bladen var så jäkla stora men den har iof fått växa utan större konkurrens
 
nino nino skrev:
Ok va bra, tyckte bladen var så jäkla stora men den har iof fått växa utan större konkurrens
Sådana små rotskott brukar ha mycket större blad än större buskar och träd.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Sådana små rotskott brukar ha mycket större blad än större buskar och träd.
Ok, den här var 70-100cm och har kommit upp nu i år därför var jag lite fundersam.
Ska nog ta en sån och stamma upp till ett träd också
 
nino nino skrev:
Rensar i en annan blivande syrenhäck men vart lite fundersam, är det här syren?

Bladen är närmare 10cm än 5cm

[bild]
Syren som känner sig kränkt kan växa helt galet. De här monstren har jag på ett ”kalhygge” på tomten. Min hand som har handskstorlek 12 på bilden.
Stor grön löv i förgrund med en hand, storlek 12 handskstorlek, för jämförelse på ett kalhygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.