Planlösning (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här väl vad jag har funderat på att bygga inom en snar framtid. Tacksam för några synpunkter
Vad är tokigt och vad är bra? Bild på ett enplanshus med söder åt vänster. Ska bygga på öppen mark, inga hinder för nåt. Bara ett sandtag till höger om garaget

Tack J
 
Jah skulle personligen göra gästrum o kontor lika stora. Flytta väggen till mitten mao. Så en barnfamilja kan bo i huset med två barn.

Sedan skulle jag ha ett badkar med dusch isf enbart dusch i det stora badrummet, speciellt som det även finns dush i det lilla wct.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Tack för synpunkten. Ja det blir ju en mindre förändring, borde inte bli alltför svårt att flytta mellanväggen lite. Ang badkar så vill varken jag eller sambon ha nåt. Vi har inga småbarn som ska bo i huset. Men med tanke på att huset nån gång ska leva vidare med en annan familj så finns det ju plats att ställa in ett. Kanske ska tänka på att placera en extra golvbrunn i stora toan för framtida bruk
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Wow, vilket vardagsrum/kök det kommer att bli! Kan tänka mig att ryggåstaket kommer att bidra med en skön känsla av rymd!
Tycker att det ser trevligt ut på alla sätt och vis även skönt med ett så stor förråd som dessutom mkt väl skulle kunna fungera att göras om till ett sov rum. På det sättet skulle huset också kunna bli attraktivt för en barnfamilj vid ev försäljning. Är det bara du och din sambo verkar huset väl tilltaget i storlek dessutom :)! Lycka till!
 
  • Gilla
Silver 60
  • Laddar…
Tack ! Ja kanske lite men bara lite för stort. Är rädd att man ska ångra sig om man snålar en dm här o där. Även att man gör sovrummen tillräckligt stora så man kommer fram till sängen med rullator el rullstol om det skulle gå så när man blir gammal o skröplig. Hade ju tänkt att bo i huset resten av livet. Blir ju även plats för ett par barnbarn i framtiden som kommer o vill hälsa på.

Har funderat på det där med garaget: hur blir det om man vrider garaget 90 grader och sätter portarna på långsidan ?? Då borde väl byggnaden bli lite mer utrymmeseffektiv ?Vattenburen golvvärme eller bara ett par radioatorer i garaget? Vad är brukligt att göra ?
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Silver 60 skrev:
Tack ! Ja kanske lite men bara lite för stort. Är rädd att man ska ångra sig om man snålar en dm här o där. Även att man gör sovrummen tillräckligt stora så man kommer fram till sängen med rullator el rullstol om det skulle gå så när man blir gammal o skröplig. Hade ju tänkt att bo i huset resten av livet. Blir ju även plats för ett par barnbarn i framtiden som kommer o vill hälsa på.

Har funderat på det där med garaget: hur blir det om man vrider garaget 90 grader och sätter portarna på långsidan ?? Då borde väl byggnaden bli lite mer utrymmeseffektiv ?Vattenburen golvvärme eller bara ett par radioatorer i garaget? Vad är brukligt att göra ?
Så bra och roligt att höra att du resonerar så! Inte många som tänker på att ålderdomen ev för med sig funktionshinder och hjälpmedel.
Arbetar själv som sjukgymnast i kommunen och jag ser tyvärr alltför ofta hur äldre får stora svårigheter men sin hemmiljö. Sovrum en trappa upp, dusch nere i källaren... Ibland kan det lösas tillfälligt och med bostadsanpassningar men man gör sig själv en stor tjänst om man tänker rätt från början :))!
Vad gäller installation av värme är jag bara amatör men jag har för mig att jag har läst att radiatorer är mer effektiva.
 
  • Gilla
Silver 60
  • Laddar…
Jag är starkt emot hur kyl/frysskåpen har placerats.

Det är oundvikligt att de låter en del, och att ha dem närmast vardagsrummets sittgrupp verkar inte lyckat.
Att sedan tvättstugans maskiner ligger vägg i vägg med stora sovrummet känns inte hellre bra.

Det är mycket dödutrymme: Det stora sneda utrymmet utanför sovrummen, och det ödsliga utrymmet i vardagsrummet.

Men hur många boende är huset tänkt för?
Två vuxna + två gäster?
Ingen plats för barn? Eller är det klädkammaren som skall inredas när det är så dags :confused:


Arbetar själv som sjukgymnast i kommunen och jag ser tyvärr alltför ofta hur äldre får stora svårigheter men sin hemmiljö. Sovrum en trappa upp, dusch nere i källaren... Ibland kan det lösas tillfälligt och med bostadsanpassningar men man gör sig själv en stor tjänst om man tänker rätt från början :))!
Numera får man inte bygglov om inte huset uppfyller de s.k. tillgänglighetskraven.
 
KnockOnWood skrev:
Jag är starkt emot hur kyl/frysskåpen har placerats.

Det är oundvikligt att de låter en del, och att ha dem närmast vardagsrummets sittgrupp verkar inte lyckat.
Att sedan tvättstugans maskiner ligger vägg i vägg med stora sovrummet känns inte hellre bra.

Det är mycket dödutrymme: Det stora sneda utrymmet utanför sovrummen, och det ödsliga utrymmet i vardagsrummet.

Men hur många boende är huset tänkt för?
Två vuxna + två gäster?
Ingen plats för barn? Eller är det klädkammaren som skall inredas när det är så dags :confused:




Numera får man inte bygglov om inte huset uppfyller de s.k. tillgänglighetskraven.
Intressant! Innebär det att man t ex måste ha dusch på bottenvåningen och är man också obligerad att ha minst ett sovrum på bottenvåningen?
 
@Knockonwood: Ligger mycket i det du säger. Ett byte mellan badrum och tvättstuga vore väl en lösning.
En annan lösning för att få kyl/frys iväg från tv-soffan vore bra men var ? Och dessa dödutrymmen uppkommer
hur man än vrider och vänder på lösningen, tyvärr. Blir ju lätt en "korridorkänsla" med en massa dörrar i ett
vinkelhus. Hur skulle du gjort ?
Vi är ett par i 50 års åldern med utflugna barn, därav antalet sovrum. Vi ska nästa vecka träffa en husförsäljare för första gången. Vore ju nice att kunna visa ungefär vad vi vill ha..men att hitta den perfekta planlösningen är
baske mig ingen barnlek.
 
Jag hade försökt att få lite mer väggyta i hallen, garderoben ser väldigt smal ut där? Om det är en garderob till höger?

Väggen till vänster hade jag nog gjort en meter längre, annars kan personen närmast där känna att han/hon sitter i hallen och käkar, + om någon öppnar dörren på vintern lär personen närmast få rätt bra med kyla i nacken
 
ChristinaH skrev:
Intressant! Innebär det att man t ex måste ha dusch på bottenvåningen och är man också obligerad att ha minst ett sovrum på bottenvåningen?
Som jag förstår det måste man kunna sova, äta, laga mat, sköta sin hygien och tvätta.
Även om man är rullstolsburen och inte klarar trappor.

Om du tittar på planlösningar ser du ofta en cirkel ritad i bad- och toalettrum.
Se här t.ex:
http://www.byggahus.se/forum/planlo...cyklar-med-denna-planlosning.html#post1787448
Det skall visa att tillgänglighetskravet är uppfyllt.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Som jag förstår det måste man kunna sova, äta, laga mat, sköta sin hygien och tvätta.
Även om man är rullstolsburen och inte klarar trappor.

Om du tittar på planlösningar ser du ofta en cirkel ritad i bad- och toalettrum.
Se här t.ex:
[länk]
Det skall visa att tillgänglighetskravet är uppfyllt.
Men åh så bra! Finns definitivt ett samhällsekonomiskt intresse då bostadsanpassningar kan bli mkt kostsamma!
 
Silver 60 skrev:
@Knockonwood: Ligger mycket i det du säger. Ett byte mellan badrum och tvättstuga vore väl en lösning.
En annan lösning för att få kyl/frys iväg från tv-soffan vore bra men var ? Och dessa dödutrymmen uppkommer
hur man än vrider och vänder på lösningen, tyvärr. Blir ju lätt en "korridorkänsla" med en massa dörrar i ett
vinkelhus. Hur skulle du gjort ?
Vi är ett par i 50 års åldern med utflugna barn, därav antalet sovrum. Vi ska nästa vecka träffa en husförsäljare för första gången. Vore ju nice att kunna visa ungefär vad vi vill ha..men att hitta den perfekta planlösningen är
baske mig ingen barnlek.

Tack! Bra att du inte tog mina synpunkter som bara sur kritik.

Jag skulle kunna tänka mig att byta plats på kyl/frys och ugn/mikro, men det fordrar ju att man förlänger väggen där ugnen sitter nu.

Vilket i och för sig är lätt gjort, om man kortar ned klädkammaren något.


Men egentligen tycker jag att hela planen är knepig.
Får inte rätt vibbar, men det är ju en smaksak.
Tycker jag bor bättre själv helt enkelt.

Hur stor är boytan?
Att göra som ni och samla allt på ett plan tycker jag är enormt positivt i alla fall!
 
Vi har precis köpt ny kyl och frys som är extremt tysta. Jag skulle inte oroa mig för det, eller det lilla ljudet skulle inte störa mig alls.

Vart har ni tänkt ha TV? Jag skulle fundera över att byta plats på matgrupp och soffgrupp...men det är ju en möbleringsfråga.
 
  • Gilla
ChristinaH och 1 till
  • Laddar…
Kalasclas skrev:
Jag hade försökt att få lite mer väggyta i hallen, garderoben ser väldigt smal ut där? Om det är en garderob till höger?

Väggen till vänster hade jag nog gjort en meter längre, annars kan personen närmast där känna att han/hon sitter i hallen och käkar, + om någon öppnar dörren på vintern lär personen närmast få rätt bra med kyla i nacken
Tror du har rätt i det. Tänk va svårt det är att täcka in allt som man bör tänka på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.