Sluta nu genast med den här vedpanneporren! :D
Tur att jag redan har bergvärme sedan ett par år, annars hade jag kanske ruinerat mig på grund av denna tråden... VILL HA! :)
Får man fråga vad hela kalaset gick på med tankar och allt?
 
D09
BiFuel skrev:
Sluta nu genast med den här vedpanneporren! :D
Tur att jag redan har bergvärme sedan ett par år, annars hade jag kanske ruinerat mig på grund av denna tråden... VILL HA! :)
Får man fråga vad hela kalaset gick på med tankar och allt?
Ha ha håll i pengarna ;) bergvärme låter bekvämt :)

Tänk på mig som ska ut och hämta hem sista veden från grannen när du dricker morgonkaffe idag, blir ett antal vändor med bära, släpa och köra :)

Fick tyvärr inte gå ut med priset på nätet men det var ju ganska stora summor, som det är i det segmentet med ETA och Fröling.

Sen gjorde jag en del lokala ändringar i bef system som inte egentligen har med pannan o göra som ökar på priset lite med :)

Jag räknar dock med en uppskattad besparing på ca 10-15000 per år, kanske mer, eller mindre ;)

Exakta siffror kräver en jäkla massa tid i mätning så jag nöjer med grov uppskattning och det kommer ta "några" år att räkna hem. Såvida inte elpris går upp, inflationen äter upp en del och jag kommer över gratis ved år efter år :) då går det fortare :)
 
Smakar det så kostar det! Ett värmesystem ska hela familjen trivas med. Har man förutsättningar för vedeldning så är det ett ypperligt uppvärmningsalternativ. :) Den dag man blir gammal och trött är det ändå ingen som vill ha de VP-anläggningar som finns på marknaden idag! ;)
 
Jannez69 skrev:
Smakar det så kostar det! Ett värmesystem ska hela familjen trivas med. Har man förutsättningar för vedeldning så är det ett ypperligt uppvärmningsalternativ. :) Den dag man blir gammal och trött är det ändå ingen som vill ha de VP-anläggningar som finns på marknaden idag! ;)
Jodå, det finns mängder av intressenter, fast dom vill inte betala något och kommer i gamla skruttlastbilar..... :)
 
Hur stora värmeförluster har du nu, alltså hur ofta behöver du elda för att hålla värmen?
 
D09
Nu är inte tanken helt isolerad så det har varit mellan 30-45 grader i pannrummet.

Ca 24,5 i huset. ( felinställd minsta framledningstemp )

Eldar kanske 1 gång i veckan, kanske var 6 dag. Har inte så bra koll än :)

Sist var den 20:e om jag inte minns fel ;)

Sist så var tanken fylld till ca 12% och fylldes till ca 87 % på 1 ilägg.
Kanske kunde fått i lite mer ved så det var inte knökfullt.

Tänkte börja föra lite journal längre fram för skojs skull :)
 
Redigerat:
Kontentan är alltså att det är överlägset med ved ...
Jannez69 funkar det likadant för dig? Men du har mindre displayer på din ETA väl?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ska bli kul o se hur ofta man behöver elda när tanken är riktigt isolerad och man trimmat in inställningarna :)

Speciellt när det är högsommar samt -25 ute :)

Nu hoppas man på en riktigt kall vinter :p
 
D09
Idag höll tanken 48%, ca 4 dagar från 87%

Kan nog hålla ganska länge på ett ilägg trots dålig isolering.. Tror att 25-30 % kan vara lagom för påfyllnad för att nå 90-95%

Kan ju ha tokfel med :) men bara o testa :)
 
Jugend skrev:
Kontentan är alltså att det är överlägset med ved ...
Jannez69 funkar det likadant för dig? Men du har mindre displayer på din ETA väl?
Om jag har mindre displayer än Hargassnern vet jag inte. Men jag har en touchskärm (ETAtouch) som visar det mesta. Jag når även pannan via datorn och mobilen än vart jag befinner mig. Jag kan även ändra de flesta ställbara parametrar via mobilen. Det är dock så hiskeligt många parametrar som jag inte fattar riktigt? De instruktioner jag fått står bara på tyska och engelska och omfattar inte alla inställningar utan det står att man helst ska kontakta en "tekniker" om man vill ändra på parametrarna. Lite synd att det inte finns förklaringar på svenska. Bla en massa lin x och lin y som jag inte vet vad det är?

Det enda jag lyckas justera är max och min rökgastemp samt returtempen från laddkopplet. Hur restvärmeåtervinningen från pannan efter avslutad eldning funkar, eller vilka parametrar som styr den har jag inte listat ut ännu. Men pannan lever sitt eget liv har jag märkt och startar själv laddpumpen och shuntar ut eventuell restvärme till acktanken.
 
  • Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
D09
Jannez69 skrev:
Om jag har mindre displayer än Hargassnern vet jag inte. Men jag har en touchskärm (ETAtouch) som visar det mesta. Jag når även pannan via datorn och mobilen än vart jag befinner mig. Jag kan även ändra de flesta ställbara parametrar via mobilen. Det är dock så hiskeligt många parametrar som jag inte fattar riktigt? De instruktioner jag fått står bara på tyska och engelska och omfattar inte alla inställningar utan det står att man helst ska kontakta en "tekniker" om man vill ändra på parametrarna. Lite synd att det inte finns förklaringar på svenska. Bla en massa lin x och lin y som jag inte vet vad det är?

Det enda jag lyckas justera är max och min rökgastemp samt returtempen från laddkopplet. Hur restvärmeåtervinningen från pannan efter avslutad eldning funkar, eller vilka parametrar som styr den har jag inte listat ut ännu. Men pannan lever sitt eget liv har jag märkt och startar själv laddpumpen och shuntar ut eventuell restvärme till acktanken.
Låter grymt med alla uppkopplingsmöjligheter :)

Men du måste väl ha fått en bruksanvisning på svenska?

Har du testat ETAs funktion där deras personal kan koppla upp sig via nätet? :)

En av dom få helpdesk där man inte blir kopplad till indien he he
 
D09
+5 dagar och 37% i tanken.

Var lite kyligt ute inatt och +6grader nu men lutar åt en eld imorgon tror jag.

Så 6 dagar kanske stämmer vid denna årstid :)

Känns inte speciellt jobbigt att ha vedpanna i september/oktober

Har ökat tiderna för dagssänkning på dagtid och minskat minsta framledningstemp till 17 grader

22 grader inne nu :)

Ska ta mig tid att isolera tanken ett lager till snart :)
 
Redigerat:
Men du kör golvvärme väl så du har inte behov av att köra ut särskilt hög framledning?
 
D09
Jugend skrev:
Men du kör golvvärme väl så du har inte behov av att köra ut särskilt hög framledning?
Stämmer :)

Har golvvärme i hela huset.

Har 35c som max i framledning.
Kanske är lite högt det också
 
Hur upplever du att dag/nattsänkningen funkar med gv? Hinner den med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.