L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Finns ingen anledning att hålla på och meckla och göra abrowinscher när rätt grejjor finns.
Det är väl ändå upp till var och en, tex att trycka ner nya vp-rör i befintliga väggar är lite meckigt utan att göra åverkan på tapet etc. Då kan tex en splittad kabel lösa problemet tills behovet har förändrats. Splittad kabel kan anses vara att meckla det håller jag med om.
 
L Lenza skrev:
Det är väl ändå upp till var och en, tex att trycka ner nya vp-rör i befintliga väggar är lite meckigt utan att göra åverkan på tapet etc. Då kan tex en splittad kabel lösa problemet tills behovet har förändrats. Splittad kabel kan anses vara att meckla det håller jag med om.
Tja, vad menar du med "upp till var och en"? Det är inte olagligt. Men det är dålig stil. En yrkesman gör riktiga arbeten. Det befrämjar yrkesstolthet, och gör det om inte annat lättare för näste stackare. Slarv smittar lätt till områden där det inte hör hemma öht.

Så pss som man inte använder fel färger när man drar el, även fast rätt tagit slut och strömmen inte vet någon skillnad, så använder man rätt material när man installerar nätverk.

(Och jag vet inte var du fått splittad kabel ifrån. Ja, det kan man väl göra om det inte går att lösa på något annat sätt, men det har ju inget att göra med vilka kontakter man krymper på en kabel, eller om man terminerar i ett uttag/patchpanel.

Man installerar ju en riktig kabel med honkontakter i båda ändar och gör sedan splittningen i externa adaptrar, s.a. installationen är korrekt den dagen man vill ha 1Gbps (eller dylikt) och det blir självklart att det är mecklande man håller på med.

RJ45SPLITTER.main.jpg )
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
L
Ok lars_stefan_axelsson, jag ska försöka förklara vad jag menar.
Om man har en viss kravställning på sin nätverksinstallation nämligen,
-Inga synliga kablar i rum
-Endast infällda uttag i rum
-Minst 100MBit
-Bara dedikerade VP-rör för dragning av TP-kabel dolt i vägg och senildosor
-Inga ingrepp i befintliga ytskikt som tapeter etc.
-Kostnadseffektivt
Då kan man ha svårt att genomföra en korrekt installation och möta alla krav samtidigt. Du kanske har bra tips åt mig så jag kan möta min kravlista? Att få ner VP-rör i ytterväggar är verkligen en utmaning i efterhand. Självklart trycker jag in VP-rör vid renoveringar där man ser ett kommande behov.

Att man dokumenterar det som kopplas är självklart en viktig aspekt. Att en kabel har splittats är t.ex att ett dubbel-uttag får endast en tp-kabel och i andra änden använder man en adapter som du visade bild på. Jag köper att få kritik för hur jag kopplar nätverkskabel, men jag ger mig inte på andra saker som el där finns det tydliga regler vad som gäller. Att nästa husägare har andra krav kan man ha svårt att tillgodose. Nackdelen med infällda uttag i vägg dessa sitter garanterat på fel plats ändå när denne ska möblera. Så att denne drar om tp-kablar efter eget tycke och behov kommer garanterat ske även om jag kopplar annorlunda. Cat 6, kan t.ex anses otillräckligt vad vet jag om dennes kravställning?
 
Redigerat:
L Lenza skrev:
Att en kabel har splittats är t.ex att ett dubbel-uttag får endast en tp-kabel och i andra änden använder man en adapter som du visade bild på.
Sätt då enkeluttag, och adapter i båda ändar så är installationen u.a. Och någon kan köra 1Gbps på den kabeln om det är att föredra.

Men om du får ner VP-rör (inte slang) så kan du få i dubbla kablar i 99% av fallen. Särskilt om du skriver "ner i väggar". Då antar jag att du drar från vind el dyl, och då är det ju bara några meter rakt ner (man behöver inte rör hela vägen i öppna utrymmen, där kan man dra fritt. Det är inte el det handlar om). Det finns både tunnare enkel kabel, och tunn siames för det om du nu dragit 16mm VP. Särskilt i cat5e. (Du behöver ju näppeligen cat6 om du ändå skall splitta paren till 2x100Mbps. De flesta "cat6"-installationer hemma klarar ändå inte kraven för cat6).

Och då blir det en bättre installation som klarar 1 Gbps.

Jag har själv efterinstallerat nätverk i mitt eget hus på det viset, dvs en 20mm slang ner till varje dubbeluttag från vinden (eller upp från källaren) till central patchpanel i källaren. 2x40mm stigare upp på vinden för nätverk och coax.

Återigen. Rätt utrustning och material så når man fullgott resultat.

Gör om, gör rätt, mao. Det där kommer du nu bara att reta dig på, nu när du vet hur man skulle gjort. ;)
 
L
Tack för tipsen, har egentligen inget emot att göra om något det sker förr eller senare. Anledningen till nuvarande läge är väl delvis att man inte orkat ta tag i det och det fungerar här och nu. Men jag har åtminstone 2 lediga rör där jag kan dra nya kablar i för rätta upp "eländet". Jag har egentligen aldrig suttit och planerat nuvarande dragning, det är ett projekt som skett över åren när behoven fallit på. Det kan anses vara dumsnålt som läget är nu har full förståelse för detta.
 
Att rj45 kontakter avsedda för flerkardelig tråd kan strula när man crimpar dem på EK kan jag intyga.
Har gjort ett antal sådanna "fulingar" och antalet dåliga kablar är vässentligt högre än när man crimpar på flerkardeligt.

Behöver man fler urtag och man ska ha båda till data och man bara kan få igenom en kabel så rekommenderar jag varmt en fläktlös miniswitch framför att dela upp kabeln.
Betydligt bättre med 2X500 mbit än 2X100 :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
L
M Mats skrev:
Betydligt bättre med 2X500 mbit än 2X100
Jo det kan tyckas, men enligt min kravlista ingick det sista kravet, kostnadseffektivt.
Jag har lyckats klara mig på endast en switch centralt och sluppit små switchar utspridda i olika rum genom att splitta kablar. Jag hade behövt just nu 4st extra små switchar om jag gör som du menar utan att ändra på annat än i kablarnas ändar och "rätta upp" till 1GBit. Att jag tillåtit mig denna lägre standard beror att apparaten i andra änden oftast inte har GBit-behovet. Det förekommer telefon, iptv-box etc. Jag har aldrig känt att jag går miste om något här och nu så att säga, så då har åtgärden att gå till GBit skjutits på framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.