Hoppar på här.
Jag söker en patchpanel för infällt väggmontage. Behöver 7 st portar så 8-12 får duga.
Nån som har nå tips?
Alla jag hittar verkar vara för rackmontage och det vill jag inte ha

//benke
 
H
L
Mycket intressanta argument om patchpanelens existens. Problemet med de produkter som säljs i Sverige för den svenska marknaden avseende patchpanel är följande:
1) Priset.
2) Ej tillräckligt flexibelt.
Om installationen av nätverk ska ske i ett äldre hus utan några förberdande åtgärder gjorda blir det snabbt krångligt, dyrt och platskrävande med 19" rack. 10" börjar dyka upp men det är ännu litet utbud. Kjell har några enklare varianter men jag tyckte de var för simpla och förfå uttag.
Jag bifogar en bild på min patchpanel den är jag nöjd med, den går inte att köpa i Sverige kan tilläggas. Denna panel har endast 2st uttag av RJ45 för varje plats, alltså har jag terminerat alla installationskablar med RJ45 på insidan av plåtlådan. Plåtlådan kommer från Biltema och är egentligen ett nyckelskåp som är anpassat för panelen.

Varför ska man ha det på detta sätt då?
Egentligen finns det ingen funktion som tillförs, det är helt rätt!
Däremot kan jag nu ha en lista med numrering separat på väggen på samma sätt som man märker upp säkringar. Detta är bra när antalet kablar börjar bli många och man vill veta vart alla nätverkskablar tar vägen. Jag har även tillämpat att splitta kablar så man kör CAT5 i CAT6 dvs bara använda 4 ledare då har vissa uttag bara 100M och vissa 1G. Det är också bra att lista på ett tydligt sätt.

Har det varit några problem att terminera installationskabel med RJ45-kontakter då, Nej jag anser inte det heller, alla som säger att det är dålig kontakt borde prova detta innan man säger så. Gör man rätt krimpning håller det, installationskablar utsätts sällan för större mekaniskt slitage. Enkarderliga ledare kan gå av om man böjer på dem för mycket det är ju därför man ska ha flerkardeliga patchkablar som man rör och flyttar på ofta.
 
  • DIY patchpanel installerad i ett nyckelskåp med nätverkskablar och modem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B benke_berguv skrev:
Hoppar på här.
Jag söker en patchpanel för infällt väggmontage. Behöver 7 st portar så 8-12 får duga.
Nån som har nå tips?
Alla jag hittar verkar vara för rackmontage och det vill jag inte ha

//benke
Detta är min lösning för infällt i vägg med 70 reglar. Keystonepaneler och kontakter från Kjell.

Infällt nätverksskåp i vägg med keystonepaneler, patchpanel och routertillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anomotic och 6 till
  • Laddar…
L
Trevlig lösning TeroM! Utrymmet används effektivt. Personligen vill jag inte använda trä i installationen, men det är gediget arbete gjort helt klart!
 
TeroM TeroM skrev:
Detta är min lösning för infällt i vägg med 70 reglar. Keystonepaneler och kontakter från Kjell.

[bild]
Riktigt snyggt, jag har byggt en låda men tjockare så mina grejjor står på en hylla... så din är mkt bättre estetiskt, synd jag inte såg detta innan... Men min tjocka låda är nästan full ändå, då jag har skarvkontakter etc i den...

Ett tips, jag har inte testat än, men beställt... Det finns keystone pluggar med RJ45 i båda ändar, så istället för de man ska plllra in kablarna i så klämmer man på RJ45 på kablarna direkt, sen klickar i kablen på baksidan av patchpanelen...

31pcQnkAuSL.jpg
 
  • Gilla
Coloumbo
  • Laddar…
L
TeroM kan du förklara den nedre vita Inteno boxen, vad gör den med koaxial kabeln? Dvs vad är funktionen i andra änden går det direkt till TV-apparaters antennuttag?
 
L Lenza skrev:
Har det varit några problem att terminera installationskabel med RJ45-kontakter då, Nej jag anser inte det heller, alla som säger att det är dålig kontakt borde prova detta innan man säger så. Gör man rätt krimpning håller det, installationskablar utsätts sällan för större mekaniskt slitage. Enkarderliga ledare kan gå av om man böjer på dem för mycket det är ju därför man ska ha flerkardeliga patchkablar som man rör och flyttar på ofta.
Jodå, vi har provat ("industriellt"). Och det kan fungera bra, det kan fungera inte alls, och det kan fungera ibland. Vilket är det sämsta alternativet. De kan också gå bra i flera år och sedan börja krångla.

Idag så finns det dock "RJ45" kontakter som klarar både solid och mångtrådig ledare (se tidigare beskrivning). Dessa är problemfria vad jag hört.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
L
Ok lars_stefan_axelsson, det låter bra att provningen är utförd. Frågan är vad som har bevisats? Jag mäter alltid upp en krimpning med multimeter för att kolla att den är ok. Om något skulle spöka över tid är felet lätt att hitta och åtgärda. För hemmiljö är risken för korrosion ganska liten det är väl detta som skulle kunna skapa problem i framtiden.

Industriell tillämpning är en annan sak, då finns flera andra aspekter att ta hänsyn till. Antalet kablar är väl tusentals t.ex. Produktionsbortfall för att nätverkskablar är ur funktion kan aldrig anses vara accetabelt. I detta forum är det i huvudsak privata bostäder som avhandlas. Om man ska balansera funktion mot kostnad för plintar vs RJ45-kontakter i hemmet är det inte lika självklart att måste göra på det ena eller andra sättet.
 
Det som bevisats är inget annat än om du inte har kontakter som är avsedda för installationskabel med solid tråd är risken stor att du får problem. Detta oavsett miljö och om det därför skulle utsättas för något som mekaniskt eller kemiskt skulle förvärra gentemot typiska förutsättningar hemma.

Förstår inte varför man inte när man ändå gör jobbet försöker ha koll på lämpligt material som går ihop på ett bra sätt. Du får statistiken mot dig om du nu inte av en slump fått tag i delar som funkar på sättet du använder dem. Det är tydlig skillnad i utförande på donen för respektive ändamål om du synar det lite.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
L Lenza skrev:
TeroM kan du förklara den nedre vita Inteno boxen, vad gör den med koaxial kabeln? Dvs vad är funktionen i andra änden går det direkt till TV-apparaters antennuttag?
Precis som Dempa skrev, kabel-tv över fiber. Behöver inte IP-tv boxar utan funkar med DVB-C dekodrar i TVn direkt med kort och CA-modul. Även analogt grundutbud för de som har flera apparater och lägre krav på bilden. Jag byggde ett nytt stjärnnät i huset. Annars hade de även gått att använda gamla serienätet och bara mata det i ena ändan.
 
L
GK100, att material som används ska vara av god kvalitet och ändamålsenligt är ingen kontroversiell fråga det håller jag givetvis med om. Men en krimpad installationskabel med RJ45 håller förvånansvärt bra om man har rätt grejer och gör rätt. Jag har flera plint-anslutningar också för den delen, vägguttag i rum bl.a.
 
Redigerat:
L Lenza skrev:
Men en krimpad installationskabel med RJ45 håller förvånansvärt bra om man har rätt grejer och gör rätt.
Ja, och rätt grejjor i det här fallet är en "RJ45"-kontakt som är avsedd för både solid och mångtrådig ledare.

Finns ingen anledning att hålla på och meckla och göra abrowinscher när rätt grejjor finns. Jag fick t ex fixa hos grannen där "firma" hade krimpat vanlig kontakt på installationskabel och inte fått en enda kontakt rätt. Några fungerade ett tag, men gav upp efter några månader. (De stressar dessutom honkontakten onödigt, eftersom stiften sticker ut för mycket jämfört med när rätt kabel/kontakt använts).

Eller sätt upp en patchpanel och få det helt korrekt. Om man bara skall ha några enstaka uttag så kan man göra som jag hos grannen och skruva upp tre dubbeluttag i centraländen också. Det går lika bra att sätta uttag i båda ändarna. Det måste inte vara någon slags "panel".
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.