Precis. Trevliga i telefon och lättförståeliga fakturor. Och att det finns el i uttagen.
Visst är nätet viktigt, men det kan jag inte påverka.
Jag bara menar att det inte är värt besväret att jämföra priser om det handlar om hundralappar per år. Men det är min åsikt. Alla lägger väl tid och pengar på vad de vill.
 
Absolut! Men ger inte bort 1kr, lampan lyser lika bra ändå, och det är bara att betala ändå, summan brukar stå så fint längst ned;)
 
Oerhört irriterande att man inte kan påverka vem som är nätägare. Jag förstår om man ska betala en abonnemangs avgift. Men inte trafikavgift. Ett litet tips iallafall är att se över vilken ampere som levereras. 16A räcker för ett hushåll. Allt över detta blir märkbart dyrare.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Med tanke på att det inte tar mer än en kvart att jämföra och byta elleverantör så blir ett par hundra en bra timlön.
Största anledning att byta elleverantör ofta tycker jag är att man får första året utan avgift.
Här är en vanligt text:
"Gäller endast nya kunder. Avtalet övergår till ordinarie rörligt avtal när villkorstiden löpt ut och då tillkommer årsavgift (708 kr inkl. moms) samt ordinarie elcertifikat (8 öre/kWh exkl. moms)."
1000 - 2000 kr<år är väl inte kattskit precis?
Och vid en snabbtitt på compricer.se ser jag en prisskillnad på 45%.
 
  • Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
P pgjo skrev:
Oerhört irriterande att man inte kan påverka vem som är nätägare. Jag förstår om man ska betala en abonnemangs avgift. Men inte trafikavgift. Ett litet tips iallafall är att se över vilken ampere som levereras. 16A räcker för ett hushåll. Allt över detta blir märkbart dyrare.
Vore ju märkligt om man skulle ha flera nätägare i samma område. Fler nedgrävda kablar och fler operatörer ger högre kostnader. Det är överföringdavgiften som betalar det mesta av underhållet. Hur hade du tänkt att det ska betalas annars
Men du har rätt i att många skulle klara sig på 16A. Lätt att testa själv. Sätt i 16A säkringar och prova
 
Vissa saker kanske inte borde avregleras?
 
  • Gilla
lop3r och 3 till
  • Laddar…
Jämförde elpriser på compricer.se och i vårt fall (17000 kwh om året) så skulle vi spara ca 1000 kronor om året genom att byta till det billigaste alternativet.
 
K Kirre2 skrev:
Vissa saker kanske inte borde avregleras?
Så är det definitivt. Men elproduktion funkar bra på en privat marknad. Men visst behövs det reglering för effektreserv och frekvensreglering mm. Men nuvarande reglering funkar bra.
 
N
K Kirre2 skrev:
Vissa saker kanske inte borde avregleras?
Men när det gäller ägandet av lokalelnäten har det ju "alltid" funnits olika många företag. Stamnätet ägs ju av Svenska Kraftnät så där är ju staten ägare.
 
hsd
Och alla näten är betalda vinstdrivande tillgångar
 
Jag tycker fortfarande att Nordpol är ett oligopol, och vad jag kan läsa ut av betydelsen av oligopol så är det nog så också eller vad tror du Daniel?
Detta var vad jag skrev tidigare och har fortfarande samma uppfattning man kan googla på oligopol så får man reda på vad det är och då blev svaret så här.

"På elmarknaden finns ett väl fungerande oligopol som knappast låter priset falla under marginalkostnaden för kolbaserad el och vad gäller vedråvaran så håller just dessa energiföretag på att bli prisledande."
 
K Kirre2 skrev:
Vissa saker kanske inte borde avregleras?
Håller med fullständigt. Man kan se resultaten i skola, sjukvård och infrastruktur (tågtrafik). Nu betalar man indirekt skatt till vinstdrivande företag. :thinking:
 
  • Gilla
lop3r och 1 till
  • Laddar…
hsd
Kartell
 
T TWX skrev:
Jag tycker fortfarande att Nordpol är ett oligopol, och vad jag kan läsa ut av betydelsen av oligopol så är det nog så också eller vad tror du Daniel?
Detta var vad jag skrev tidigare och har fortfarande samma uppfattning man kan googla på oligopol så får man reda på vad det är och då blev svaret så här.

"På elmarknaden finns ett väl fungerande oligopol som knappast låter priset falla under marginalkostnaden för kolbaserad el och vad gäller vedråvaran så håller just dessa energiföretag på att bli prisledande."
Det är exempel på hur någon använder ordet, inte en definition av ordet. Visst finns det dominerande aktörer på elproduktionssidan. Men att de kan styra prisbilden håller jag inte med om. Så stora är de inte. Nordpool är en handelsplats, de dikterar inga priser.
 
B
Verkar inte vara många som inser den stora skillnaden på de nätbolag som drivs som Ek Föreningar jämfört med Aktiebolag?

Där blir skillnaden väldigt tydligt.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.