K Kirre2 skrev:
Precis så tänker jag också!
Det gör man ändå, indirekt, för vem tror ni producerar elen som säljs av elhandelsbolagen...
 
T TWX skrev:
Man kan kolla priser hur mycket man vill och tycker men fakta är att man kan inte tjäna så mycket på att bytta elleverantör, det handlar om några hundra kronor per år men det kostar att hantera detta så då höjer de sina fasta avgifter se mitt tidigare inlägg.
SCA chefen var med på ett tv program och han hade en bra åsikt,
" han sa att man flyttade kapital till elbolagen när man avreglerade el marknaden "
men man avreglerad inte all elmarknad bara det man förbrukar sen är det upp till elbolagen själva att bestämma kostnaderna för el överföring och nät avgifter.
Vad det gäller kostnaderna på el så regleras de av Nordpol som är ett oligopol det ägs av Eon, Vattenfall och Fortum och sista Kwh som produceras är oftast från kolkraft eller olja vilket är den dyraste elen att producera och som priset sätts efter detta har jag fått reda på av en som arbetar/de på Kraftringen.
Vad det gäller sol el så är det inte något som ändrar nätavgifterna och man måste ha nätet om man vill ha el alltid, men kan man var utan el så kan man ta bort nätet.
Vad det gäller skatter så måste man betala för att få samhället att gå runt så om man sänker skatten på arbete så är inte det lösningen för då måste man höja på något annat X kr skall in till staten.
Jag ska göra ett försök att förklara. Det är mycket missförstånd här.

Börja med att seoarear elnät och elhandel. Det är två separata marknader som inte får blandas i samma affärsenhet. Elhandeln är rn marknadekonomi dör priset sätts på en börs. Nordpool är en börs inte något oligopol. Som på alla fullt fungerande marknadekonomier (vilka är ganska ovanliga) sätts priset efter den högsta marginalkostnaden. Hur skullemanannars göra? Utöver det får viss produktion stöd och andra skattas extra, men det liger utanför elmarknaden.

Näten är monopol, man får inte bygga upp konkurerande nät. Därför är marknaden reglerad och det bestämms hur höga avgifter bolagen får ta ut.

Med tanke på att det inte tar mer än en kvart att jämföra och byta elleverantör så blir ett par hundra en bra timlön.
 
N
S Semiproffs skrev:
Det gör man ändå, indirekt, för vem tror ni producerar elen som säljs av elhandelsbolagen...
Förvisso sant men det pris som tas ut när elen produceras och säljs vidare till elhandelsbolagen ligger på en annan nivå än den elhandelsbolagen sedan tar ut mot kund. Det är inte så stor vinstmarginal i det första steget som i ledet mot kund.
Sedan är det, tycker jag, en viktig markering att inte som småkund köpa el från de tre stora jättarna.
 
Helt fel. Marginalen mot kund är riktigt låg om man tar ett av de billigare bolagen.
 
Visst är det så att priset är lägre, men vad vinner du med att markera? Jag har ett storbolag och är jäkligt nöjd. Samfaktura med nätbolaget och bra pris :)
 
N
D Daniel 109 skrev:
Helt fel. Marginalen mot kund är riktigt låg om man tar ett av de billigare bolagen.
Du tror du kan allt eller? Hyfsat trött på dina pekpinneinlägg.
Hej då!
 
N
S Semiproffs skrev:
Visst är det så att priset är lägre, men vad vinner du med att markera? Jag har ett storbolag och är jäkligt nöjd. Samfaktura med nätbolaget och bra pris :)
Så bra då!
 
N Nalleman64 skrev:
Du tror du kan allt eller? Hyfsat trött på dina pekpinneinlägg.
Hej då!
Nej, jag kan inte allt. Men elmarknaden vet jag tydligen lite mer om än de flesta.
 
D Daniel 109 skrev:
Helt fel. Marginalen mot kund är riktigt låg om man tar ett av de billigare bolagen.
Nja, mindre marginal mot kund, ja men det skiljer inte många ören mellan bolagen. Äts ofta upp i högre fasta avgifter.
 
Vi har Eon.

Månadsavgift: 185:-
Elöverföring: 67,70 öre/kWh
Skatt: 41,38 öre/kWh
Fastpris på el 3år: 71,75öre/kWh
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nej, det är klart att det inte kan skilja mycket när påslagen är små. Elhandelsbolagens inkomst är skillnaden mellan konsumentpris och spotpriset. Det kan vara några öre på ett billigt avtal. Eller ingen skillnad alls om man har en större fast avgift.

En välfungerande marknadsekonomi kännetecknas av små priskillnader mellan olika leverantörer.
 
  • Gilla
JRS75
  • Laddar…
316097
Värmland, uppvärming bergvärme, ~300-350 kvadratmeter.
Förbrukning: 25033 kWh
20A.

Vattenfall: 23588 kr eller 1966 kr/månad.

El: 16508 kr eller 1376 kr/månad.

Totalt: 40096 kr/år vilket i sin tur ger ett faktiskt kWh-pris på i snitt 1,71 kr/kWh.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S Semiproffs skrev:
Det gör man ändå, indirekt, för vem tror ni producerar elen som säljs av elhandelsbolagen...
Visst, men man behöver väl inte ge nån man inte gillar mer pengar än nödvändigt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Med tanke på att det inte tar mer än en kvart att jämföra och byta elleverantör så blir ett par hundra en bra timlön.
Jag hänger hellre kvar hos en väl fungerande elelleverantör. Några hundra per år kan jag spara in på att låta bli att köpa mineralvatten på flaska. (Tio flaskor...)
 
Vad menar du med det?? Priset har inget med nätet att göra! Om du byter elhandlare så har du lika bra/dåligt nät ändå, eller menar du att nuvarande elhandlare har fina fakturor och är trevliga i telefon?

Vi betalade för 955kwh, skrev det i annan tråd, det var strax under 800:- för elen till Vattenfall, och från elnätsbolaget 484kr, tycker el samt elnät är billigt..!! Och funkar typ jämt, samt miljövänligt, och såå bekvämt!

Vi har aldrig elavbrott, självklart kostar nätunderhåll stora pengar! Samt ombyggnad/nybyggnad/utbyggnad.
 
  • Gilla
Semiproffs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.