F
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Föll av det låter som att ngt kan ha gått lite fel där. :)

Har för husbehovet och skoterkälkarna osv helt gått över till att köra med migg. Även timmerdoningar osv. Vill man bränna jäkligt varmt och få mindre spröda fogar kan man köra med rörtråd med gas. Då får man slagg. Detta var det man kör uteslutande vid legotillverkning hos företagen runtom samhället. (Har jobbat med metallförädling).

OBS har ingen praktisk erfarenhet av den senare nämnda metoden kör lite papegoja bara.
Det är tydligen en erkänd metod för bra fogar. Det finns ju rörtråd utan flux med och då slippet man slagget. Man kan lägga på mer effekt och får bättre inträngning med sån tråd.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Föll av det låter som att ngt kan ha gått lite fel där. :)
Det är ju det vanliga fenomenet man här alla erfarna svetsare tala om gällande MIG och nybörjare, enkelt att få snygga fogar som ser bra ut men som kan nästan helt saknar penetration.

Jag serieproducerar inget så jag behöver inte miggens snabbhet, och jag jobbar mycket med små saker och tunnplåt där TIG funkar bäst. Skulle säga att TIG är min favoritmetod, och med pinne klarar jag allt annat.

Farsan har som sagt MIG/MAG om det skulle behövas.
 
F
DennisCA DennisCA skrev:
Det är ju det vanliga fenomenet man här alla erfarna svetsare tala om gällande MIG och nybörjare, enkelt att få snygga fogar som ser bra ut men som kan nästan helt saknar penetration.

Jag serieproducerar inget så jag behöver inte miggens snabbhet, och jag jobbar mycket med små saker och tunnplåt där TIG funkar bäst. Skulle säga att TIG är min favoritmetod, och med pinne klarar jag allt annat.

Farsan har som sagt MIG/MAG om det skulle behövas.
Japp, den är lömsk. Bättre att vrida på överspänning och bursta kort och låta det svalna om man inte vet. Pinne och tig är mycket ärligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.