Hej phl

Om man endast ska ge sig på en svetsmetod, vilken rekommenderar du då?

/Andreas
 
I
nilleand skrev:
Hej phl

Om man endast ska ge sig på en svetsmetod, vilken rekommenderar du då?

/Andreas
Jag svarar inte för phl, men håller med i det han skriver.
Mitt svar på din fråga är att det inte går att svara på. Det beror helt på vad, var, och krav på hållfasthet som avgör vilken svets man bör välja.
Ska du svetsa grova grejer till traktorn, utomhus, i blåst, då är "pinna-svets" med rätt elektrod bäst. Är det bilplåt gäller TIG, MIG/MAG eller gassvets, de har alla sina för och nackdelar till det jobbet.
Ska man svetsa mer än lite kan det vara ide att kolla vad materialet kostar, gas är dyrt, rörtråd är också dyr, svetselektroder är nog det mest ekonomiska, samtidigt är sistnämnda tekniken den mest krävande om man ska behärska alla lägen.
Gemensamt för alla är att man väljer en bra svets.
 
F
ion skrev:
Jag svarar inte för phl, men håller med i det han skriver.
Mitt svar på din fråga är att det inte går att svara på. Det beror helt på vad, var, och krav på hållfasthet som avgör vilken svets man bör välja.
Ska du svetsa grova grejer till traktorn, utomhus, i blåst, då är "pinna-svets" med rätt elektrod bäst. Är det bilplåt gäller TIG, MIG/MAG eller gassvets, de har alla sina för och nackdelar till det jobbet.
Ska man svetsa mer än lite kan det vara ide att kolla vad materialet kostar, gas är dyrt, rörtråd är också dyr, svetselektroder är nog det mest ekonomiska, samtidigt är sistnämnda tekniken den mest krävande om man ska behärska alla lägen.
Gemensamt för alla är att man väljer en bra svets.

Men för generell hobbysvetsning borde mig/mag vara där man börjar.
 
Inomhus MIG/MAG och utomhus MMA(pinne) mest för att skyddsgasen blåser bort. Det finns även rörtråd till MIG/MAG så man slipper problem med vinden. Man slipper också gasflaskan.

Jag skulle rekommendera en Esab caddy mig. Bara ställa in godstjockleken och köra.

Förutom svetsmaskinen behövs
Svetshjälm (auto avbländande)
Svetshandskar (verkstadshandskar duger normalt inte)
Skydd mot omgivning (avskärmning)
Avbitare, Stålborste, div. Slipverktyg.

Se till att du har "utrymme" på fasen du kopplar in maskinen på. Kräver normalt 16A på en fas.
 
I
Johannes Carlsson skrev:
Inomhus MIG/MAG och utomhus MMA(pinne) mest för att skyddsgasen blåser bort. Det finns även rörtråd till MIG/MAG så man slipper problem med vinden. Man slipper också gasflaskan.

Jag skulle rekommendera en Esab caddy mig. Bara ställa in godstjockleken och köra.

Förutom svetsmaskinen behövs
Svetshjälm (auto avbländande)
Svetshandskar (verkstadshandskar duger normalt inte)
Skydd mot omgivning (avskärmning)
Avbitare, Stålborste, div. Slipverktyg.

Se till att du har "utrymme" på fasen du kopplar in maskinen på. Kräver normalt 16A på en fas.
Håller med.
Vill dock tillägga att MMA ger en starkare söm i grövre objekt, jag skulle aldrig svetsat en skopa med MIG/MAG.
Men som hobby är nog en sådan lättast att använda.
Skillnaden mellan teknikerna är så pass stor att man måste lära sig alla var för sig om man ska behärska dem. Enda tänkbara undantaget är TIG - GAS.
Övrigt att nämnas är också brandrisken, 1 timmes kontroll efter avslutat arbete är en regel i Heta arbeten, om jag minns rätt.
 
Redigerat av moderator:
F
Johannes Carlsson skrev:
Inomhus MIG/MAG och utomhus MMA(pinne) mest för att skyddsgasen blåser bort. Det finns även rörtråd till MIG/MAG så man slipper problem med vinden. Man slipper också gasflaskan.

Jag skulle rekommendera en Esab caddy mig. Bara ställa in godstjockleken och köra.

Förutom svetsmaskinen behövs
Svetshjälm (auto avbländande)
Svetshandskar (verkstadshandskar duger normalt inte)
Skydd mot omgivning (avskärmning)
Avbitare, Stålborste, div. Slipverktyg.

Se till att du har "utrymme" på fasen du kopplar in maskinen på. Kräver normalt 16A på en fas.
Man skall vara försiktig med fluxtråd till mig/mag. Utomhus ok men inget man av hälsoskäl svetsar med inne. Gaserna är inte hälsosamma.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Precis, jag var ute efter att utomhus kan man köra fluxtråd med MIG maskinen. Men hobbybruk brukar ju vara mindre prylar man svetsar ihop i garaget.
 
Det funkar fint med Mag ute. Gör det ofta på jobb man behöver inte stå där det drar som värst. Avskärma med en plåt eller mdf bit mot ev. vind ofta räcker det med att ha ryggen emot vinden eller armen framför så ute är inget hinder med Mag.
 
I
J.B. skrev:
Det funkar fint med Mag ute. Gör det ofta på jobb man behöver inte stå där det drar som värst. Avskärma med en plåt eller mdf bit mot ev. vind ofta räcker det med att ha ryggen emot vinden eller armen framför så ute är inget hinder med Mag.
Eller kan man öka gashastigheten något.
 
Många har redan gett fina rekommendationer här i tråden. Har du möjlighet att svetsa någorlunda skyddat hade jag lätt rekommenderat en MIG/MAG med gas för att komma igång. Nackdelen är att de svetsarna är något större samt att man måste hantera och betala för gasen.
 
F
phl skrev:
Många har redan gett fina rekommendationer här i tråden. Har du möjlighet att svetsa någorlunda skyddat hade jag lätt rekommenderat en MIG/MAG med gas för att komma igång. Nackdelen är att de svetsarna är något större samt att man måste hantera och betala för gasen.

Det finns bra alternativ med 200mm spole som håller storleken på hanterbar nivå. Finns både ESAB och Kemppi samt en hel drös med andra tillverkare. Har bara sett 1-fas maskiner med liten spole vilket kanske är naturligt då det handlar om storlek så utbudet är runt 160-200A beroende på maskin.
 
Och för gasen så skulle jag köpa en flaska så man slipper bekymra sig om att hyra
 
Hittade en riktigt bra och utförlig kurs på youtube för MMA pinn-svetsning, döm själva:cool:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
TIG och pinne är den kombination jag valt gå på, billigt och flexibelt. Började med pinne och sen skaffade jag TIG.

Kan man svetsa pinne har man foten in redan då det gäller de andra metoderna. MIG/MAG använde jag först då jag svetsade litet får många år sen hos min farsa, svetsarna såg bra ut men de föll av efter en tid. Tur det var inget strukturellt.
 
DennisCA DennisCA skrev:
TIG och pinne är den kombination jag valt gå på, billigt och flexibelt. Började med pinne och sen skaffade jag TIG.

Kan man svetsa pinne har man foten in redan då det gäller de andra metoderna. MIG/MAG använde jag först då jag svetsade litet får många år sen hos min farsa, svetsarna såg bra ut men de föll av efter en tid. Tur det var inget strukturellt.
Föll av det låter som att ngt kan ha gått lite fel där. :)

Har för husbehovet och skoterkälkarna osv helt gått över till att köra med migg. Även timmerdoningar osv. Vill man bränna jäkligt varmt och få mindre spröda fogar kan man köra med rörtråd med gas. Då får man slagg. Detta var det man kör uteslutande vid legotillverkning hos företagen runtom samhället. (Har jobbat med metallförädling).

OBS har ingen praktisk erfarenhet av den senare nämnda metoden kör lite papegoja bara.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.