Hej!

Jag gillar att svetsa, och känner ett stort behov av att lära mig mer, och undrar om det finns någon som vet någon kvälls- eller helgkurs i MMA/pinn-svetsning i Skåne? Jag har letat på nätet men inte hittat något.

//Daniel
 
Snor tråden eftersom den var så bra...

Samma här, men även om jag trivs i Skåne får det gärna vara i trakterna av Varberg!
Alla tips mottages, vänligt men bestämt. ;)

MVH
Ronnie
 
Uppar denna tråd lite
 
Är oxå intresserad av detta! I Skauune såklart ;-)
 
Dalarna / Västmanland anmäler sitt intresse!

Tydligen har byggahus.se 33.000 medlemmar och vore det inte skoj om man kunde fixa lite nätverk med lite kompiskurser?

Vore skoj om man kunde få ihop ett gäng som kan lära varandra olika saker, jag byter kaklingskunnande mot att någon lär mig svetsa .....
 
Uppdaterar tråden! Jag är också intresserad av en svetskurs i skåne! Kvällskurs eller dyl, någon som känner till en sådan? Har bara hittat den här men närmre 2000 för en dag käns lite magstarkt!

http://www.blocket.se/vi/11697156.htm?ca=23_5_s
 
Den här har väl redan startat. Men de kanske har en ny kurs i vår?


Svetskurs, grundläggande och fortsättning
Tisdagar kl 17-21, Start 6 november.
Anmälan snarast på komvux ansökningsblankett.
Anmälan skickas till hemkommunen om du inte bor i Östra Göinge kommun.

Stenforsaskolan
Telefon: 044-7756400
 
Jag har läst inläggen om svetskurser men dels är de över året gamla och dels kan jag inte finna att någon hittat någon kurs! Problemet är nu aktuellt för mig — ingen terminskurs och just bara grunderna. Någon som har upplysningar om var i Skåne jag kan finna en sådan kurs? Lelle0
 
Väcker liv i denna tråden igen! Vill lära mig att svetsa på hobby-nivå. Någon som vet om någon kurs i Skåne nu inom det närmaste?
 
Man kan köpa lokala kurser hos Verktygsboden om man är flera kan det kanske bli intressant, jag är på. I Skåne såklart.
 
Om ni inte hittar någon kurs kan man lära sig på annat vis.

Jag tog svetshjälmen med och gick och hälsade på en granne som är metallare till yrket och höll på och reparerade en skopa till en lastmaskin. Jag såg på hur han gjorde och så gav han mig några tips.
Sedan gick jag hem och började träna. Det gick några paket stickor men jag lärde mig!
 
  • Gilla
ClaesMalmö
  • Laddar…
Det är alldelles riktigt, har funderat på det. Framför allt då alla kurser, med undantag av Verktygsboden, är på dagtid under flera veckor/månader och det går inte när man jobbar. Tack för förslaget!

Ett annat alternativ som jag funderade på, om man är några stycken, är bilda en studiecirkel.
 
Hej Claes

Jag har också intresse av att lära mig svetsa. Min kunskap inom området är noll för stunden och mitt mål är att kunna fixa lite enklare saker i hemmet, typ kunna svetsa ihop ett underrede till ett matbord.

Jag jobbar med dagtid så det är bara kväll/helg som funkar. Har du nått några framsteg kring kurs/studiecirkel etc sen du skrev i augusti?

Jag bor i Ystad men jobbar i Malmö så jag är där nästan varje vardag.

Hälsningar
Andreas
 
Absolut, man skulle kunna kontakta en verkstad eller vid minst en intresserad till skulle det kunna gå via en studieförbund.
 
Vill påstå att man som helt grön kan lära sig svetsa skapligt genom att öva på egen hand. Givetvis underlättar det om man kan titta på någon som vet vad de pysslar med men pratar vi "husbehov" kommer man långt med övning i egen regi.

Det finns lite böcker på biblioteket om man så önskar, de är dock mer teoretiska än praktiska. Skadar dock inte att ha lite teori bak i huvudet när man väl står där med handtaget i handen. De böcker jag ögnat igenom är riktade mot praktiska utbildningar så de är rätt lätta att ta till sig. Motsvarande info finns givetvis på nätet, har dock inte någon bra källa till samlad information.

Vad gäller nätet så är ju tuben helt oslagbar. Det blir nästan som att stå bredvid och titta på. Nackdelen är att det finns en del tomtar som helt missar det grundläggande och som novis kan det eventuellt ställa till det. Tror dock att de flesta är smarta nog att snabbt inse vad som är bra och dåligt.

Är självlärd på MAG och MMA. Vill inte på någotvis påstå att jag är särskilt duktig men har lyckats få ihop allt jag önskat utan allt för mycket svordomar. Tror inte någon annan bonnasvetsare skulle se snett på mina alster iaf :)

Slutsats:
1) Köp svets (inget skit), tillsatsmaterial, hjälm (självavbländande) och tillbehör
2) Testa prylarna
3) Titta tuben + läs bok
4) Öva
 
Redigerat:
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.