Lämna tillbaka de elektroderna. Beläggningen skall vara hel runt hela pinnen. Och skruva upp strömmen 20 A till som någon sa så du får det att tända på rätt ställe. Jag tror att kombon med billigt handtag, överkörda pinnar, låg ström och en ovan svetsare kan ge detta fenomenet.
 
X xLnT skrev:
Om elektroden ser ut som på första bilden när du tar den ur förpackningen så är den ju kass :)
Eller menar du att så fort elektroden rör handtaget så blir den så?
Den blir så när man sätter in den i klämman för svetsen. Undrar alltså om klämman skadar elektroden
 

Bästa svaret

Rickard.
"Klämman" sätter man längst bak på pinnen där den är lite smalare.
 
  • Gilla
ErikStal och 1 till
  • Laddar…
Som tidigare talare så har elektroden en bit ca 20mm blottad metall, där ska du klämma fast pinnen på klykan
 
  • Gilla
ErikStal
  • Laddar…
Monterar du elektroderna bak och fram?
 
  • Gilla
ErikStal
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Monterar du elektroderna bak och fram?
Hahahahaha, stor humor om det är så :crysmile::ok:
 
  • Gilla
ErikStal
  • Laddar…
Som Rickard.ag säger!

Klämman sätter du i den ändan som saknar det gråa spröda överdraget. Det måste vara metall mot metall. Om du sätter klämman mitt på pinnen blir det nästan ingen kontakt och det blir en ljusbåge mellan pinnen och klämman och den bränner av pinnen. Meningen med överdraget är att det förbränns för att skydda smältan och reagerar med ljusbågen mellan ändan på pinnen och materialet.
Detta är inte svårt....du måste väl googlat "how to stick weld"...? ca 15 miljoner svar på den frågan.
 
  • Gilla
ErikStal
  • Laddar…
Staffans2000
Här är det en lustigkurre på gång.
 
  • Gilla
ErikStal
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här är det en lustigkurre på gång.
Ja det vette tusan, ibland kan tydligen dom mest konstiga saker ske. Inte helt oförståeligt med det svetshandtaget som är på den svetsen. Är ju enklare att finlira när ”pinnen” elektroden är kortare :)
 
  • Gilla
ErikStal
  • Laddar…
F
Problemet verkar vara löst då.... :rofl::rofl::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
ErikStal
  • Laddar…
Hahahahaha japp inte testat ännu men verkar ju helt klart som jag satt dem uppochnerXD
Hoppas någon iallafall kan glädjas åt detta ruskigt roliga misstag. Hade ju lätt toppat en lista av ”top ten welding fails”..
Tack för hjälpen alla, kommer säkert fler roliga inlägg..;)
 
  • Gilla
  • Haha
David-O och 9 till
  • Laddar…
Den som aldrig har klantat till det har aldrig åstadkommit någonting av varken trä eller metall. Det där var helt i klass med mina egna tokroligaste misstag.

Fast jag råder dig att köpa ordentliga stickor. Stanley är numera ett märke som de sätter på den allra billigaste kinaskiten. Elga och Esab och Oerlikon är trovärdiga fabrikat på stickor.
 
  • Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
Hur upplevs svetsen som sådan? funderar på köp. Rullar den på utan problem med 16a-säkring?
 
Yes verkar inte vara några konstigheter på svetsen alls och funkar bra med vanlig säkring 16a. Är som sagt ingen erfaren svetsare och har aldrig provat något annat men tror det är en ok svets
 
E ErikStal skrev:
Yes verkar inte vara några konstigheter på svetsen alls och funkar bra med vanlig säkring 16a. Är som sagt ingen erfaren svetsare och har aldrig provat något annat men tror det är en ok svets
Gott! Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.