Hej! Jag har skaffat denna pinnsvets (MMA) från expondo https://www.expondo.se/stamos-pro-series-mma-svets-250-a-hotstart-igbt-pro-10020203.

Lyckades tända elektroderna någon gång men efter ca 2 sekunder gick de av vid elektrodhållaren. Denna blev då även svart. Jag körde 2,5 och 2mm rutila elektroder och höll mig inom strömintervallet för dem.

Slipade av färg på svetsgodset både där jag skulle svetsa och för jordklämman. Kan det påverka om det varit färg på vissa ställen mellan jordklämman och svetsområdet?

Varför går elektroder av?
Tack! Mvh Erik
 
En killgissning är att det är dålig kontakt mellan elektrodhållaren och elektroden, vilket skulle leda till stor värmeutveckling där. Men det låter väldigt märkligt!
Hur mycket ström kör du?
Jag har använt svets till att bränna av skruvar som satt hårt och dumt, då vevade jag upp ordentligt och lät det spruta, hela elektroden blev röd, men har inget minne att de brände av i toppen.
Var är det för märke och modell på elektrod?
Hur mycket har du svetsat tidigare?
 
Hej! Tack för svar.
Första gången jag gav mig på att svetsa. Elektroderna är E6013 (OK43.32) .
Körde ca 40A på 2,0mm och 65A på 2,5 mm.
Hade ofta problem med att få dem att tända. De började inte glöda eller något utan gick endast genast av. Känns som att jordfel ej är helt orimligt??
 
Någonting är helt fel men jag vet inte vad. Jag har aldrig sett eller hört om någonting liknande.
 
Det låter märkligt, det satt alltså en del av elektroden kvar i elektrodhållaren? Hur ser brottet på elektroden ut, är det bränt eller bara avbrutet?
 
Testa att byta plats på jord och elektrodhållare på svetsen. Har man fel på en tig-svets eldar man upp elektroden fort.
 
  • Gilla
ErikStal och 1 till
  • Laddar…
E ErikStal skrev:
Hade ofta problem med att få dem att tända.
Och det är inte så att elektroden brände fast i materialet då? Slagg på elektroden kan kan även göra det svår att få ljusbåge. Kan hjälpa att skrapa elektrodändan mot exempelvis ett skrovligt betonggolv.
 
  • Gilla
ErikStal
  • Laddar…
Kan du "låna" några äkta 48.00 av nån kompis och prova? ( typ 2.5 eller 3.2 mm)
48.00 är (åtminstone )Sveriges mest använda allround elektrod och extremt pålitlig.
skulle den smälta av så beror det inte på elektroden.
48.00 är inte världens lättaste att tända men då den väl brinner är ljusbågen mycket stabil.
minns dessutom att om du är på väg att bränna igenom materialet så skall du trycka in pinnen i smältan och inte omvänt. Ju kortare ljusbåge desto svalare smälta.
 
F
43.32 är i princip det mest lättända och lättsvetsade som finns. tom jag får till snygga svetsar med den pinnen och den är betydligt enklare och mjukare att svetsa än tex 48.00. Nåt är fel, prova med en riktig pinne eller en annan svets. Mycket konstigt kan hända, hörde tex att om man lägger OK48.00 i blöt och sen kör med dom så mejslar den, har dock aldrig hört att pinnarna går av. Om du tar en ny pinne och böjer den dör dom går av när du svetsar, böjer den sig då eller snäpper den av?

Bor du i Göteborg kan du få ett par friska pinne av mig och jag kan prova dina pinnar på en riktig svets med om du vill...
 
Mycket märkligt, bränt tiotusentals pinnar genom åren och har aldrig varit med om att den går av oavsett märke eller typ av pinne.

En bra pinne att ha hemma är p48m från elga.

Men du kör iaf inte för hög ström på 2.5orna, brukar ligga mellan 80-90A beroende på material och läge. 65A är på tok lite, om du nu inte har uppvärmt material och ska lägga igen en spalt.

@fsn
Om man har blöta 48or så blir det ingen mejsling utan pinnen blir lite skör och man kan få väte sprödhet. Men har man blöta pinnar och ska bara bondsvetsa lite snabbt så sätt fast pinnen i materialet och när det slutar ryka så knixar du lös den.
 
  • Gilla
ErikStal
  • Laddar…
F
L Lutte skrev:
Mycket märkligt, bränt tiotusentals pinnar genom åren och har aldrig varit med om att den går av oavsett märke eller typ av pinne.

En bra pinne att ha hemma är p48m från elga.

Men du kör iaf inte för hög ström på 2.5orna, brukar ligga mellan 80-90A beroende på material och läge. 65A är på tok lite, om du nu inte har uppvärmt material och ska lägga igen en spalt.

@fsn
Om man har blöta 48or så blir det ingen mejsling utan pinnen blir lite skör och man kan få väte sprödhet. Men har man blöta pinnar och ska bara bondsvetsa lite snabbt så sätt fast pinnen i materialet och när det slutar ryka så knixar du lös den.
eller så håller man sina pinnar torra i en tork.
 
S Strontus skrev:
Det låter märkligt, det satt alltså en del av elektroden kvar i elektrodhållaren? Hur ser brottet på elektroden ut, är det bränt eller bara avbrutet?
Precis, en del satt kvar. Tror det främst gällde 2mm. Elektroderna var helt nya ur förpackning (43.32 Stanley). Nedan kommer bilden på bla brottet. På första bilden kan ses hur elektroden ser ut direkt efter man satt den i klämman. Detta är utan att svetsen startats. Ser ut som om den är skavd, är detta normalt?

På andra bilden ses brottet. Ser bränt ut. Den gick av nästan genast och det är svart i klämman.
 
  • Hand håller en svetselektrod med synliga skador och avslitna delar, tyder på brott innan användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller en skadad svetselektrod med svart brottyta som ser bränd ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förresten (något OT), vad händer om jordningen skulle vara dålig? Går det fortfarande svetsa eller vad kännetecknar ett sådant fel?
 
Om elektroden ser ut som på första bilden när du tar den ur förpackningen så är den ju kass :)
Eller menar du att så fort elektroden rör handtaget så blir den så?
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
F fsn skrev:
eller så håller man sina pinnar torra i en tork.
En termos var lyxigt att ha i gruvan, och var det inte nå iso1090 utan nå svetsning av slitplåtar och dylikt slösade man inte ett vacpac utan då tar man vackert dom där gamla 2.5orna som legat o skumpat i botten av lådan i ett år.


Åter till topic, faller skyddmaterialet av pinnen då du sätter den i klykan eller är dom redan så där ur förpackningen?

Brottet ser ut som att elektroden har blivit svetsad. Kolla polaritet och att du sätter elektroden korrekt i klykan och att den har bra kontakt. För den klykan du har tillåter att man klämmer över skyddsmaterialet och då kan det möjligen bli sådär.

Edit.. om jorden är dålig så sprakar det från jordklämman eller så får du inte igång pinnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.