G
D djac skrev:
Det är nog ett missförstånd, Sverige måste absolut inte ha reduktionsplikt, man behöver bara uppnå sina miljömål, hur spelar ingen roll, det är i det sammanhanget som reduktionsplikten står ut som ett väldigt enkelt sätt att lösa detta. Jag tror inte det finns något stöd för alternativa lösningar hos de som opponerar sig mot reduktionsplikten, så det handlar om antingen grav okunskap eller dumhet.
"Bara uppnå sina miljömål" annars blir det EU böter? Jag ställer frågan igen, Tyskland bränner 13000 ton brunkol i timmen, är med i EU med en befolkning som är nästan tio gånger större-mer EU makt. Hur mycket böter får Tyskland? Diesel kostar idag 19,29kr i norra Tyskland, Sverige ca 21,9kr och det med en mycket svag SEK men just vi måste höja priset-sänka välståndet, jag ser det som mycket märkligt. Sverige kan ju inte sluta elda brunkol för elproduktion då det inte finns något att sluta med. Skulle det vara OK att bygga fossilgaskraftverk i Sverige utan att få EU böter? Troligen inte...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är väl en konsekvens att man jämför med utsläppen på 90talet. Sverige låg ganska lågt redan då.
 
G
D Daniel 109 skrev:
Det är väl en konsekvens att man jämför med utsläppen på 90talet. Sverige låg ganska lågt redan då.
Men är då 90talet en vettig referens?
 
D
G OMathson skrev:
"Bara uppnå sina miljömål" annars blir det EU böter? Jag ställer frågan igen, Tyskland bränner 13000 ton brunkol i timmen, är med i EU med en befolkning som är nästan tio gånger större-mer EU makt. Hur mycket böter får Tyskland? Diesel kostar idag 19,29kr i norra Tyskland, Sverige ca 21,9kr och det med en mycket svag SEK men just vi måste höja priset-sänka välståndet, jag ser det som mycket märkligt. Sverige kan ju inte sluta elda brunkol för elproduktion då det inte finns något att sluta med. Skulle det vara OK att bygga fossilgaskraftverk i Sverige utan att få EU böter? Troligen inte...
Tyskland har sina mål, precis som alla andra länder har sina, inget konstigt.
 
Om inte experterna kan enas om vad som är rätt, en forumtråd i Byggahus kanske inte kan ge svaret :cool:
 
G
D djac skrev:
Tyskland har sina mål, precis som alla andra länder har sina, inget konstigt.
Så är det säkert men Sverige ligger redan på ca hälften mot Tyskland, ca 4ton co2 mot knappa 8ton. Eldade verkligen Tyskland 13000ton i timmen vintern 2020?
Det är som att be någon som redan är extremt sparsam att spara mycket mer och jämföra med någon i lyxfällan.
 
D
G OMathson skrev:
Så är det säkert men Sverige ligger redan på ca hälften mot Tyskland, ca 4ton co2 mot knappa 8ton. Eldade verkligen Tyskland 13000ton i timmen vintern 2020?
Det är som att be någon som redan är extremt sparsam att spara mycket mer och jämföra med någon i lyxfällan.
Jo, vi ska vara glada att vi har förutsättningar för vattenkraft, utan det hade det sett annorlunda ut, det finns många länder som ligger väsentligt lägre än Sverige, vi är absolut inte extrema, så det argumentet blir ju lite knepigt. Dessa mål är satta i samförstånd och upplevs av nästan alla som högst rimliga, att nu komma och låtsas att man inte förstått är bara dumt och kommer straffa sig.

Bättre att fokusera på en omställning som kommer gynna oss alla, se till att fortsätta fasa ut fossilt, äka istället för att minska takten. Att fortsätta finansiera terror och förtryckarstater är inte i min smak.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Jo, vi ska vara glada att vi har förutsättningar för vattenkraft, utan det hade det sett annorlunda ut, det finns många länder som ligger väsentligt lägre än Sverige, vi är absolut inte extrema, så det argumentet blir ju lite knepigt. Dessa mål är satta i samförstånd och upplevs av nästan alla som högst rimliga, att nu komma och låtsas att man inte förstått är bara dumt och kommer straffa sig.

Bättre att fokusera på en omställning som kommer gynna oss alla, se till att fortsätta fasa ut fossilt, äka istället för att minska takten. Att fortsätta finansiera terror och förtryckarstater är inte i min smak.
Jo, Sverige är extremt. Vilka länder ligger väsentligt lägre? Menar du då tex Indien eller Mexiko? Sverige är rätt kallt och har ett bättre välstånd än båda mina exempel. Jag är absolut för biobränsle men inte att det ska bli ännu dyrare med transporter här. Biogasen skattas nu sönder och samman och det är ett stort misslyckande.
 
D
G OMathson skrev:
Jo, Sverige är extremt. Vilka länder ligger väsentligt lägre? Menar du då tex Indien eller Mexiko? Sverige är rätt kallt och har ett bättre välstånd än båda mina exempel. Jag är absolut för biobränsle men inte att det ska bli ännu dyrare med transporter här. Biogasen skattas nu sönder och samman och det är ett stort misslyckande.
Biogas finns inte mer, det heter fossilgas.
 
P paralun skrev:
Jo men de viktiga besluten ligger ju inte i våra politikers händer. Vi kan påverka mer när vi just nu är ordförandeland i EU. Sen är det svårt för företag att besluta om investeringar när det politiskt är instabilt.
Fel igen. Man har INTE större makt att påverka EU bara för att man för stunden är ordförandeland. Vad får du allt ifrån…??
 
G
D djac skrev:
Biogas finns inte mer, det heter fossilgas.
Nej! Det finns biogas: "Biogas framställs från gödsel, hushållsavfall och industriavfall. Biogas är helt förnybart och klimatneutralt"
Innehåller i huvudsak metan.
Naturgas/naturelgas/fossilgas innehåller också mest metan men även etan och propan, största skillnaden är att biogas produceras i nutid av tex gödsel och avfall. Fossilgas är som det heter inte producerad i modern tid.
Är du emot biogas?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Nej! Det finns biogas: "Biogas framställs från gödsel, hushållsavfall och industriavfall. Biogas är helt förnybart och klimatneutralt"
Innehåller i huvudsak metan.
Naturgas/naturelgas/fossilgas innehåller också mest metan men även etan och propan, största skillnaden är att biogas produceras i nutid av tex gödsel och avfall. Fossilgas är som det heter inte producerad i modern tid.
Är du emot biogas?
Vad han syftar på är att EU förbjudit skattereduktion för biogas.
 
Det kan hända att biogastillverkare spetsar på sin biogas med naturgas vid händelse av gasbrist eller störningar i gasverket, men det förmodar jag tillhör undantagen.

För kunden spelar det ingen större roll, annat än att han/hon inte kan vara helt säkra att all gas i tanken är just ”biogas”. Fördelaktigt för kunden torde vara att naturgasen i princip alltid håller en högre renhetsgrad vilket bör innebära lägre förbrukning.

mvh

Stefan
 
C
pacman42 pacman42 skrev:
Vad han syftar på är att EU förbjudit skattereduktion för biogas.
Ja det är för j-vligt hur politikerna ställt till det för biogasen under decennier nu. Skulle man titta på biogasen isolerat skulle man inte kunna tro att det fanns några klimatmål alls.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja det är för j-vligt hur politikerna ställt till det för biogasen under decennier nu. Skulle man titta på biogasen isolerat skulle man inte kunna tro att det fanns några klimatmål alls.
Samtidigt så har man faktiskt en hel del läckage vid tillverkning av biogas, vilket är lite olämpligt och med dålig nytta för klimatet
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.