harka harka skrev:
det var väl ungefär det jag skrev också – problemet med ny kärnkraft är att den inte överlever särskilt länge om den bara får betalt för sin marginalkostnad för elproduktionen
Med det låga elpriserna och varierade elpriserna vi har nu har ju även vindkraften svårt med lönsamheten och går i konkurs.
Det är ju inte olagligt att göra dåliga affärer.
Var kommer alla pengar ifrån?
Är det bara privata investerares pengar så att det inte spelar någon roll?


harka harka skrev:
det vill säga mer kärnkraft är inte någon lösning för att få bestående låga elpriser, med mindre än att man har någon som vill skjuta in pengar i en olönsam verksamhet (förhoppningsfulla investerare eller staten – i det senare fallet slutar det med att vi alla får betala för "låga priser")
Men med vindkraft kan vi behålla låga elpriser och låga elnätspriser?
Att vi varken har tid eller råd att bygga något annat än vindkraft är jag med på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
harka harka skrev:
det var väl ungefär det jag skrev också – problemet med ny kärnkraft är att den inte överlever särskilt länge om den bara får betalt för sin marginalkostnad för elproduktionen

det vill säga mer kärnkraft är inte någon lösning för att få bestående låga elpriser, med mindre än att man har någon som vill skjuta in pengar i en olönsam verksamhet (förhoppningsfulla investerare eller staten – i det senare fallet slutar det med att vi alla får betala för "låga priser")
Kärnkraft är inte någon lösning för att få betående låga elpriser. Helt korrekt!

Vad många inte tänker på är att kärnkraft är en lösning för att slippa ren misär när sol och vind inte ger något. Ett extremt exempel är aluminiumverket i Venezuela som drabbades av effektbrist och fick stänga ner med resultat att hela verket förstördes.

I ett sådant läge är 2 kr per kWh för kärnkraftsel mycket bättre än att inte betala alls för vindkraftsel som inte finns med följdskador för miljarder. Men miljörörelsen gillar att räkna på lägsta marknadspris och då har givetvis solel en fördel.

Kärnkraft är något man skaffar som försäkring. 2 kr / kWh är något vi klarar men industriflytt för att elförsörjningen är instabil leder till ekonomisk kollaps. Fråga Afrika och Latinamerika.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, du menar effekttillgänglighet.
Energy Availability Factor (%)
Energitillgänglighetsfaktor

Just Isar-2 har lysande resultat som Tyskland bommade igen!
 
blackarrow blackarrow skrev:
Att vi varken har tid eller råd att bygga något annat än vindkraft är jag med på.
Att vi har råd tvivlar jag inte på. Men om det är en vettig investering kan man ju diskutera.

Ang. tid så är det väl som med att plantera träd. Den bästa tiden att plantera ett träd på var för 10år sedan, den näst bästa nu…
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Lite OT i denna tråd. Jag tittade på paraluns länk till Isar2 data och bilden där. Vad är det som gör den remsaliknande skugga nerifrån och uppåt? Vilken struktur kan det vara? Från vilken vinkel är bilden tagit? Maxar-Technologies tyder på en satellitbild.
ONO om den runda byggnaden står tydligen ett högt vitt torn som kastar skugga rakt norrut. Det antyder att bilden har tagits ganska rakt ovanifrån anläggningen. men alla strukturer på kopplingsfältet ser ut att vara tagna från andra vinklar.
Jag tror det är ett montage av bilder från olika tillfällen och olika satellitpositioner. Har inget med sakfrågan att göra men minskar trovärdigheten i sådana bilder.
 
G
A Anders_Nilsson skrev:
Kärnkraft är inte någon lösning för att få betående låga elpriser. Helt korrekt!

Vad många inte tänker på är att kärnkraft är en lösning för att slippa ren misär när sol och vind inte ger något. Ett extremt exempel är aluminiumverket i Venezuela som drabbades av effektbrist och fick stänga ner med resultat att hela verket förstördes.

I ett sådant läge är 2 kr per kWh för kärnkraftsel mycket bättre än att inte betala alls för vindkraftsel som inte finns med följdskador för miljarder. Men miljörörelsen gillar att räkna på lägsta marknadspris och då har givetvis solel en fördel.

Kärnkraft är något man skaffar som försäkring. 2 kr / kWh är något vi klarar men industriflytt för att elförsörjningen är instabil leder till ekonomisk kollaps. Fråga Afrika och Latinamerika.
Inga problem, "vi" kör med kol i stället RWE i Neurath som utökades strax innan R1 och R2 lades ned.
 
G OMathson skrev:
Åkte förbi Isar 2 förra veckan, sorligt syn. Men på gräsmattan utanför BMW finns det solceller😂
Jo det ska var i gott skick vad jag läst och att "rädda BMW" ger nog de grönas Robert Habeck sömlösa nätter.

Vindsnurror vägrar man i Bayern med all rätt och varför förfula deras fina landskap inklusive alplandskap?

Elbilskriget mellan EU och Kina ger en extra dimension på det här där många tror att Tyskland kan bli den stora förloraren när Kina kommer med mottullar och vi har ett handelskrig i världen.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Och det är bra. Men det hindrar inte att man kan ta olika priser på olika marknader. Om man vill. En BMW kostar olika mycket i Danmark än i Frankrike. Vem tvingar ett svenskt kraftbolag att sälja till samma pris till SE 4 som till Tyskland? Kom nu inte och säga EU för då kommer jag att fråga efter en källa.
Med den marknadsdesign som används och som det är i Norden så kan du som kraftbolag enbart sälja elen i det elområde du matar in elen i, dvs där kraftverket står. Det finns inte heller någon möjlighet i Nordpoolområdet att köpa överföringsrättigheter mellan elområden, utan istället kan du köpa EPADs (som är ett derivat som speglar prisskillnader mellan elområden).

Vilka har bestämt att det ska vara den här marknadsprincipen? Det är EU som bestämt att det måste vara så (även om Nordpools upplägg fanns långt innan det bestämdes i EU). Om du har svårt att sova och behöver kvällslektyr så kan du börja gräva här: https://energy.ec.europa.eu/topics/...rket-legislation/electricity-market-design_en

Sen kan du förstås fortfarande sälja din el direkt till t.ex. Tyskland, om du inte ansluter till elnätet utan drar en helt egen ledning från ditt kraftverk till konsumenten. Men så gör ju ingen i praktiken.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Lite OT i denna tråd. Jag tittade på paraluns länk till Isar2 data och bilden där. Vad är det som gör den remsaliknande skugga nerifrån och uppåt? Vilken struktur kan det vara? Från vilken vinkel är bilden tagit? Maxar-Technologies tyder på en satellitbild.
ONO om den runda byggnaden står tydligen ett högt vitt torn som kastar skugga rakt norrut. Det antyder att bilden har tagits ganska rakt ovanifrån anläggningen. men alla strukturer på kopplingsfältet ser ut att vara tagna från andra vinklar.
Jag tror det är ett montage av bilder från olika tillfällen och olika satellitpositioner. Har inget med sakfrågan att göra men minskar trovärdigheten i sådana bilder.
Det är en google maps-bild så du kan flytta dig i kartan. Skuggan kommer från ett kyltorn. Utzoomat:
Satellitbild av ett område med ett stort komplex. En lång skugga från kyltornet sträcker sig över anläggningen, med en röd markör och pilar på kartan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid pilen är det kyltornsformat, och ett gatufoto från krysset i bilden bekräftar det:
Google Maps-bild av ett område med kylartorn vid ett vattenflöde, omgiven av träd och buskar, med markväg och en stolpe i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Felet ligger inte i kablarnas existens utan i elmarknadens struktur och i elbolagens girighet. Vem säger att det är omöjligt att ha svenskpris och exportpris för el?
Det ligger i EUs godtyckliga regel om att alla förbindelser ska vara öppna till 70% om någon begär det.
I praktiken måste vi därför exportera söderut för att inte få för mkt av det tyska elpriset i SE4.
 
Det är inte godtycke. Det är en öppen marknad. Något som gynnar oss ordentligt.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte godtycke. Det är en öppen marknad. Något som gynnar oss ordentligt.
Nu har ju Sverige ett mer ofördelaktigt klimat, men detta har man vägrat nämna i debatten. På samma sätt som franska vinbönder får subventioner för att tillverka odrickbart vin borde Sverige få subventioner för uppvärmning.

Sedan är det intressant hur tyskarna tänkt klara av sina åtaganden inom minskning av koldioxidutsläppen. Jag antar att de driver igenom att de kan släppa ut som vanligt medans Sverige måste öka inlagringen av koldioxid i skogen och sedan stämmer de oss för att vi inte exporterar tillräckligt med timmer.

Sverige måste öppna ögonlocken. Ett isoleringskrav inom EU vore på sin plats.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Redan nästa år så är denna kabel klar:
https://www.svk.se/utveckling-av-kr...nsnatet/transmissionsnatsprojekt/aurora-line/

Då fördubblas kapaciteten mellan SE1 och FI. Hur mycket kommer elpriserna i norra Sverige att stiga då? Just idag så importerar vi el från Finland, men för det mesta exporterar vi...

Jag tittade häromdagen på den befintliga luftkabeln över gränsälven, men nu blir det ju en till som dessutom går direkt från kraftverken i fjällen och rätt långt in i Finland.
 
K karlmb skrev:
Det ligger i EUs godtyckliga regel om att alla förbindelser ska vara öppna till 70% om någon begär det.
I praktiken måste vi därför exportera söderut för att inte få för mkt av det tyska elpriset i SE4.
Nej det är en bra regel om man har tillräckligt med planerbar elproduktion men det har vi inte så då blir det ett "bojsänke". För att Europa ska överleva så måste vi samarbeta men nu saboteras allt av kärnkraftshatarna med de gröna i Tyskland i spetsen.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Redan nästa år så är denna kabel klar:
[länk]

Då fördubblas kapaciteten mellan SE1 och FI. Hur mycket kommer elpriserna i norra Sverige att stiga då? Just idag så importerar vi el från Finland, men för det mesta exporterar vi...

Jag tittade häromdagen på den befintliga luftkabeln över gränsälven, men nu blir det ju en till som dessutom går direkt från kraftverken i fjällen och rätt långt in i Finland.
För att spekulera lite så tror jag inte det kommer ha en så stor effekt på kort sikt, eftersom Finland med OL3 hyggligt ofta har samma pris som SE1. Eventuellt kan det dock ha en positiv effekt på priserna i SE3, då det avlastar snittet SE2->SE3. (Eftersom SE3->FI annars får användas för leveranser till Finland.)

Det som huvudsakligen begränsar på östra sidan är överföringen från Finland till Estland, som också har kraftig påverkan på prisbildningen i Baltikum. (Det kommer förvisso att byggas ut mer även där, på lite sikt.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.