P paralun skrev:
Jo men.... vi sitter ju ihop inom EU nu och vi kan inte driva en egen politik.
Sen har det i Sverige blivit en mycket olycklig polariserad debatt om Hybrit och vätgasens verkningsgrad.
I grund och botten har vi sedan mycket bra förutsättningar med både vattenkraft och kärnkraft.

Om man nu kollar in roadmapen för USA så insåg amerikanerna snabbt att man måste inkludera kärnkraft för att få det trovärdigt. Sen är huvudsyftet med vätgasen att styra om olika industriers energibehov till vätgas.

Om man ser EU i stort så skulle vi då mycket väl kunna producera massvis med vätgas när det är låga kraftpriser, dvs när det blåser och solen skiner. Då spelar det ingen roll att radiolysen har lägre verkningsgrad. Sen pågår då utvecklingen av radiolysverk på ett flertal ställen
[länk]
Sen har vi då Frankrike där 70% produceras med kärnkraft och då kan de producera sk "pink hydrogen"

Så jag tror benhårt på den amerikanska planen men när den presenterades så höjdes röster från röd-gröna länder att det skulle bli orättvist om USA tar in kärnkraft i planen. Kina kör på samma spår och ersätter koleldad produktion med kärnkraft.

Hursomhelst så är Net Zero Industry Act (EU's energiplan) extremt viktig för EU och Sveriges framtid.
Jovisst jag är med. Men jag tycker vätgasen även ska spridas till fordonsvärlden tillsammans med biobränslen. Då skulle det fossila kunna fasas ut snabbare.
 
G Guzzen1 skrev:
Jovisst jag är med. Men jag tycker vätgasen även ska spridas till fordonsvärlden tillsammans med biobränslen. Då skulle det fossila kunna fasas ut snabbare.
Jo men amerikanerna insåg nog också snabbt att det kostar enorma summor så man får ta det stegvist och i USA är det ju $$$ som styr. Sen såg man nog snabbt att batterier bara var en dröm och att radiolys/vätgas är det billigaste när kraftpriserna är lägre.

Hybrit kan vi mycket väl satsa på men då får man bygga ett par kärnreaktorer kring Luleå för att få det trovärdigt och Fortum bygger i Torneå.
 
D
G Guzzen1 skrev:
Men om nu elbilsflottan ska öka så som de styrande vill så lär efterfrågan på natten öka och därmed priset. Resten av EU är ju inne på samma spår, elbilar alltså.
Det handlar inte om så mycket ström, det kommer säkert spridas ut över dygnet också.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D
G Guzzen1 skrev:
Ja man kan tycka det. Men för 15 år sedan var det väl inte många som såg dagens situation komma. Iaf inte politikerna. Elbilen var ju knappast med i spelet på allvar.
Men visst skulle det byggts mer kärnkraft.
Man kunde dessutom låtit bli att ta ut skatt på termisk energi. Det problemet pratade man om redan på 90 talet som ett problem, då det inte gick att använda den gratisenergi i form av spillvärme från t ex oljekraftverk och kärnkraftverk till t.ex fjärrvärme Energieffektivitet var bara något vanligt folk skulle syssla med.
Vad är dagens situation, vi har mer el än någonsin, du menar att vi har för mycket el, det är väl inte dåligt?
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jovisst jag är med. Men jag tycker vätgasen även ska spridas till fordonsvärlden tillsammans med biobränslen. Då skulle det fossila kunna fasas ut snabbare.
Jo en till sak, USA har Exxon och deras nedtrappning tar nog sin tid.

Men jovisst skulle jag kunna köpa en vätgasbil!
https://www.toyota.se/bilar/mirai
 
D Daniel 109 skrev:
Vad ska hända tycker du. Jag förutsätter att du inte vill att det byggs fler exportledningar som du nyss skrev. Men vad vill du? Förbjuda handel över gränsen?

Förstår du alls hur elmarknaden fungerar?
Vidare diskussion med dig avslutas här.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att du(/ni) orkar. 😔

Såhär ser det ut för mig, sida upp och sida ner ...
[bild]
Jag ger upp nu och återgår till min ignorering av Danieltrollet.
 
Mikael_L
G Guzzen1 skrev:
Ja man kan tycka det. Men för 15 år sedan var det väl inte många som såg dagens situation komma. Iaf inte politikerna. Elbilen var ju knappast med i spelet på allvar.
Men visst skulle det byggts mer kärnkraft.
Man kunde dessutom låtit bli att ta ut skatt på termisk energi. Det problemet pratade man om redan på 90 talet som ett problem, då det inte gick att använda den gratisenergi i form av spillvärme från t ex oljekraftverk och kärnkraftverk till t.ex fjärrvärme Energieffektivitet var bara något vanligt folk skulle syssla med.
Det är ju då ganska lyckligt att vi idag har betydligt mer el som produceras i Sverige än för 15 år sedan, nu när elbilarna står där runt hörnet.

2022 (året som vi tror hade rekorddålig elproduktion, för priset var ju högt) exporterade Sverige 33TWh el.
Och du jämförde situationen med 15 är tillbaka.
2007 importerade Sverige 1,3 TWh
2008 exporterade Sverige 2 TWh

Så skulle Sverige gått över till en eldriven personbilsflotta för 15 år sedan så skulle vi behövt importera mycket mer.
Idag räcker lite drygt hälften av den el vi exporterar till att driva en 100% eldriven personbilsflotta.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...tillforsel-och-anvandning-av-el-20012022-gwh/
 
Redigerat:
  • Gilla
ErikAdolfsson och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Guzzen1 skrev:
Man kunde dessutom låtit bli att ta ut skatt på termisk energi. Det problemet pratade man om redan på 90 talet som ett problem, då det inte gick att använda den gratisenergi i form av spillvärme från t ex oljekraftverk och kärnkraftverk till t.ex fjärrvärme Energieffektivitet var bara något vanligt folk skulle syssla med.
Här har du missförstått någonting.
Den termiska effektskatten var ett skatteupplägg som beskattade den termiska effekten i reaktorn (syftet kan ha varit att belöna högre verkningsgrad eller kapacitetsfaktor).
Så en reaktor belades med en skatt som beräknades på den termiska effekten som maximal kärnklyvning gav.
Så stod reaktorn still hela året fick den samma skatt som om den gick 365 dagar.
Och skulle man tagit ur fjärrvärme så skulle det även då blivit samma skatt, då man inte ändrar härdens effekt, utan bara ändrar hur energin fördelas i de olika turbinstegen och kondensatorn och ev fjärrvärmeväxlare.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Idag räcker lite drygt hälften av den el vi exporterar till att driva en 100% eldriven personbilsflotta.
Jag har kanske fel.
Det kan hända att knappt hälften av det vi exporterade 2022 skulle räcka till en 100% eldriven personbilsflotta.
Men säg ca hälften av det vi exporterade skulle räcka.
Så blir det i vilket fall ganska nära sanningen, vi behöver inte dividera om 42% eller 58%, typ.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag ger upp nu och återgår till min ignorering av Danieltrollet.
Surt sa räven, om rönnbären.
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Surt sa räven, om rönnbären.
Finns ju folk här som tycker det hela är lustigt. Men men, det finns många olika i vår herres hage.
 
K karlmb skrev:
Finns ju folk här som tycker det hela är lustigt. Men men, det finns många olika i vår herres hage.
Nej det här är inte ett dugg lustigt och en riktig ödesfråga vad EU väljer för energiplan och elhandelsavtal i framtiden.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Finns ju folk här som tycker det hela är lustigt. Men men, det finns många olika i vår herres hage.
Håll dig till ämnen du har en susning om, du har alldeles säkert specialkompetens på nåt område.
Elmarknaden däremot, har du visat att du inte förstår, du diskuterar och kommer med förslag som grundar sig på helt fel förutsättningar... Du stjäl helt enkelt energi 🙄från de som faktiskt bidrar med kunskap.
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Håll dig till ämnen du har en susning om, du har alldeles säkert specialkompetens på nåt område.
Elmarknaden däremot, har du visat att du inte förstår, du diskuterar och kommer med förslag som grundar sig på helt fel förutsättningar... Du stjäl helt enkelt energi 🙄från de som faktiskt bidrar med kunskap.
Du är sedan länge ignorerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.