D Daniel 109 skrev:
Jo, det har jag.
Jag gissar att du vet att man måste stanna vid stoppskylt, men inte vet vilken paragraf det står i.

Att olika grupper av kunder ges olika pris är en diskriminering. Även om det inte funnits den regleringen så skulle inte modellen fungera.
Var har du läst att det skulle vara prisskillnad?
 
K karlmb skrev:
Var har du läst att det skulle vara prisskillnad?
Var det inte hela tanken med ideen?
K karlmb skrev:
Detta var nog ett av dina allra mest dumma inlägg, alla kategorier. Noterar att du inte har några verkliga argument alltså.
Nej, det är fullt rimliga invändningar. Jag har försökt förklara samma sak utan att lyckas.

Om du inför en marknad där du får sälja tillett lågt Svenskt pris eller ett högt exportpris så kommer man inte att lägga bud på samma sätt som i dag. Nu lägger man bud som är på en nivå att man överväger att stänga produktionen.

Om vi tar ett exempel, du har en solcellsanläggning. Vi utgår från ett hypotetiskt läge utan överföringsavgifter och skattestöd. Då lägger man ett bud på 0öre. Blir det lägre stänger man av, blir elpriset högre så får man betalt efter aktuellt elpris. Om du i stället inför Beken modellen och du förväntar du ett Svenskt pris på 20öre och ett exportpris på 200öre. Då bjuder du sannolikt 25öre för att hamna i exportkategorin. Risken är att du gissar fel och måste stänga av fast det är ett positivt elpris.

Bekenmodellen kommer med andra ord att påverka budgivningsstrategin på ett sätt som är prisdrivande, speciellt om billig produktion blir stående.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja, att man inte vill höja rösten är ju typiskt svenskt sedan gammalt.
Men ingen har påstått att något måste ändras i regelverket så det kan ju inte vara anledningen här.
Om detta nu är något som nästan sänker hela vårt land så är det dags att man tar tag i frågan och inte hukar bakom EU.
Jo men jag är säker på att Sverige höjer tonläget i höst, vi var ordförandeland i EU första halvåret i år och då förväntas man vara neutral. Så "upp på barrikaderna"!
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Finnarna kan ju bygga sina egna nät i stället för att gnälla. .Man skulle ju kunna tro att dom var Svenskar som ju nästan alltid har den inställningen att någon annan ska "fixa" ev problem 😠
 
D Daniel 109 skrev:
Att olika grupper av kunder ges olika pris är en diskriminering.
Det görs väl hela tiden med olika priser på samma vara i olika länder. Eller olika försäkringpremier för olika kategorier (ålder, kön mm).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja, baserat på marknadsfaktorer, tex transportkostnader. Inte på att man regulatoriskt separerar marknader. Vi har prisskillnader mellan elområden också.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, baserat på marknadsfaktorer, tex transportkostnader. Inte på att man regulatoriskt separerar marknader. Vi har prisskillnader mellan elområden också.
Jo men i huvudsak är det här en regulatorisk utmaning!!

Varför har Tyskland bara ett elområde?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
De har väl inte bedömts ha stora flaskhalsar. Det är dock på väg att införas elområden även där.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Detta var nog ett av dina allra mest dumma inlägg, alla kategorier. Noterar att du inte har några verkliga argument alltså.
Det förvånar mig föga att du inte delar mina åsikter. Att du förväxlar det med att jag inte har några argument får jag väl stå ut med.
 
E elmont skrev:
Finnarna kan ju bygga sina egna nät i stället för att gnälla. .Man skulle ju kunna tro att dom var Svenskar som ju nästan alltid har den inställningen att någon annan ska "fixa" ev problem 😠
Fast det är ju det svenska nätet som är kasst. Det går utmärkt att köra 1200 MW i andra riktningen när det behövs.

Som boende i SE3 skulle jag definitivt önska att det rättades till, så att även vi svenska konsumenter har nytta av de där ledningarna.

Sen är det finska nätet vad jag förstått inte tiptop på alla sätt heller, men i just det här fallet är det vårt nät - eller iaf hur det utvecklats - som är orsaken. (Enligt den här artikeln, så anser SVKs driftchef att den främsta orsaken är ... nedläggningen av R1 och R2 ...)
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Ursäkta mig om jag är dåligt påläst.

Men jag har fått uppfattningen att nederländska solcellsproducenter på något mysko sätt kan kvitta överproduktion från sommar till motsvarande förbrukning under vinter, vi snackar alltså om kWh mot kWh. Spotpriser skulle vara ute ur denna kalkyl.

Är detta verkligen sant? Och om det är sant, hur kan detta vara möjligt på en konkurrensutsatt elmarknad?

Förklara detta för mig som om jag vore fem år är ni snälla, jag förstår verkligen inte alls. Jag kan ha fått allt om bakfoten såklart men verkligen nyfiken på hur detta funkar.
 
jo, i Nederländerna är elbolagen tvungna att kvitta inmatad energi från solceller mot uttagen energi vid andra tillfällen – kWh mot kWh, inte Euro mot Euro

systemet kommer att fasas ut fram till 2030 med en gradvis ökad reduktion av hur mycket inmatad effekt som kan återfås – ursprungligen skulle det börja fasas ut i år, men nu verkar det som att det dröjer till 2025 (men att den årliga avtrappningen då blir större)

vill minnas att principen även tillämpats i Sverige (Jämtkraft) liksom i många länder runt om (med olika begränsningar på max inmatad energi osv), och det fungerar väl bra när så länge det rör sig om marginella volymer och små variationer i pris över året eller dygnet – sen Putin fick fnatt har det blivit ett kostsamt upplägg...
 
Det är inget som funnits i Sverige. Men än möjligen något enskilt elbolag som haft väldigt bra starterbjudanden som gällt ett år. Det var tidigt mär det byggdes väldigt få anläggningar.

Jag lyssnade just på ett väldigt positivt rapporterat inlägg på radion. Nu räknar de med stöd för att konvertera värmen från gas till el också. Det kommer att bli rejäl skillnad i eltillgång beroende på årstid.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.