blackarrow blackarrow skrev:
Med samma finansiering som vindkraft skulle kärnkraften vara mer konkurrenskraftig.
Är vindkraften ekonomiskt hållbar?
[bild]
[bild]
Det vore spännande att se hur resultatet är för vindkraftsparker i olika delar av landet. Det har ju lagts en hel del vindkraft i SE1 och framför allt SE2. Ur ett prisperspektiv är det väl sämsta stället att lägga nya kraftverk, efter NO4. (Åtminstone innan Hybrit och H2GS drar igång.)

Det vore också intressant att se om det ändrat sig de senaste åren. Men det är ju tråkigt om vindkraft bara bär sig med priser som vi haft det senaste året.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag har en elkvalitetsmätning igång just nu.
Jag ska kolla vad jag får fram när jag tömmer data nästa gång.
Tyvärr har jag troligen ingen trigg igång för frekvensstörning, men jag gissar att jag åtminstone loggar frekvens (även om det är ointressant just nu), vilket innebär att jag troligen kommer se max och min frekvens för vald summeringsperiod, men inte några kurvformer vid händelsen.

Jag återkommer.
Galen(?) tanke: med en lämplig isolerkrets borde man väl kunna långtidslogga elnätet med ett vanligt ljudkort, i alla fall frekvensen och ”långsamma” spänningsvariationer?
Det går såklart inte att jämföra med ett riktigt instrument men å andra sidan vore ju inte kostnaden det heller så funkar det inte är det ingen större förlust. Ett hobbyprojekt för oss som inte är i elbranschen och kan motivera ”riktiga” leksaker helt enkelt. 🤭
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Ja sample-rate räcker för det flesta fenomen att upptäcka på 50Hz nätspänning.

Mitt instrument samplar 512 ggr per växelspänningsperiod, vilket betyder med svenska 50Hz ca 25ksample/s.
Sen har detta instrument en hel del andra kul grejer för sig, t.ex. en PLL som gör att sampling följer nätfrekvensen exakt, detta för att kunna upptäcka frekvensskift och andra underligheter som sker inom en del av en sinusperiod. Sånt behövs ju inte för att bara logga spänning och frekvens.

Vidare har detta instrument även strömprober, och för att kunna få en korrekt bild av allt, inkl fyrkvadrantmätning, så måste alla ingångssignaler vara faskorrekta gentemot varandra, och så mäter ju detta instrument även på tre faser.

Men för att bara logga spänning och frekvens på en fas så blir det ingen grinig hårdvara.
Men lite smart mjukvara behövs nog också.
Att bara logga allt med t.ex. 20kHz och spara blir en alldeles för gigantiskt datafil, om man ska logga mer än några minuter eller någon enstaka timme.

Mitt instrument sparar full logg i en loop-inspelning.
Sen ställer jag in vilka triggers som ska aktivera sparande av kurvformsdata, och om en trig inträffar så sparas upp till 100st sinusvågor runt händelsen. Dvs både före och efter.

Om ingen trig sker så sparas max, min och medel i summeringsperioder, av alla parametrar som jag valt att mäta. Summeringsperioderna ställer jag in efter vad jag finner lämpligt, jag brukar ofta ha 5, 6 eller 10 minuter, brukar ge lagom god översikt till priset av en inte ohanterlig datafil.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
"Med samma finansiering som vindkraft skulle kärnkraften vara mer konkurrenskraftig."
Ditt påstående, eller från artikeln?

Jag undrar bara vad som menas med "samma finansiering". Tänker man (eller du) på utländska finansiärer, eller vad ..?
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja sample-rate räcker för det flesta fenomen att upptäcka på 50Hz nätspänning.

Mitt instrument samplar 512 ggr per växelspänningsperiod, vilket betyder med svenska 50Hz ca 25ksample/s.
Sen har detta instrument en hel del andra kul grejer för sig, t.ex. en PLL som gör att sampling följer nätfrekvensen exakt, detta för att kunna upptäcka frekvensskift och andra underligheter som sker inom en del av en sinusperiod. Sånt behövs ju inte för att bara logga spänning och frekvens.

Vidare har detta instrument även strömprober, och för att kunna få en korrekt bild av allt, inkl fyrkvadrantmätning, så måste alla ingångssignaler vara faskorrekta gentemot varandra, och så mäter ju detta instrument även på tre faser.

Men för att bara logga spänning och frekvens på en fas så blir det ingen grinig hårdvara.
Men lite smart mjukvara behövs nog också.
Att bara logga allt med t.ex. 20kHz och spara blir en alldeles för gigantiskt datafil, om man ska logga mer än några minuter eller någon enstaka timme.

Mitt instrument sparar full logg i en loop-inspelning.
Sen ställer jag in vilka triggers som ska aktivera kurvformsdata, och en trig inträffar så sparas upp till 100st sinusvågor runt händelsen. Dvs både före och efter.

Om ingen trig sker så sparas max, min och medel i summeringsperioder, av alla parametrar som jag valt att mäta. Summeringsperioderna ställer jag in efter vad jag finner lämpligt, jag brukar ofta ha 5, 6 eller 10 minuter, brukar ge lagom god översikt till priset av en inte ohanterlig datafil.
Jo man missar såklart en hel del, inte minst en fas om man inte kör med flerkanals- eller dubbla kort. Datamängden är inte så farligt, kör man CD-sampling rakt av landar man på knappt 15GB/dygn om jag räknar rätt.
Sen vill man nog ändå ha något som hittar/markerar avvikelser, behöver man titta igenom en månads kurva helt manuellt tar nog intresset slut väldigt fort. Då kan man ju aggregera i samma veva.

Skulle en vanlig gammaldags trafo (+spänningsdelare) funka? Gissar att frekvensvariationer går igenom bra men man kanske förlorar mycket andra störningar?

Fast jag kanske skall vara tyst nu, även om tråden inte varit super-on-topic hela tiden. 😉
 
Mikael_L
Jag har provat att mäta på 230VAC genom en liten gammal AC-trafo ett par gånger, provade två olika.
En deformerade sinusvågen tydligt, den andra såg för ögat helt OK ut.

Men det kan säkert vara rätt många % distorsion utan att ögat märker det ...

Men är det frekvens man är ute efter att mäta spelar väl knappast distorsion någon roll (bara den är lika hela tiden). Och även spänning borde mäta lika bra, men kanske ska justeras mot ett känt fel bara.

Och frekvens behöver man bara mäta på en fas, den är exakt lika på alla, pga av all svängmassa i nätet (ja nu menade jag alltså att roterande maskiner, som inte kan behandla de olika faserna olika).
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Om man använder någon liten trafo för mätningen är det vettigt att lägga på den en belastning tex ett motstånd, lampa till runt 25 % så får man betydligt bättre avbildning av primärsidans spänning.
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det vore spännande att se hur resultatet är för vindkraftsparker i olika delar av landet. Det har ju lagts en hel del vindkraft i SE1 och framför allt SE2. Ur ett prisperspektiv är det väl sämsta stället att lägga nya kraftverk, efter NO4. (Åtminstone innan Hybrit och H2GS drar igång.)

Det vore också intressant att se om det ändrat sig de senaste åren. Men det är ju tråkigt om vindkraft bara bär sig med priser som vi haft det senaste året.
Jag skulle vilja veta typ av investerare.
Kan det ligga mycket ideologi bakom och mindre ekonomi?

Pensionsfonder kan vara väldigt långsiktiga.
Företag kan ha grön profil.
CGN investerar nog mest strategiskt eller varför är de ensamma om att satsa på nya projekt i SE1?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ditt påstående, eller från artikeln?
Helt och hållet mitt påstående.
Artikeln handlar om negativ avkastning på investerat kapital för vindkraftsparker.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag undrar bara vad som menas med "samma finansiering". Tänker man (eller du) på utländska finansiärer, eller vad ..?
Tänkte främst på Finansiärer som fortsätter investera fastän tidigare projekt har negativ avkastning.
Diagrammet visar på negativ räntabilitet på -8,5% till -15% för 2017-2021 (eller -25% för 2016).

Enligt artikeln ser ekonomin ännu värre ut om man räknar bort ” bidraget” från certifikatsystemet.

Tvivlar lite på vad certifikatsystemet bidrar med, så där slutade jag bildcitera.


Får jag filosofera vidare tänker jag att intermittent kraftproduktion får köpa certifikat för att bidra till att kraftproduktion som behövs när den intermittenta inte producerar, för att hålla nere extrema pristoppar eller elbrist.
 
D
blackarrow blackarrow skrev:
Jag skulle vilja veta typ av investerare.
Kan det ligga mycket ideologi bakom och mindre ekonomi?

Pensionsfonder kan vara väldigt långsiktiga.
Företag kan ha grön profil.
CGN investerar nog mest strategiskt eller varför är de ensamma om att satsa på nya projekt i SE1?


Helt och hållet mitt påstående.
Artikeln handlar om negativ avkastning på investerat kapital för vindkraftsparker.

Tänkte främst på Finansiärer som fortsätter investera fastän tidigare projekt har negativ avkastning.
Diagrammet visar på negativ räntabilitet på -8,5% till -15% för 2017-2021 (eller -25% för 2016).

Enligt artikeln ser ekonomin ännu värre ut om man räknar bort ” bidraget” från certifikatsystemet.

Tvivlar lite på vad certifikatsystemet bidrar med, så där slutade jag bildcitera.


Får jag filosofera vidare tänker jag att intermittent kraftproduktion får köpa certifikat för att bidra till att kraftproduktion som behövs när den intermittenta inte producerar, för att hålla nere extrema pristoppar eller elbrist.
Artikeln var från Kvartal, på tal om vinkling... jag vet inte hur ekonomin ser ut i bolag som driver vindkraft men svårt att tro att det är sån ekonomisk härdsmälta med tanke på hur mycket och vilka som bygger.
 
Artikeln var från Kvartal, på tal om vinkling... jag vet inte hur ekonomin ser ut i bolag som driver vindkraft men svårt att tro att det är sån ekonomisk härdsmälta med tanke på hur mycket och vilka som bygger.
Politiskt Oberoende 😇🤔
Vid en granskning av vindkraftsparkernas årsredovisningar framträder tyvärr bilden av ännu en grön bubbla.
Jag tro eller hoppas en nationalekonom kan räkna ut räntabilitet ur en årsredovisning.
De har tagit bort mindre privatägda anläggningar.
Billiga offentliga pengar och generösa stöd har i kombination med önsketänkande och konsensus runt miljöfrågornas dignitet skapat en jordmån där bidragskapitalister skor sig på allmänhetens och miljöns bekostnad.
Jag vet faktiskt inte vad de menar med ”billiga offentliga pengar”. Kommer inte åt artikeln längre.

https://kvartal.se/artiklar/vindkraft-en-gron-bubbla-eller-ett-svart-hal/
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kollade du just den sekund som O3 kopplades från nätet då?
Tyvärr 10 s upplösning, ibland skulle man vilja mäta snabbare men oftast behövs det inte. Antar det var omkring 11:22:30 som den kopplade bort...
 
  • Graf som visar fluktuerande data över tid, troligen frekvensmätning, med ett distinkt värdefall vid en tidpunkt.
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag skulle vilja veta typ av investerare.
Kan det ligga mycket ideologi bakom och mindre ekonomi?

Pensionsfonder kan vara väldigt långsiktiga.
Företag kan ha grön profil.
CGN investerar nog mest strategiskt eller varför är de ensamma om att satsa på nya projekt i SE1?
Här är en lista (kan vara inaktuell - andelar säljs ofta). CGN verkar inte vara ensamma.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kollade du just den sekund som O3 kopplades från nätet då?
Märkte någon av det oerhörda effektbortfallet öht?
Som en del beskriver det så skulle ju halva länder o princip ha stannat och fått startas om, men såg vi ens en klockradio få fnatt?
 
K karlmb skrev:
Märkte någon av det oerhörda effektbortfallet öht?
Som en del beskriver det så skulle ju halva länder o princip ha stannat och fått startas om, men såg vi ens en klockradio få fnatt?
Eftersom det var ett planerat stopp så kunde vattenkraft, kraftvärmeverk rampa upp och ta över.
Felet var i turbindelen som består av 4 st turbinen varav 3 st är lågtrycksturbiner dessa är stora som en normal villa.
Felet åtgärdas under ett dygn
 
L Leif i Skåne skrev:
Eftersom det var ett planerat stopp så kunde vattenkraft, kraftvärmeverk rampa upp och ta över.
Felet var i turbindelen som består av 4 st turbinen varav 3 st är lågtrycksturbiner dessa är stora som en normal villa.
Felet åtgärdas under ett dygn
Eftersom det fanns lite annat fungerade det:
"
Batterier och andra flexibla resurser som är kopplade till virtuella kraftverk kan inom en halv sekund kompensera för produktionsbortfallet och stabilisera elnätet genom att återställa frekvensen.

”En nackdel med stora centraliserade kraftverk är sårbarheten vid fel. Ett elsystem med omfattande sol- och vindkraft, tillsammans med batterier och andra resurser, skulle ge avsevärd ökad driftsäkerhet jämfört med dagens system”, förklarar Dan-Eric Archer."
https://aktuellenergi.se/batterier-stabiliserade-elnatet-nar-oskarshamn-3-snabbstoppade/
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.