D
optimum optimum skrev:
FHM behöver nog utvecklas för att komma med mer korrekta bedömningar och nu verkar bedömningen vara att det går öppna upp samhället. Misstänker att vi får en spännande höst.

Så här var bedömningen i början av pandemin.

[bild]

[bild]

[bild]


[länk]
Precis, de måste antingen kunna använda retroskopet bättre, eller vara mer principfasta och få hjälp av en regering som ser till att det blir precis som de förutspådde, helt enkelt lite mer Rysslnad, Kina, Nordkorea-stil!
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Precis, de måste antingen kunna använda retroskopet bättre, eller vara mer principfasta och få hjälp av en regering som ser till att det blir precis som de förutspådde, helt enkelt lite mer Rysslnad, Kina, Nordkorea-stil!
FHM verkade vara immuna mot att ta till sig fakta om läget
Detta 3 dagar före FHM uttalande enligt förra inlägget.
Det fanns en hel del fakta från Asien om spridningen när de gjorde sin totalt felaktiga bedömning att det inte skulle sprida sig.

Att jag var så intresserad då i januari var för att vi skulle resa till Thailand slutet av januari och läste uppenbarligen rätt artiklar för de stämde rätt så bra med hur det skulle gå. Dock kunde jag tro det skulle bli en sådan katastrof och att vi hade så dåligt med beredskap för en pandemi.

Skärmbild av tweet från SR Ekot om WHO:s krismöte angående Coronaviruset i Kina den 20 januari 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Personal i skyddsutrustning söker efter coronasmittade ombord på ett flyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



https://www.expressen.se/nyheter/dodsviruset-sprider-sig-smittar-mellan-manniskor/
 
Staffans2000
optimum optimum skrev:
Lögner vilka man borde få vara ansvarig för.
Nej nej nej.
"Vi har en god beredskap". Det var ju sant. För det fanns hur mycket tomma utrymmen som helst att fylla med skyddsutrustning.

Staffans
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej nej nej.
"Vi har en god beredskap". Det var ju sant. För det fanns hur mycket tomma utrymmen som helst att fylla med skyddsutrustning.

Staffans
Hahaha
Den var ju riktigt kul. Det märks att det är fredag :rofl:

Den här är också rätt kul. (se även bilden nedan)
Vi hade en 1:a våg då vi inte testade speciellt mycket (det man inte vet har man inte ont av):surprised:
Sedan fick vi en 2:a och en 3:e våg
Men den fjärde ser det lite segt med.

Så vad gör vi åt saken?
Jo vi öppnar upp och slänger restriktionerna.:crysmile:

Den 29/9 börjar festen. Då har man nyligen fått lön och då släpps alla tyglar på nattklubbar mm

Ja vi ska nog få fart på det här också. Mer bensin på brasan.
Intressant strategi.

Diagram som visar dagliga nya fall av Covid-19 i Sverige med tidslinje från februari 2020 till augusti 2021 och rörliga medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Hahaha
Den var ju riktigt kul. Det märks att det är fredag :rofl:

Den här är också rätt kul. (se även bilden nedan)
Vi hade en 1:a våg då vi inte testade speciellt mycket (det man inte vet har man inte ont av):surprised:
Sedan fick vi en 2:a och en 3:e våg
Men den fjärde ser det lite segt med.

Så vad gör vi åt saken?
Jo vi öppnar upp och slänger restriktionerna.:crysmile:

Den 29/9 börjar festen. Då har man nyligen fått lön och då släpps alla tyglar på nattklubbar mm

Ja vi ska nog få fart på det här också. Mer bensin på brasan.
Intressant strategi.

[bild]
Samtidigt får du förstå att det nu, trots väldigt mycket testning, hittills under våg 4 ännu inte barkar iväg som under 2&3. Och med en strategi som utgår från proportionerliga åtgärder är det då rimligt med lägre grad av åtgärder.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
FHM verkade vara immuna mot att ta till sig fakta om läget
Detta 3 dagar före FHM uttalande enligt förra inlägget.
Det fanns en hel del fakta från Asien om spridningen när de gjorde sin totalt felaktiga bedömning att det inte skulle sprida sig.
Och du verkar vara immun mot att förstå att Fohm bara vidarebefordrade vad WHO sa vid den tidpunkten.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Och du verkar vara immun mot att förstå att Fohm bara vidarebefordrade vad WHO sa vid den tidpunkten.
Aha. Så när det går bra, är det FOHM:s förtjänst. Men när det går dåligt, är det WHO:s fel.

Staffans
 
optimum
F fiskbuggaren skrev:
Samtidigt får du förstå att det nu, trots väldigt mycket testning, hittills under våg 4 ännu inte barkar iväg som under 2&3. Och med en strategi som utgår från proportionerliga åtgärder är det då rimligt med lägre grad av åtgärder.
Jag förstår en hel del och har följt detta sedan 2020-01-18
Har du även gjort det?

Rätt snart blev det klart att SARS-CoV-2 kommer sprida sig. Kinesiska nyåret var 25:e januari 2020 och miljoner med kineser reste för att fira nyår precis som de brukar göra. 5 miljoner från Wuhan lyckades resa därifrån innan man stängde staden.

Läget som vi har nu är lite annorlunda än förra hösten
Då var det den ursprungliga varianten vi hade som var betydligt mindre smittsam och vid våg 3 var det i huvudsak alfa varianten.
Våg tre fanns det inte många vaccinerade men troligen tillräckligt för att den vågen inte blev så allvarlig med många avlidna.

Nu har vi delta som är mer smittsam men vi har samtidigt många vaccinerade
Samtidigt har vi i två steg öppnat upp. Den i somras gjorde att vi fick fart på folk på krogar och liknande tillställningar folk började umgås mer men det var fortfarande semester och sommarlov.
Nu är alla tillbaka och skolorna igång. Och nu släpper vi på rubbet av restriktioner förutom några råd som börjar bli rätt urvattnade nu.
Men vi har fortfarande väldigt många som inte är vaccinerade.
Väldigt många variabler som påverkar.

En intressant ekvation som säkert FHM har stoppat in i sin scenario-kalkylator.
Troligen inser de risken med deltan men är nu överkörda av regeringen som i panik öppnar upp. Ja det är val nästa år och de är helt körda om de inte öppnar upp.
Du kan ju gå ut i folkvimlet den 29:e och se om du ser någon skillnad på hur folk beter sig då mot slutet av september 2019.
Du kommer inte hitta mig för jag är tillräckligt smart för att inse riskerna och därför är jag fortfarande frisk.

Så här ser läget i i UK (se bild) och vi ligger ca 2 månader efter deras tidigare smittvågor och nu öppnar vi upp helt vilket kommer bli en katalysator för att verkligen få fart på smittspridningen.
UK lågt bättre till med vaccineringen men hade i början AZ vilket är samma som vi gett våra äldre och svaga.

Deltan är dessutom lömsk med att symptomen nu är betydligt mer som en förkylning med snuva som ett av de vanliga tecknen för vaccinerade som blir smittade och ovanligt med feber.
Men sådant visste du säkert redan om.

De som är vaccinerade är ett potentiellt hot för smittspridningen då det finns de som tror de är helt immuna.
De yngre som inte vill vaccinera sig bryr sig bara om sig själva och anser att livet är en fest och covid inte är ett problem för dem.

Spännande höst med avtagande effekt på vaccinen.

Graf över dagliga nya fall av COVID-19 i Storbritannien med rörliga medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Aha. Så när det går bra, är det FOHM:s förtjänst. Men när det går dåligt, är det WHO:s fel.

Staffans
Det var en konstig åsikt du har enligt mig men visst får du ha den.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det var en konstig åsikt du har enligt mig men visst får du ha den.
Tack.
 
optimum optimum skrev:
Jag förstår en hel del och har följt detta sedan 2020-01-18
Har du även gjort det?
Nej, jag hakade inte på förrän en vecka senare, men jag har svårt att tro att det gör stor skillnad nu.
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
optimum
F fiskbuggaren skrev:
Nej, jag hakade inte på förrän en vecka senare, men jag har svårt att tro att det gör stor skillnad nu.
Bra, då bör du ha en rätt så stor kunskap om hur det började och utvecklades.
Det var sådant jag tycker är så underligt om hur lätt vi tog på smittspridningen i början.
Vår resa till Thailand i februari 2020 utan någon myndighet som efterfrågade om vi var friska eller någon minsta form av kontroller vid hemkomsten. Kollega som var i Österrike och de alla 10 blev sjuka där nere och vid hemkomsten endast en skylt på flygplatsen om att kontakta 1177 om de hade symptom.
De provade att ringa men en timma i telefonkö gjorde att de åkte hem med egna bilar och ringde dit senare.
Inga krav på att hemkommande med symptom skulle se till att inte resa ihop med andra kollektivt (tåg, buss mm)
De fick inte heller testa sig men anade att de alla hade samma som en i gänget som blev testad positivt i Österrike. Bekräftat senare via antikroppstest där samtliga hade sådana.

Vore man konspiratoriskt lagd så kunde man haft tankar på att man vill få igång smittspridningen här som något jäkla experiment.

Jag har försökt förstå hur jäkla slappt allt var när det började men finner inget vettigt svar. Inte kan vi svenskar vara så mentalt efterblivna att vi inte kan fixa sådant här.

Vi såg det inte komma, hahaha

Jag började följa det vi Flashback och andra medier. Dock är Flashback lömskt med massa skit som man måste sila bort för att hitta det som leder till vettiga saker och tidigt kom det information om att man kan bli smittad av de som inte har symptom, alltså som några dagar senare får symptom men smittar redan. Den information man fick av myndigheterna här då var att det endast är de med symptom som smittar.
Jag följde försiktighetsprincipen och såg till att inte riskera att ha någon smittad i min närhet och därför rejäl social distans till alla och ingen inne på mitt kontor eller inga möten i konferensrum. Senare kom information om att man kan sprida smitta före symptom. Precis som SARS, MERS och förkylningar gör.

Ha en bra dag på dig och njut av att det är fredag.:cool:
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
De fick inte heller testa sig men anade att de alla hade samma som en i gänget som blev testad positivt i Österrike. Bekräftat senare via antikroppstest där samtliga hade sådana.

Vore man konspiratoriskt lagd så kunde man haft tankar på att man vill få igång smittspridningen här som något jäkla experiment.
Konstigt att du inte kommer ihåg hur väldigt stor brist det var på testkit, testreagenser och testutrustning etc. i hela världen vid det tillfället. Alla länder fick se till att bara testa där det var som mest nödvändigt. I Sverige räckte det just inte till att testa fler än de som kom till sjukhusen.

optimum optimum skrev:
Precis som SARS, MERS och förkylningar gör.
SARS smittar fortfarande inte förrän man har varit sjuk i några dagar. Det var ju därför som temperaturmätare på flygplatserna var effektiva för att få stopp på smittkedjorna. MERS smittar ju dåligt över huvud taget mellan människor så det är ju inte heller jämförbart (R0 = 0,4).

optimum optimum skrev:
Jag har försökt förstå hur jäkla slappt allt var när det började men finner inget vettigt svar. Inte kan vi svenskar vara så mentalt efterblivna att vi inte kan fixa sådant här.
Det var ju ingen skillnad mot något annat europeiskt land.
 
D
optimum optimum skrev:
Jag förstår en hel del och har följt detta sedan 2020-01-18
Har du även gjort det?

Rätt snart blev det klart att SARS-CoV-2 kommer sprida sig. Kinesiska nyåret var 25:e januari 2020 och miljoner med kineser reste för att fira nyår precis som de brukar göra. 5 miljoner från Wuhan lyckades resa därifrån innan man stängde staden.

Läget som vi har nu är lite annorlunda än förra hösten
Då var det den ursprungliga varianten vi hade som var betydligt mindre smittsam och vid våg 3 var det i huvudsak alfa varianten.
Våg tre fanns det inte många vaccinerade men troligen tillräckligt för att den vågen inte blev så allvarlig med många avlidna.

Nu har vi delta som är mer smittsam men vi har samtidigt många vaccinerade
Samtidigt har vi i två steg öppnat upp. Den i somras gjorde att vi fick fart på folk på krogar och liknande tillställningar folk började umgås mer men det var fortfarande semester och sommarlov.
Nu är alla tillbaka och skolorna igång. Och nu släpper vi på rubbet av restriktioner förutom några råd som börjar bli rätt urvattnade nu.
Men vi har fortfarande väldigt många som inte är vaccinerade.
Väldigt många variabler som påverkar.

En intressant ekvation som säkert FHM har stoppat in i sin scenario-kalkylator.
Troligen inser de risken med deltan men är nu överkörda av regeringen som i panik öppnar upp. Ja det är val nästa år och de är helt körda om de inte öppnar upp.
Du kan ju gå ut i folkvimlet den 29:e och se om du ser någon skillnad på hur folk beter sig då mot slutet av september 2019.
Du kommer inte hitta mig för jag är tillräckligt smart för att inse riskerna och därför är jag fortfarande frisk.

Så här ser läget i i UK (se bild) och vi ligger ca 2 månader efter deras tidigare smittvågor och nu öppnar vi upp helt vilket kommer bli en katalysator för att verkligen få fart på smittspridningen.
UK lågt bättre till med vaccineringen men hade i början AZ vilket är samma som vi gett våra äldre och svaga.

Deltan är dessutom lömsk med att symptomen nu är betydligt mer som en förkylning med snuva som ett av de vanliga tecknen för vaccinerade som blir smittade och ovanligt med feber.
Men sådant visste du säkert redan om.

De som är vaccinerade är ett potentiellt hot för smittspridningen då det finns de som tror de är helt immuna.
De yngre som inte vill vaccinera sig bryr sig bara om sig själva och anser att livet är en fest och covid inte är ett problem för dem.

Spännande höst med avtagande effekt på vaccinen.

[bild]
Att följa något och att förstå något är två helt olika saker, eftersom vi lekmän inte förstår så himla mycket om detta, så följer vi och reagerar på det vi känner igen, alternativt håller med om. Det är såklart intressant kuriosa att se hur du har tolkat det du har läst men det är absolut ingen sanning som behöver ösas över andra.
 
  • Gilla
  • Haha
optimum och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.