Såhär i en språktråd är jag fokuserad på beskrivningen, inte handlingen, ja. Det betyder förstås inte att jag är ointresserad av agerande.

Jag har tänkt lite på grundfrågan och tror förvånande nog att jag inte ställs inför den i vardagen. Vi diskuterar snarare risker och prioriteringar i min värld.

Härom månaden uppdagade vi exempelvis ett fel som tog 150 timmar att lösa, vilket trängde ut andra, planerade, aktiviteter. Det var ingen som lade möda på om det var en utmaning eller ett problem, utan det var ett fel som vi var tvungna att lösa för att riskerna med att låta felet finnas kvar var för stora. Alla som var inblandade i frågan kunde också förstå att den prioriterades även om man hellre hade velat att resurserna skulle läggas på något annat.

Så jag tror att ord som utmaningar och problem är ett utanpåverk som är till för de oinsatta och allmänt ointresserade som exempelvis bara vill att saker ska funka. Om man då tonar ned det negativa och sätter en positiv spinn på det man har att göra så gäller det att man levererar. För om en ”utmaning” växer med tiden eller bara i största allmänhet ligger kvar period efter period, då blir man inte tagen på allvar utan folk blir frustrerade och förbannade och undrar vad man har för problem.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Just det. Jag har också lite svårt att se verklighetsförankringen i tidigare tes (sammanfattningsvis: den som använder ordet "utmaning snackar bara och kommer aldrig till handing") och därför protesterade jag.

Det känns helt självklart att det krävs anpassning till situationen. Alla problem handlar inte om en härdsmälta i en reaktortank, i många fall finns anledning att ta fram en mer genomtänkt lösning vilket kan pågå under längre tid - att då kommunicera rätt är viktigt.

I min vardag finns båda varianterna, saker som kräver handling och felavhjälpning NU utan strategiskt "prat" och saker som sker betydligt långsammare men ändå är stora problem som kräver mer tanke och korrekt kommunikation internt och externt för att landa rätt.

Finns det folk i teamet som på det sätt du beskriver föraktar det ena av dessa arbetssätten så får den personen antingen byta arbetsuppgifter eller knölas undan i en hörna och bara göra brandkårsutryckningar. Ett problem handlar sällan bara om just detta problem - det påverkar även andra saker. Gör du kommuinikation och ord till ett "utanpåverk" för oinsatta så låter det mer som att du saknar förmåga eller vilja att se en större helhet som omger detta problem.

Precis som att ord kan missbrukas och det finns ytterligheter med folk som bara pratar och inget gör ser man ofta exempel på det motsatta. Handling utan tanke. Jag antar att vi inte diskuterar någon av dessa ytterligheter.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du var då mig en rolig prick!

När det gäller busschauffören syftar "han" på en person av okänt kön. "Han" är alltså i detta och många andra fall detsamma som "hen". Precis som "riksdagen talman", där "man" står för "person". Annat exempel är "styrman". Kan det vara så svårt att förstå?

Damfotboll har varit det ovanliga, och därför specificerats. Samma gäller herrbalett. Så vad är det för konstigt med det?

Kråkan är däremot könsbestämd. För här används inte det könsneutrala "han", utan här specificerar texförfattarinnan att det är en flickkråka genom att skiva "hon". Och som synes på detta gamla fotografi, kör hon inte bil utan åker i en skrinda.
H Husbuset skrev:
Nej, jag är inte speciellt rolig. Ser du inte själv hur du använder ditt språk genom att förminska den du pratar med? Det är du som inte förstår vad jag skriver. Det är heller inget nytt jag kommer med. Du får läsa igenom allt igen så kanske det sjunker in.
H Husbuset skrev:
Gå gärna in på denna länk, Värsta språket med Fredrik Lindström, del 8, säsong 2.
[länk]
Där förklaras pedagogiskt om normer i språket. Lyssna noga på problemet om den lille fotbollspojken och se om du kan klura ut det.
Staffan2000, du skrev ju ett tokigt inlägg för en tid sedan - ett försök till mansplaining (?) -som visade att resonemanget om fördelar med användandet av ordet hen är totalt främmande för dig.
Jag bemödade mig då att leta upp ett avsnitt av tv-serien Värsta språket med Fredrik Lindström som sändes på SVT, detta för att du skulle få en förståelse för normer i språket. Har du kollat och lyssnat? Här är länken igen:
https://www.oppetarkiv.se/video/1131386/varsta-spraket-sasong-2-avsnitt-8-av-8
Hur gick det när du själv skulle lösa det inledande problemet?
 
Staffans2000
H Husbuset skrev:
Staffan2000, du skrev ju ett tokigt inlägg för en tid sedan - ett försök till mansplaining (?) -som visade att resonemanget om fördelar med användandet av ordet hen är totalt främmande för dig.
Jag bemödade mig då att leta upp ett avsnitt av tv-serien Värsta språket med Fredrik Lindström som sändes på SVT, detta för att du skulle få en förståelse för normer i språket. Har du kollat och lyssnat? Här är länken igen:
[länk]
Hur gick det när du själv skulle lösa det inledande problemet?
Jodå.
Jag tittade på hela avsnittet, och som vanligt var även det underhållande. Jag gick på samma nit som de övriga, vilket förstärker hypotesen att vi förutsätter att kvinnor är "lektanter" och män är astronauter. Men på det stora hela säger vi han eller hon lite hipp som happ.
 
  • Gilla
Husbuset
  • Laddar…
Sen har vi ju det här med att flossa, ska man fortfarande göra det varje morgon och varje kväll?
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Sen har vi ju det här med att flossa, ska man fortfarande göra det varje morgon och varje kväll?
Nuförtiden gör du det när du är danssugen. Kanske en dubbelfloss för att förena nytta med nöje? :thinking:
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nuförtiden gör du det när du är danssugen. Kanske en dubbelfloss för att förena nytta med nöje? :thinking:
Börjar bli väldigt stelt i höfterna nu, men varje morgon och kväll.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nuförtiden gör du det när du är danssugen.
och där fick jag något att googla...
 
Ord som sägs ofta nu för tiden är: "tillsätta en utredning" när någon inte har kunskap/utbildning i ämnet = politiker
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Dom personerna finns för att någon inte utredde en tillsättning...
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
hsd
Kommitté var vanligt förr, nu är det utredningar och i en del fall "vi tittar på.." eller "se över"
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nuförtiden gör du det när du är danssugen. Kanske en dubbelfloss för att förena nytta med nöje? :thinking:
Dubbelfloss?
Är det både uppe o nere samtidigt?
Fast är det inte jobbigt att göra det när man dansar?:cool:
Leende person använder tandtråd mellan tänderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
K knipo skrev:
Dubbelfloss?
Är det både uppe o nere samtidigt?
Fast är det inte jobbigt att göra det när man dansar?:cool:
[bild]
Flossa samtidigt som man flossar.

 
MathiasS MathiasS skrev:
Just det. Jag har också lite svårt att se verklighetsförankringen i tidigare tes (sammanfattningsvis: den som använder ordet "utmaning snackar bara och kommer aldrig till handing") och därför protesterade jag.

Det känns helt självklart att det krävs anpassning till situationen. Alla problem handlar inte om en härdsmälta i en reaktortank, i många fall finns anledning att ta fram en mer genomtänkt lösning vilket kan pågå under längre tid - att då kommunicera rätt är viktigt.

I min vardag finns båda varianterna, saker som kräver handling och felavhjälpning NU utan strategiskt "prat" och saker som sker betydligt långsammare men ändå är stora problem som kräver mer tanke och korrekt kommunikation internt och externt för att landa rätt.

Finns det folk i teamet som på det sätt du beskriver föraktar det ena av dessa arbetssätten så får den personen antingen byta arbetsuppgifter eller knölas undan i en hörna och bara göra brandkårsutryckningar. Ett problem handlar sällan bara om just detta problem - det påverkar även andra saker. Gör du kommuinikation och ord till ett "utanpåverk" för oinsatta så låter det mer som att du saknar förmåga eller vilja att se en större helhet som omger detta problem.

Precis som att ord kan missbrukas och det finns ytterligheter med folk som bara pratar och inget gör ser man ofta exempel på det motsatta. Handling utan tanke. Jag antar att vi inte diskuterar någon av dessa ytterligheter.
Mitt exempel var förvisso hämtat från en ganska vardaglig situation, men ett exempel med ett strategiskt arbete där man i första hand fokuserar på vad man vill göra och hur, snarare än hur man kommunicerar det är också lätt framtaget, även om jag förstår att man kan vilja fokusera mer på den kommunikativa delen i visst strategiskt arbete.

Oavsett var kritiken specifikt riktad mot den typ av spinn som eufemismer likt utmaning är, inte mot olika arbetssätt i allmänhet. Det är trots allt en språktråd.
 
K knipo skrev:
Dubbelfloss?
Är det både uppe o nere samtidigt?
Fast är det inte jobbigt att göra det när man dansar?:cool:
[bild]
Den här flossalektionen rekommenderas varmt. Jag kan flossa varsomhelst och närsomhelst efter att ha studerat denna:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.