systemfel skrev:
Måste ju säga att räkna på jobb är inte det lättaste det kan komma grejer som tex vid en badrums renovering man inte själv visste man skulle stöta på nytt område olika byggnadskonstruktioner går vatten rör i golven som inte skulle varit där men som är där ? ska då jag som hantverkare ta den smällen bara för att jag inte visst dom var där ?? Att jobbet blivit dyrare än beräknat . Man måste vara realist vill man ha ett tak pris får man räkna med att det blir dyrare men då vill inte kunden ha en för man är för dyr. Men kör man löpande står dom med tidtagare uret i stället . Säger detta Vi hantverkare är inte maskiner vi är människor det jobb vi gör kan både vara tungt och jävligt slitit och klurigt att få snyggt - när du tror det e bara , är det inte bara.... Har absolut inget mot polska arbetare men har sett många usla jobb har sett många bra också . Men ska vi ge allt till dom utländska företagen jaa då kan vi lika bra packa i hop och gå hem.. Jag själv jobbar som Vvs montör och vi förväntas att det ska vara snyggt när vi går vi ska hjälpa till med val av porslin blandare, mm vi ska följa dom regler som är uppsatta och vi ska ha maskiner mm med oss. Utrusningen har vi inte fått gratis därav det lite högre priset. Utrustningen slits går sönder och måste bytas vem ska betala den tex ? Men i bland kan man undra hur fan beställare tänker ja det var ju billigt men kanske ska rannsaka dig själv varför ligger dom 20 tusen under priset ?? eller till och med 50 tusen..
Varför skulle det inte vara ok att stå med tidur om man har valt att köra löpande kostnad?
 
  • Gilla
annfru och 1 till
  • Laddar…
Bara en liten liten tanke till de som säger att man ska investera sina pengar i svenska hantverkare för att få dem återinvesterade i landet.
Även de utländska snickarna bidrar till staten, det är moms på de tjänster de utför. Många utländska snickare har även startat firma och betalar skatt i Sverige eftersom de arbetar mer än 180 dagar i Sverige på årsbasis.
Sverige är med i EU, det är ett frihandelsområde där varor och tjänster ska kunna passera över gränsen fritt. Vi svenskar åker över till Norge och tjänar stora pengar där som vi sedan spenderar i Sverige. Hur är era tankar där, ska vi stanna hemma i Sverige? Norge är ju inte ens med i EU....

Jag tycker att det är jättebra att de utländska snickarna finns, särskilt de duktiga. Men man får inte vara naiv, det finns självklart outbildade lycksökare även i andra länder än Sverige och en del söker sig hit för tjäna lättförtjänta pengar. Men om man kollar upp lite referenser och de är nöjda så tror jag man kan känna sig trygg som kund.

Det jag upplever med utbildade utländska snickare utöver bra resultat är att de städar upp efter sig, pratar och sms:ar inte hela dagen, äter och vilar på fasta tider, kommer när de ska, åker när arbetstiden är slut, åker inte runt mellan 50 olika arbetsplatser samtidigt för att de inte vågar säga nej till kunder. Logistiken är viktig då de ofta är flera som samåker.

Men detta är ju bara lite reflektioner som jag gjort ;-)
 
  • Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
lobbin skrev:
Varför skulle det inte vara ok att stå med tidur om man har valt att köra löpande kostnad?
Det är givetvis helt ok!

Men, ytterst få jobbar bättre och effektivare när man känner sig övervakad hela tiden.
Därför väljer jag att endast jobba på fastpris, då behöver det inte bli nått tjafs ifall kunden bjuder på kaffe och vem som ska betala den tiden...;)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Har du en kontrollant på ditt jobb som övervakar dig på dagarna? Som klockar hur länge de tar fika, äter, hämtar material, går på toa, snackar i telefon? Svaret är förmodligen nej.
Men hantverkaren ska tydligen få stå ut med detta!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
docboy skrev:
Har du en kontrollant på ditt jobb som övervakar dig på dagarna? Som klockar hur länge de tar fika, äter, hämtar material, går på toa, snackar i telefon? Svaret är förmodligen nej.
Men hantverkaren ska tydligen få stå ut med detta!
Nej, det har jag inte, men så säljer jag inte heller tjänster i tidsenheter. Däremot får det självklart finns en rimlig gräns på vad som är ok att klocka.
 
  • Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
Jobbar i kontorslandskap och har stämpelur för arbetstiderna, inklusive utstämplig för lunch och raster. Dessutom kan alla se om man sticker iväg. Så störande är det inte.

Men naturligtvis ska inte beställaren av hantverkstjänster behöva stå med ett tidur, relationen beställare-utförare måste väl vara bättre än så. Tyvärr är det väl en hel del som tidigare råkar ut för tveksamma debiteringar och överpriser så folk är på sin vakt.
 
  • Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
S
lobbin skrev:
Nej, det har jag inte, men så säljer jag inte heller tjänster i tidsenheter. Däremot får det självklart finns en rimlig gräns på vad som är ok att klocka.
i princip är alla tjänster i tidsenheter, menar bara att tiden ej står stilla när du jobbar
 
docboy skrev:
Har du en kontrollant på ditt jobb som övervakar dig på dagarna? Som klockar hur länge de tar fika, äter, hämtar material, går på toa, snackar i telefon? Svaret är förmodligen nej.
Men hantverkaren ska tydligen få stå ut med detta!
Det har vi på jobbet, är väl inget konstigt i det, hur ska man räkna ut hur mycket en produkt kostar att tillverka om man inte följer upp tiderna som är planerade för artikeln att bli producerad.
En arbetsgrupp som inte når upp till uppsatta produktionsmål blir ju satt under kontroll för att få ordning på produktionstakten.

Det är som sagt väldigt vanligt inom industrin.
 
Jag förutsätter att de som motsätter sig anlitandet av utländsk arbetsplats aldrig åker till Tyskland för att handla sprit, eller köper billigare verktyg från t.ex. Danmark, England eller något annat land. :)
 
  • Gilla
andyv och 3 till
  • Laddar…
ConnyN skrev:
Jag förutsätter att de som motsätter sig anlitandet av utländsk arbetsplats aldrig åker till Tyskland för att handla sprit, eller köper billigare verktyg från t.ex. Danmark, England eller något annat land. :)
Helt rätt, vi gör inte det.
Och vi väljer svenska hantverkare för att vi har stor tilltro till dem och att vi vill bidra till ett samhälle där vi betalar det som det kostar, är villig att bidra till att arbetstagare i Sverige har vettiga villkor. Har ingen åsikt om hur andra gör men för oss är det viktigt.
Det finns hundratals historier om fördelar /nackdelar med utländska kontra svenska hantverkare. Vi gör en ordentlig undersökning om den firma vi tror gör bäst jobb, tar in några olika offerter och jämför. Det senaste var ett badrum från grunden, vi lejde bort allt och bad tom om inköpshjälp (sa vad vi ungefär vill ha och fick sedan titta på deras förslag). De var toppen och det blev inte mycket dyrare än kollegan som åkte runt och köpte in själv, hade polska hantverkare som bl a missade att skruva åt vissa vattenledningar med otrevliga följder. Vi fick en dusch som var mycket lyxig till ett riktigt bra pris visade sig när vi tittade runt för att jämföra, mycket för att jag tror att våran firma tyckte att jobbet var riktigt roligt! Nu hade situationen kunnat vara den omvända men vi prioriterar svensk arbetskraft, till konkurrensmässiga priser som inte utarmar samhällssituationen. Precis som vi köper alkohol på Systembolaget, väljer svenska råvaror i affären och verktyg via våra lokala bygghandlare. Pretto, kanske, men konsekvent i allafall!
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
mako67 skrev:
Hej, kunskapen hos en hantverkare avgörs ju inte om han är svensk eller polack... Det är som att jämföra en bil med en annan bil... En är snabb .. En är långsam... En är dyr och en är billig...
Så kan man tänka så här också .. Om du anlitar svensk arbetskraft så återinvesteras pengarna i landet .. som i förlängningen skapar jobb.. Vilket gör att du kan behålla ditt jobb.. Om alla brancher skulle anlita utländsk arbetskraft så försvinner snart alla jobb i det här landet... Det kan man ju tänka på...
Med tanke på hur svårt det är att få tag på svenska hantverkare har jag inga som helst problem med att fler får lite mer eld i baken när kunder hör av sig. Idag får man ju höra av sig till femtielva rörmokare innan man hittar någon som vill ta sig an ett mindre jobb typ byta några blandare och installera diskmaskin.
 
  • Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
Jag måste säga att det är en i många stycken intressant och vissa stycken obehaglig diskussion det här... Ta en titt i era garderober till exempel - hur mycket svensktillverkat hänger det där?
Min erfarenhet av svenska hantverkare är avsevärt sämre än av t.ex. polska. Arrogans, slarv och fusk har för min del varit standard när jag anlitat svenska hantverkare, men jag har aldrig haft sådana problem med utländsk arbetskraft. Jag har till exempel inte sett en utländsk hantverkare ha långa telefonsamtal på fakturerad tid, vilket jag fått påpeka ett antal gånger för svenska hantverkare. Jag fattar inte riktigt hur man kan med att ta sig tid att göra annat på kundens bekostnad, men det verkar vara helt OK i vissas ögon.
I slutändan handlar det om vad man får för pengarna, och då har de utländska hantverkare jag anlitat levererat mycket bättre än de svenska jag anlitat. Den dagen någon kan ge mig en vettig anledning att betala mer för ett sämre jobb skall jag gärna omvärdera min nuvarande inställning...
 
  • Gilla
andyv och 3 till
  • Laddar…
Vi har två polacker "i byn" som kommer till valborg och åker hem sista oktober varje år. De jobbar som anställda i grannens företag, och han är väldigt seriös och noga med arbetsskydd, försäkringar och dylikt, alltså sådant som polackerna oftast får skäll för att det fuskas med.
Det här är duktiga yrkesmän med lång erfarenhet som jobbar fort och effektivt. Nackdelar? Givetvis. Språkförbistring så det heter duga, plus att polska arbetsmetoder inte alltid rimmar med svenska regler så ibland blir det riktigt krångligt att förklara hur det ska vara.
De jobbar 10-timmarsdagar utan annat än lunchrast. Röker gör de, men arbetet stannar inte för att någon tänder en tagg.

Den stora fördelen är att de aldrig smiter iväg. De svenska hantverkare jag haft kontakt med glider ofta iväg och ska hämta en låda skruv (två man i två timmar), måste sticka lite tidigare för att dottern ska till stallet, går i timmar och pratar i telefon, fikar länge, snackar mycket och kommer aldrig, aldrig, aldrig på avtalad tid.
Har man en timpenning som redan från början är mer än dubbelt så hög så drar förstås kostnaden iväg orimligt mycket när man väger in ovanstående ineffektivitet.
Här är dock viktigt att inte generalisera åt något håll. Vi har haft en jäkla tur med "våra" polacker. De har varit här i mer än tio år och vi vet vad de går för. Självklart lockar de öppna gränserna hit många lycksökare också, som ställer till med dyrbara problem.
Samma gäller svenska hantverkare. Det är väldigt naivt att tro att alla svenskar enbart har som mål att knulla kunderna på så mycket pengar som möjligt. Så är det inte, men rötäggen som finns drar skam över hela branschen.
En anledning till att jag bara får tag i oseriösa svenska hantverkare är nog närheten till Stockholm. De som är duktiga ligger på traktamente i Stockholm och tjänar mycket mer pengar än de kan göra hos oss fattiga torpare i Dalarna. Då blir bara de mindre duktiga kvar, de som inte lyckas behålla smörjobben i Stockholm.
 
  • Gilla
Gissemisse och 1 till
  • Laddar…
Hoppas att ni som anlitar billig utländsk arbetskraft tycker att det är helt okej när er chef säger att ni blir av med jobbet pga att hen hittat utlänsk arbetskraft som gör det billigare. Man kan ju fråga dig varför är de billigare? Jo kostnadsläget är billigare i deras hemland där de bor och spenderar pengarna, en stor del betalar inte svensk skatt. Nu vet jag ju inte vad ni jobbar med allihop men de flesta är nog på något sätt beroende av att svenskar konsumerar varor, vilka tror ni konsumerar mest en svensk byggjobbare eller en som bor och har familj i tex Polen? Själv anlitar jag enbart svenska företag med kollektivavtal, då vet jag att det är ett seriöst företag som behandlar dina anställda på ett bra sätt.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Man blir förundrad över folk, i "min" lilla by har vi en rätt stor köttbonde som förfasar sig över att vi köper kött från div främmande länder bara för att det kostar en bråkdel av vad det Svenska köttet kostar. Däremot har han inga problem med att anlita "öststare" för att måla om sina hus för det är ju en helt annan sak.:|
 
  • Gilla
A-Man_08 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.