En variant som jag tycker är bra är löpande med takpris. Då betalar man dom timmar som arbetats och strular det har man en maxkostnad som inte får överskridas. Det blir lite som att både äta och ha kvar kakan.
 
  • Gilla
Videonisse och 2 till
  • Laddar…
Först delar jag lite at TS uppfattning om "utländsk" kontra "svensk" arbetskraft. Vi gjorde två badrum, det första med utländska arbetare, det var ester och ryssar. Priset låg på 360 kr/h före ROT och de hade både våtrums- och el-papper. Jag störde mig på att tidsplanen inte höll eftersom de jobbade fler jobb samtidigt och de kom med amsagor om att fixen måste brinna i tre dygn så de skulle komma tillbaka efter det och foga, o.s.v.
Nästa badrum var jag noggrannare i urvalet och valde en "svensk" firma, samma papper och hade fått fina rekommendationer (jag ringde två tidigare uppdragsgivare). De kostade 550 kr/h före ROT.

Skillnaden i utförande då, den utländska firman städade undan varje dag, hängde upp plast över garderober i närheten och lade ut papper för att skydda golv och flyttade på skor/kläder i hallen. Den "svenska" firman stod i hallen och blandade bruk och fix, inte en plastbit eller skyddspapper så långt ögat nådde. De klampade gladeligen genom hela huset med smutsiga dammiga skor till andra toan när de behövde låna den och verktyg låg överallt när de åkte för dagen.
Resultatet som den utländska firman gjorde var så otroligt mycket bättre, visst var "svenska" firmans jobb helt ok men några kakel/klinker hörn stack ut lite, lite ojämn fog och de hade lämnat fogrester som jag själv fick polera bort. Utländska firman lämnade det fläckfritt.

Efter det i nytt hus där vi skulle dra en del nya vattenrör så anlitade jag en lokal rörfirma som fått bra omdömme i grannskapet. De var tre stycken som kom och samma sak återupprpade sig... Ingen som helst respekt för vårt hus, vatten sprutade upp över nyspacklade väggar och det låg rörstumpar och tappade rörkopplingar (som jag fakturerades för) lite här och var och även nertrampade i gräsmattan.
Samma sak gäller "svensk" elektriker. Allt skräp blir efter... Han fakturerade en rulle 100 meter kabel fast han använde typ 3 meter på fasaden och ungefär dubbelt så mycket timmar (han hade ju planerat och åkt och handlat alla grejer försvarande han sig med).

Efter det har jag i princip bara haft "utländska" firmor (förutom för Nivell golvet där firman sköte sig exemplarisk). Varför, ja, jag tycker de har en bättre inställning, de respekterar att någon bor i huset och de jag haft vill verkligen göra ett bra jobb. De "svenska" firmor jag haft har haft attityden att det är lite jobbigt med kunder och vill bara få det klart så fort som möjligt.
Kanske jag bara haft otur med mina "svenska" firmor och tur med mina "utländska"...

Jag har lärt mig att man oftast tjänar på löpande, och ganska mycket också... Senaste exemplet är en balkongutbyggnad som jag fick offert på 260 timmar arbete men valde löpande. Det tog 160 timmar.
Jag skulle säga att firmorna drar på 30-40% extra vid offert för fastpris ungefär. Sen om det uppstår något "extra" eller något som inte kunde förutses så får man ju betala extra för det oavsett...
 
  • Gilla
Erik9005 och 3 till
  • Laddar…
Det många missar med utländska firmor är att de väldigt gärna struntar i att åtgärda fel (om det är fast pris), de har heller inte så ofta bra försäkringar och har du en billig timpenning utan någon större vinst, hur ska du då kunna komma tillbaka på garantijobb utan att gå back?

Löpande är att rekommendera, vi blir alltid billigare så. Men det förutsätter ju att man är ärlig och att när man fakturerar så finns varje datum med som man varit där, samt exakt vad man gjorde den dagen, så gör jag.

T.ex

3/5 Dragning av dolda rör till badrum, avlopp & vatten, montering av fördelare, inskärning på stam. 8h
Material under

20/5 Komplettering av badrum. 8h
Material under

Normalt 16h löpande för mig att göra ett badrum alltså som rörmokare. Det måste vara tydligt av hantverkaren i fakturan vad som gjorts och när om det sker på löpande såsom ovan. Det tar max 24h för en röris att göra ett badrum, även då med montering av wc-fixtur mellan dragning av rör och komplettering.
 
Visar ju bara på att ROT inte är riktigt så smart för oss som skattebetalare.
 
Nej, det ger bara mer pengar till oss hantverkare. Varför tror du ett badrum kostar lika mycket som innan? :)

Då är det alltså totalentreprenad bolagen som vinner, vi gör t.ex aldrig ROT som UE.
 
Robinvvs skrev:
Det många missar med utländska firmor är att de väldigt gärna struntar i att åtgärda fel (om det är fast pris), de har heller inte så ofta bra försäkringar och har du en billig timpenning utan någon större vinst, hur ska du då kunna komma tillbaka på garantijobb utan att gå back?
Det många missar är att svenska hantverkare är minst lika usla på att åtgärda fel. Hur många trådar finns inte om detta på forumet?

Har självt ett aktuellt exempel på en rörmokare som anlitats till avloppsanläggning, det blev bara så tokfel det kunde. Rör med bakfall, genomföringar som var otäta, damm som låg med fall ner till trekammarbrunnen (som fylldes med regnvatten..!!), damm som inte var tät trots upprepade försök, pump med fastkilad flottör, komplett spräckt tidplan (ett års försening), listan kan göras lång. Vi undanhöll tiotusentals kronor på fakturan, utan detta hade de aldrig ens försökt hjälpa till. Efter 6 månaders lönlösa försök att rätta till bristerna (under tiden fungerade ej avloppet alls..) kastade vi ut dem och förbjöd dem att komma till platsen med hot om polisanmälan. En annan entreprenör fick avsluta jobbet. Fortfarande hittar vi fel på anläggningen som vi inte hittat från början. Helt sjukt dåligt men det är min erfarenhet av svenska rörmokare.....
 
tompaah7503 skrev:
Det många missar är att svenska hantverkare är minst lika usla på att åtgärda fel. Hur många trådar finns inte om detta på forumet?

Har självt ett aktuellt exempel på en rörmokare som anlitats till avloppsanläggning, det blev bara så tokfel det kunde. Rör med bakfall, genomföringar som var otäta, damm som låg med fall ner till trekammarbrunnen (som fylldes med regnvatten..!!), damm som inte var tät trots upprepade försök, pump med fastkilad flottör, komplett spräckt tidplan (ett års försening), listan kan göras lång. Vi undanhöll tiotusentals kronor på fakturan, utan detta hade de aldrig ens försökt hjälpa till. Efter 6 månaders lönlösa försök att rätta till bristerna (under tiden fungerade ej avloppet alls..) kastade vi ut dem och förbjöd dem att komma till platsen med hot om polisanmälan. En annan entreprenör fick avsluta jobbet. Fortfarande hittar vi fel på anläggningen som vi inte hittat från början. Helt sjukt dåligt men det är min erfarenhet av svenska rörmokare.....
Tråkigt, jag vet bara att vi alltid åtgärdar våra fel oavsett och informerar även kunden ifall någon gått snett och att jag inte sett det från utländska bolag, men självklart finns det alltid två världar.
 
Bra och dåliga hantverkare finns i alla segment...
Svenska och utländska, dyra och billiga...
 
  • Gilla
Gissemisse och 3 till
  • Laddar…
Innan vi köpte huset hade en svensk firma gjort en hel del jobb. Bytt fönster, tapetserat och annat. De hade lyckats sabba innerdelen på luftvärmepumpen, de hade klippt av kablar till telejack och bara plockat bort jacket, och så vidare. En massa strul med olika saker som förra ägaren hade. Nu är firman borta, satt i konkurs.

Angående vårt fönsterbyte och kaminflytt så var både polska och svenska hantverkare proffsiga. De polska killarna lade ut papp på golven överallt, sopade och städade kontinuerligt under dagarna.

I en bransch där efterfrågan verkar vara större än tillgången så förstår jag att många lycksökare startar hantverksfirmor av olika slag. De värsta försvinner väl förhoppningsvis med tiden, men det enda jag kan göra som privatperson är att hålla hårt i de kontakter jag fått.

Vill åter igen påpeka för de/den som tycker att jag beter mig konstigt eller otrevligt som vädrar ämnet här på forumet - jag är fullkomligt ny på detta. Då kanske det kan anses legitimt att ställa till synes konstiga frågor. Alla är vi barn i början. :)
 
  • Gilla
Gissemisse och 1 till
  • Laddar…
ConnyN skrev:
Innan vi köpte huset hade en svensk firma gjort en hel del jobb. Bytt fönster, tapetserat och annat. De hade lyckats sabba innerdelen på luftvärmepumpen, de hade klippt av kablar till telejack och bara plockat bort jacket, och så vidare. En massa strul med olika saker som förra ägaren hade. Nu är firman borta, satt i konkurs.

Angående vårt fönsterbyte och kaminflytt så var både polska och svenska hantverkare proffsiga. De polska killarna lade ut papp på golven överallt, sopade och städade kontinuerligt under dagarna.

I en bransch där efterfrågan verkar vara större än tillgången så förstår jag att många lycksökare startar hantverksfirmor av olika slag. De värsta försvinner väl förhoppningsvis med tiden, men det enda jag kan göra som privatperson är att hålla hårt i de kontakter jag fått.

Vill åter igen påpeka för de/den som tycker att jag beter mig konstigt eller otrevligt som vädrar ämnet här på forumet - jag är fullkomligt ny på detta. Då kanske det kan anses legitimt att ställa till synes konstiga frågor. Alla är vi barn i början. :)
Vädra på du, tycker det krävs en viss ansträngning för att få kalla sig hantverkare.
 
  • Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
Hej, kunskapen hos en hantverkare avgörs ju inte om han är svensk eller polack... Det är som att jämföra en bil med en annan bil... En är snabb .. En är långsam... En är dyr och en är billig...
Så kan man tänka så här också .. Om du anlitar svensk arbetskraft så återinvesteras pengarna i landet .. som i förlängningen skapar jobb.. Vilket gör att du kan behålla ditt jobb.. Om alla brancher skulle anlita utländsk arbetskraft så försvinner snart alla jobb i det här landet... Det kan man ju tänka på...
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Måste ju säga att räkna på jobb är inte det lättaste det kan komma grejer som tex vid en badrums renovering man inte själv visste man skulle stöta på nytt område olika byggnadskonstruktioner går vatten rör i golven som inte skulle varit där men som är där ? ska då jag som hantverkare ta den smällen bara för att jag inte visst dom var där ?? Att jobbet blivit dyrare än beräknat . Man måste vara realist vill man ha ett tak pris får man räkna med att det blir dyrare men då vill inte kunden ha en för man är för dyr. Men kör man löpande står dom med tidtagare uret i stället . Säger detta Vi hantverkare är inte maskiner vi är människor det jobb vi gör kan både vara tungt och jävligt slitit och klurigt att få snyggt - när du tror det e bara , är det inte bara.... Har absolut inget mot polska arbetare men har sett många usla jobb har sett många bra också . Men ska vi ge allt till dom utländska företagen jaa då kan vi lika bra packa i hop och gå hem.. Jag själv jobbar som Vvs montör och vi förväntas att det ska vara snyggt när vi går vi ska hjälpa till med val av porslin blandare, mm vi ska följa dom regler som är uppsatta och vi ska ha maskiner mm med oss. Utrusningen har vi inte fått gratis därav det lite högre priset. Utrustningen slits går sönder och måste bytas vem ska betala den tex ? Men i bland kan man undra hur fan beställare tänker ja det var ju billigt men kanske ska rannsaka dig själv varför ligger dom 20 tusen under priset ?? eller till och med 50 tusen..
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller svenska eller polska hantverkare vill jag säga att det kanske är ännu viktigare med referenser från polackerna. Min erfarenhet säger att polackerna varierar ännu mer än svenska hantverkare i kunskap. Jag har i jobbet anlitat en del hantverkare, även polacker. Ibland har vi ramlat på polacker som vid närmare betraktelse inte hade någon bakgrund som hantverkare alls. De bara sa det därför att de hört att det går att tjäna pengar som hantverkare i Skandinavien. Sedan försökte de göra så gott de kunde, vilket inte var mycket.
Fullt så totalt okvalificerade hantverkare är nog svårt att hitta bland svenska bolag, även om det finns klantskallar där också. Så referenser är skitviktigt!
 
Det är alltid billigast att alltid betala fullt pris. Satsa på att bygga en relation med en och samma hantverkarfirma än att spara tusenlappar här och där. Är på min 3:e totalrenovering och ska köra löpande. Det är ovärderligt att ha en bra relation med en hantverkarfirma.
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
En spontan tanke är ju att pengarna sticker utomlands. Å andra sidan är det ju i slut ändan företagets fel som har polska arbetare om så är fallet. Företagsägaren tjänar nog enorma pengar på detta.
Tycker personligen att utländska "hantverkare" borde begränsas.
Hur bra villkor har polska arbetare i sverige?
Är nog många som blir utnyttjade om man jämför med hur en svensk arbetare behandlas.
Sen har vi i sverige kanske generellt bättre koll på hur regler efterlevs. Om det stämmer låter jag vara osagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.