Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Jo men hur kan man som kund låta nåt gå på löpande räkning och sen bli förvånad över priset?
Därför att vi på de flesta områden har en kultur i Sverige att inte blåsa varandra och du är skyddad av konsumenttjänstlagens skälighetsformulering gällande priset.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Hade jag inte haft koll så hade jag förutsatt att bra rabatt innebär lägre pris än jag kan hitta det för själv.

För spontant så vill jag tycka att en fackhandel borde ha mycket bättre priser än någon som säljer enstaka artiklar till privatpersoner... Inte tvärt om!
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Därför att vi på de flesta områden har en kultur i Sverige att inte blåsa varandra och du är skyddad av konsumenttjänstlagens skälighetsformulering gällande priset.
Fast den kulturen har ju uppenbarligen inte nått vissa hantverkare eftersom problemet inte är isolerat till ts. Såna här saker ska ju inte lösas med fler regler, det har vi så många av ändå.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast den kulturen har ju uppenbarligen inte nått vissa hantverkare eftersom problemet inte är isolerat till ts. Såna här saker ska ju inte lösas med fler regler, det har vi så många av ändå.
Det är inte fråga om fler regler, bara om att följa de lagar vi redan har. Att ta ut oskäliga priser strider mot konsumenttjänstlagen.

Så långt finns inga tveksamheter. Det som behövs är en tolkning av vad "skäligt" betyder i detta sammanhang.

Det är precis som i taxiträsket. Bara genom att förtydliga tolkningen av vad skälighet betyder i den branschen, har de värsta avarterna försvunnit.
 
  • Gilla
L-E och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Fast den kulturen har ju uppenbarligen inte nått vissa hantverkare eftersom problemet inte är isolerat till ts. Såna här saker ska ju inte lösas med fler regler, det har vi så många av ändå.
Ja, många hantverkare följer inte den starka kulturnormen att inte blåsa varandra och kompromissa tills parterna är nöjda. Därav alla dessa trådar. Konsumenttjänstlagen är från 1985, så det är inga nya regler.

Som konsument är det ju bara att sätta hårt mot hårt. Betala vad som är skäligt och bestrid resten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
S Stefan1972 skrev:
Fast den kulturen har ju uppenbarligen inte nått vissa hantverkare eftersom problemet inte är isolerat till ts. Såna här saker ska ju inte lösas med fler regler, det har vi så många av ändå.
Tja, om det är ett problem och om det inte går att lösa på annat sätt blir det ju till sist lagar och regler.

Så funkar det ju med allt annat, så kan det även bli här.
Men kan du trolla lite med knäna eller nåt, så att nästan samtliga hantverkare börjar uppföra sig bra i denna aspekt så önskar jag dig välkommen och lycka till. Det kan ju vara skönt att slippa få ytterligare lagar, är du mannen att fixa det, så kör hårt ... :)
 
Redigerat:
Har precis fått in offerter på tak. Den firma vi Valter har ett väldigt fördelaktigt pris på materialet (Benders) men högre pris på arbetet än andra firmor. Det gjorde ju däremot slutpriset aningen billigare för oss, så gissa vad vi valde...
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Om man som du förslår att kostnaden för egen lagerhållning, beställning, hämtning mm bakas in i priset så kommer det resulteras i att ett prispåslag måste räknas ut för varje kund och enskilt jobb, vilket tar tid och är jobbigt.
Tror du att ICA räknar ut vad plockning av varor i hyllor kostar för varje enskild kund?

Det är väl inga som helst problem att se vad man har för kostnader totalt och dela detta på antalet kunder? Vissa kunder kommer få betala lite mer och andra lite mindre, men eftersom de bara betalar "inköpspris plus lite påslag" för materialet och timpenning för arbetade timmar (inte timmar för att åka och köpa material) så kommer ingen att känna sig lurad.
 
ICA deklarerar priset på hyllkanten. Det är inte 15% rabatt på listpris....
 
D Daniel 109 skrev:
ICA deklarerar priset på hyllkanten. Det är inte 15% rabatt på listpris....
Sen är det olika pris i olika ICA butiker. ICA Maxi i lund är mycket billigare än Den lokala ICA butiken i Röstånga.
Kan jag kräva att få deras varor till samma pris som den billigare butiken??? :thinking:
 
Nej, när de deklarerar priserna tydligt är det upp till dig att välja om du vill handla. Om de däremot sagt att prylarna i den här butiken kostar X% mer eller mindre i förhållande till ett jämförpris och det när du passerar kassan visar det sig att deras jämförpris ligger 7gånger över vad prylen kostar normalt sett. Då är det en liknande situation.
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 3 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Sen är det olika pris i olika ICA butiker. ICA Maxi i lund är mycket billigare än Den lokala ICA butiken i Röstånga.
Kan jag kräva att få deras varor till samma pris som den billigare butiken??? :thinking:
Varför då? Du kan enkelt jämföra priserna innan du lägger varorna i kundkorgen, om du tycker att det är dyrt behöver du inte köpa just den matvaran i just den matvarubutiker utan du kan enkelt välja att ta vara x från butik a, vara y från butik b, vara z från butik c etc.

Men det ”går inte” att göra så med el-/VVS-prylar från en hantverkare.
Jag tror/misstänker att det inte finns en enda el-/VVS-firma som låter kunden köpa pryl x från hantverkare a, pryl y från hantverkare b, pryl z från hantverkare c.
 
tommib
Demmpa Demmpa skrev:
Jag tror/misstänker att det inte finns en enda el-/VVS-firma som låter kunden köpa pryl x från hantverkare a, pryl y från hantverkare b, pryl z från hantverkare c.
Ja, eller från en butik då och inte från en hantverkare...
 
Nä, det går ju inte. Hantverkaren måste ju ta över allt ansvar för produktens garanti.
Iallafall om man frågar hantverkaren...
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, när de deklarerar priserna tydligt är det upp till dig att välja om du vill handla. Om de däremot sagt att prylarna i den här butiken kostar X% mer eller mindre i förhållande till ett jämförpris och det när du passerar kassan visar det sig att deras jämförpris ligger 7gånger över vad prylen kostar normalt sett. Då är det en liknande situation.
Visst och därför så går det inte att jämföra priserna från en hantverkare med pris från en nätbutik eller en annan butik.
Däremot är det viktigt att man som kund verkligen får specificerat vad strl kommer att kosta.
Tyvärr så finns det oärliga hantverkare och dessa försvarar jag inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.