Skumpe
matbir matbir skrev:
Han kan ha en advokat som hjälper honom med hans asylärende och som också vill hjälpa honom även i det här ärendet.
Gratis då menar du? För när han väl sagt i domstol att han arbetar svart ringer såklart TS migrationsverket. Tror att han klarar asylärendet bättre utan en sådan advokat.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Gratis då menar du? För när han väl sagt i domstol att han arbetar svart ringer såklart TS migrationsverket. Tror att han klarar asylärendet bättre utan en sådan advokat.
Gratis eller inte vet jag lika lite om som du vet om moster ringer Migrationsverket. Mitt råd är att mostern anlitar en advokat så hon inte krånkar in sig ännu mer i oegentligheter.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är klart att det går men då talar vi om ett timarvode på nästan 1500 Skr (timkostnadsnormen) som den asylsökande skall betala för advokathjälp. Men tanke på arbetets omfattning låter det inte rimligt.
Nej det låter inte rimligt men vi vet inget om vilken kontakt han har med advokaten. Kanske en asylsökande advokat som jobbar svart?
 
Skumpe
A Andreas Addinho Andersson skrev:
Kommer få rätt mycket hat när jag skriver detta... Men... Asylsökande skriver du. Jag vill inte verka otrevlig eller döma någon... Men... Ur svensk standard så är det ytterst få, och jag menar ytterst få.... Från mena länder som klarar vår standard. Du skriver asylsökande, hur länge har denna person fått lov att utföra jobb i Sverige? Detta låter ju,om samtliga ursäktar, som någon "som kan bäst själv" och tror att han/hon jobbar kvar i det u-land den kommer från... Bestrida o säg till klåparen att i detta land utför vi jobb med stolthet och ryggen rak utan att kräva pengar från folk! Men, här kommer kultur in. Riskerar ni våldsamt agerande? Polisanmäl kräket så jag slipper ha en medborgare som kallar sig hantverkare.... För detta är uppenbarligen ingen hantverkare!
1. Många asylsökande påstår att de är olika saker de inte är. Det gäller även hantverksyrket. Skickliga hantverkare finns i alla länder. Visa mig en svensk hantverkare som klarar en vacker mosaik från grunden.

2. Så som vi gör i Sverige är inte bäst. Detta är notoriskt svårt för svenskar att ta in. Det är någon slags mental blockering där man bara kan se fördelar med det svenska sättet och nackdelar med andra. Det finns badrum byggda på helt olika sätt världen över som håller lika bra till exempel.

3. De flesta svenska hantverkare är dåliga på hantverk. Nästan allt är prefab och har man inte rätt delar så åker man hem. Alla verktyg som underlättar finns. Kompetensen att laga trasiga delar istället för att köpa nya, att improvisera och bygga saker från grunden är borta. En bilmekaniker från Irak kanske kan svetsa ihop något som en kollega på Bilia hade behövt byta ut.

Svenska hantverkare är ju inte direkt kända för sin ödmjukhet, det är tvärsäkra utsagor och känsla av egen förträfflighet som gäller i branschen. Jag tycker det har blivit rätt toxiskt och kunskapsfientligt och jag tycker att ditt inlägg vittnar om detta.
 
  • Gilla
SvanteGp och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
matbir matbir skrev:
Nej det låter inte rimligt men vi vet inget om vilken kontakt han har med advokaten. Kanske en asylsökande advokat som jobbar svart?
Förutom att advokat är en skyddad titel som inte vilken klåpare som helst kan använda, så är det ungefär lika sannolikt att hunden åt upp hemläxan som att en jurist arbetar svart med att bygga.
 
  • Wow
matbir
  • Laddar…
matbir matbir skrev:
Jag tycker din moster skall ta kontakt med en advokat som kan hjälpa henne att trassla sig ur situationen utan att trassla in sig ännu mer. Det kommer antagligen att bli dyrare för din moster än om hon hade anlitat en hantverkare på vanigt sätt. Antingen man betalar en hatverkare svart eller ej, vill hjälpa någon eller ej så måste man nog kolla att han kan göra ett yrkesmässigt jobb. Annars får man nog ta det som det blir.
Behövs ingen advokat för detta. Kom överens med ”hantverkaren” vad som är rimligt att betala för utfört arbete och betala det. Sen skicka in 31.42% av denna summa till Skatteverket så går hon fri, dessutom blir den asylsökande granskad.
 
Här finns en annan risk med svartarbete som inte tagits upp i tråden. Om nu den asylsökande skadar sig under arbetet i mosters bostad så kan moster bli ansvarig för ersättning av olika typ. Säg att han blir invalidiserad. Moster saknar ju försäkring för hantverkare. Hon agerar ju här som arbetsledare och som arbetsgivare sannolikt utan att hon förstår det.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Kolla in statistiken, och lyssna på GW.
Är det där något allmänt levnadsråd du kände att du måste dela med dig av, eller är det någon särskild statistik och något särskilt uttalande av GW som du tänker på? I så fall måste du berätta det. Även om vi kan se vad du skriver så kan vi inte se vad du tänker på medan du skriver.
 
  • Gilla
Lgströ och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
matbir matbir skrev:
Gratis eller inte vet jag lika lite om som du vet om moster ringer Migrationsverket. Mitt råd är att mostern anlitar en advokat så hon inte krånkar in sig ännu mer i oegentligheter.
Vet? Man drar slutsatser av informationen i tråden och när det gäller att ringa migrationsverket är det givetvis risken som avses. Att asylsökande kan betala advokat är osannolikt, det är i så fall mer sannolikt att den asylsökande använder sitt kontaktnät för att få hjälp och att advokaten i fråga är en släkting.
 
Skumpe
D Dr Jumping Jack skrev:
Här finns en annan risk med svartarbete som inte tagits upp i tråden. Om nu den asylsökande skadar sig under arbetet i mosters bostad så kan moster bli ansvarig för ersättning av olika typ. Säg att han blir invalidiserad. Moster saknar ju försäkring för hantverkare. Hon agerar ju här som arbetsledare och som arbetsgivare sannolikt utan att hon förstår det.
Kan du ge ett enda exempel på när det har hänt i Sverige? Länka dom.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Behövs ingen advokat för detta. Kom överens med ”hantverkaren” vad som är rimligt att betala för utfört arbete och betala det. Sen skicka in 31.42% av denna summa till Skatteverket så går hon fri, dessutom blir den asylsökande granskad.
Om inte det tåget redan har gått.
 
Skumpe Skumpe skrev:
1. Många asylsökande påstår att de är olika saker de inte är. Det gäller även hantverksyrket. Skickliga hantverkare finns i alla länder. Visa mig en svensk hantverkare som klarar en vacker mosaik från grunden.

2. Så som vi gör i Sverige är inte bäst. Detta är notoriskt svårt för svenskar att ta in. Det är någon slags mental blockering där man bara kan se fördelar med det svenska sättet och nackdelar med andra. Det finns badrum byggda på helt olika sätt världen över som håller lika bra till exempel.

3. De flesta svenska hantverkare är dåliga på hantverk. Nästan allt är prefab och har man inte rätt delar så åker man hem. Alla verktyg som underlättar finns. Kompetensen att laga trasiga delar istället för att köpa nya, att improvisera och bygga saker från grunden är borta. En bilmekaniker från Irak kanske kan svetsa ihop något som en kollega på Bilia hade behövt byta ut.

Svenska hantverkare är ju inte direkt kända för sin ödmjukhet, det är tvärsäkra utsagor och känsla av egen förträfflighet som gäller i branschen. Jag tycker det har blivit rätt toxiskt och kunskapsfientligt och jag tycker att ditt inlägg vittnar om detta.
Fast jag tror att försäkringsbolaget skiter i hur de gör i mellanöstern, asien eller sydamerika.
Vad man än tycker om våra standarder så är det ju det som gäller.

Sen är väl ändå inte renovering prefab. Nybyggen oftast men ändå inte allt.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Kan du ge ett enda exempel på när det har hänt i Sverige? Länka dom.
Alltså jag har ingen dom. Men vet ett fall med en polack. Alla som anlitade honom betalade ALLT för att de inte skulle dra upp det rättsligt. Knäckte nacken efter han ramlat ner för ett tak vid svartjobb.

Träffade gubben många gånger då han levde halva året här och halva hemma. Tror han slutade i flaskan till sist.
 
Skumpe
R Rkarlsson skrev:
Alltså jag har ingen dom. Men vet ett fall med en polack. Alla som anlitade honom betalade ALLT för att de inte skulle dra upp det rättsligt. Knäckte nacken efter han ramlat ner för ett tak vid svartjobb.

Träffade gubben många gånger då han levde halva året här och halva hemma. Tror han slutade i flaskan till sist.
Hörsägen. Du får backa upp dina påståenden med fakta.
 
. Har läst på och muntlig överenskommelse gäller. Bevisbördan ligger på den som utförde jobbet att bevisa vad de kom överens om. Finns inga sms eller mejl och inga vittnen så kan det bli svårt att bevisa i en domstol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.