M Musmatta skrev:
Vet inte om du såg mina bilder ovan något inlägg sedan, det är inte någon utav dessa? För det är allt som finns i mitt hemliga fina rum där värmepumpen är.
Du får lossa frontpanelen på värmepumpen och leta efter nåt som ser ut ungefär så här:

 
M Musmatta skrev:
Verkar vara lite dåligt tryck med andra ord. Hur fylls detta på? Tack!
Det är ett litet svart vred inne bakom tryckmätaren. Det kan vara knepigt att hitta den.
Har du förresten en manual till pumpen? Där finns mycket information som du bör känna till. Där hittar du bl.a. hur du ställer in kurvlutningen m.m.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag tror på Useless teori i #16. Golvvärmen verkar ha rätt hög framledningstemperatur för att vara 3oC ute. Radiatortermoststen verkar vara en TA 6-21. Då är den fullt stängd vid 23oC. Kör du högt på kurvan och varmt i rummet så blir det väldigt spattig regleringen.

Jag skulle försöka läsa på om justering. Finns mycket att vinna i komfort samt ditt problem med ljud om hela systemet justeras.
 
Immobil Immobil skrev:
Kvällslektyr: [länk]
Tackar! Blir att kika!

Dock så framgår det inte ens i manuelen, enligt vad jag kan se, hur man ökar det hela. Står bara följande:

"F730 är försedd med en tryckmätare som visar trycket i värmesystemet. Trycket bör vara mellan 0,5 och 1,5 bar, men varierar vid temperaturväxlingar. Om trycket ofta sjunker ner mot 0 eller stiger upp till 2,5 bör du kontakta din installatör för felsökning."

Alternativt:

"Påfyllning av klimatsystemet Om trycket är för lågt: kontakta din installatör."
 
  • Gilla
LEON-T
  • Laddar…
Jag antog att de va den orangereglaget, eftersom det indikerar på bar, ökade det hela, men nu sjönk de hela helt och hållet istället. Vad gör jag fel?

Tryckmätare på 1.5 bar och ett orange reglage på en VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Det organga är en säkerhetsventil, du ska vrida på det svarta lilla vredet som sitter till vänster precis innan manometern
 
T Tobias Knutsson skrev:
Det organga är en säkerhetsventil, du ska vrida på det svarta lilla vredet som sitter till vänster
De går inte att vrida på, sitter som berget.
 
T
Det är ju lite jobbigt, men det är bara till att ta i lite extra, den bör vridas till vänster.

Lyckas ni inte så kanske det kan vara lämpligt att ta dit en servicetekninker som kan hjälpa er och även kolla över värmesystemet i sin helhet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Tobias Knutsson skrev:
Det är ju lite jobbigt, men det är bara till att ta i lite extra, den bör vridas till vänster.

Lyckas ni inte så kanske det kan vara lämpligt att ta dit en servicetekninker som kan hjälpa er och även kolla över värmesystemet i sin helhet.
Tackar, nu är det hela på 1.5 bar. Får avvakta och se vad som händer!
 
Glöm inte att lufta. Håll koll på trycket när du luftar och fyll på mer vatten vid behov.
 
Hade den varit ovanför så satt den i anslutning till röd/orange behållare. Där kran/vrede för vatttenpåfylling går ,mot mätaren. Kort och gott så ska du fylla på vatten i tryckbehållaren så att du kommer upp till 1-1½ bar.
Så följ kalvattenledning i anslutning till mätaren. så ska du hitta ett kranvrede. Mmindre svart ballofix eller större vrede som liknar de vreden som finns vid vattenmätaren.

Redan fått svar ser jag.
 
Nån kanske har skrivit innan, har bara skummat....

Men köp en IR termometer så du kan mäta temperatur på enskilda rör.

Mät ingående temperatur på slingor å ingång på element och jämför med temperatur på utgångarna.

Då kanske du kan reda ut vilka enskilda komponenter som ger för lite värme, eller får för lite värme inskickat i sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.