M Musmatta skrev:
Vi har även ett problem med att det låter som att det forsar vatten från elementen, sänker man på reglaget 1mm, så slutar det forsa, men är kanske tillbaka 30min senare.
Om det inte är luft/brist på vatten så skulle jag tippa på för hög värmekurva i kombination med nerskruvade radiatortermostater som gör att de flesta termostater är stängda och så fort nån öppnar lite blir det för högt tryck/flöde över ventilen så att det blir missljud.
 
useless useless skrev:
Om det inte är luft/brist på vatten så skulle jag tippa på för hög värmekurva i kombination med nerskruvade radiatortermostater som gör att de flesta termostater är stängda och så fort nån öppnar lite blir det för högt tryck/flöde över ventilen så att det blir missljud.
Okej, så med andra ord bör jag låta elementen vara på "max effekt", och sedan justera kurvan med någon grad, för att gradvis öka för att få upp temperaturen korrekt. Eller missuppfattar jag dig?
 
Vi har precis som du med element på en våning å gv på en annan. Kurvan på pumpen är injusterad mot elementen så alla termostater står på max. Sen sitter det en separat cirk.pump till gv som är justerad så det ”shuntas” (blandas) ut lite svalare vatten till gv-kretsen. Dock har vår värmepump en funktion så man kan ställa en egen kurva för den shunten. Sitter även termostater i varje rum med gv men dom är nästan alltid öppna, kan vara om solen ligger på som dom stänger ibland. Att det slutar ”forsa” vatten när du vrider är för att du stänger den ventilen. Så börja med att lufta som alla säger. Sen justera in kurvan mot våningen med radiatorer med Max öppet. Sen när d blir bra temp där så tar du å justerar gv-systemet. Men ta gärna bilder på hur rör, pump, etc ser ut där det är kopplat mot golvvärmen. Lycka till!
 
Tomture61
Vet ej hur ditt värmesystem ser ut i detalj , men om man har golvvärme och vattenradiatorer utan att ha reglerteknik för detta kan man få problem med värmen .
Golvvärme kräver en mycket lägre temp på värmevattnet än vattenradiatorer .

Vad är det för märke på din FLVP ?
Vet att Nibe kan styra upp till 4 olika zoner , men det krävs merutrustning för detta
(NIBE ECS 41)
https://www.polarpumpen.se/varmepum...BpBTOmgpT3olKGHlfQfX4fsUcjO8D6GRoCwFMQAvD_BwE
Går även att justera med en shunt som kan köpas på VVS butiker .

Men som sagt , vet ej hur ditt värmesystem ser ut i detalj :thinking:
 
useless useless skrev:
Det där ser ut som vattenmätaren till tappvattnet. Leta efter en tryckmätare.
Vilken bild är det du syftar på?
 
J jostsweden skrev:
Vi har precis som du med element på en våning å gv på en annan. Kurvan på pumpen är injusterad mot elementen så alla termostater står på max. Sen sitter det en separat cirk.pump till gv som är justerad så det ”shuntas” (blandas) ut lite svalare vatten till gv-kretsen. Dock har vår värmepump en funktion så man kan ställa en egen kurva för den shunten. Sitter även termostater i varje rum med gv men dom är nästan alltid öppna, kan vara om solen ligger på som dom stänger ibland. Att det slutar ”forsa” vatten när du vrider är för att du stänger den ventilen. Så börja med att lufta som alla säger. Sen justera in kurvan mot våningen med radiatorer med Max öppet. Sen när d blir bra temp där så tar du å justerar gv-systemet. Men ta gärna bilder på hur rör, pump, etc ser ut där det är kopplat mot golvvärmen. Lycka till!
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej hur ditt värmesystem ser ut i detalj , men om man har golvvärme och vattenradiatorer utan att ha reglerteknik för detta kan man få problem med värmen .
Golvvärme kräver en mycket lägre temp på värmevattnet än vattenradiatorer .

Vad är det för märke på din FLVP ?
Vet att Nibe kan styra upp till 4 olika zoner , men det krävs merutrustning för detta
(NIBE ECS 41)
[länk]
Går även att justera med en shunt som kan köpas på VVS butiker .

Men som sagt , vet ej hur ditt värmesystem ser ut i detalj :thinking:
Nu har jag luftat elementen, och det kom lite luft, inte speciellt mycket, men lite. Vet dock inte om det gjort någon skillnad, då det inte lät sedan tidigare. Det brukar låta på kvällen/natten mestadels.

Bilder kommer nedan. Har noll koll på vad någon av bilderna betyder eller är för något.

Digital termostat visar inomhusklimat och varmvattenstatus för värmeenhet, modell F730.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rör och ventiler under ett element med isolerade och oisolerade rörkopplingar samt flexibla slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värmesystem med rör, fördelare och reglerventiler på vägg, använd för att lufta element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörkopplingar och ventiler på ett värmesystem med mätare och isolerade rör i ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Termometer på ett värmeelement som visar temperaturen i systemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värmeelement med manometer, röda handtag och varningsetikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tryckmätare med mätvärde runt 20 på rörledning med rosa rattar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värmeväxlare med digital display tänd och logotyp, i ett mörkt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M Musmatta skrev:
Okej, så med andra ord bör jag låta elementen vara på "max effekt", och sedan justera kurvan med någon grad, för att gradvis öka för att få upp temperaturen korrekt. Eller missuppfattar jag dig?
Ja. Under förutsättning att golvvärmen har en egen shunt med egen reglering.
 
useless useless skrev:
Ja. Under förutsättning att golvvärmen har en egen shunt med egen reglering.
Vet dessvärre inte vad du menar med shunt, är det en sådan som du menar? Isåfall har vi en sådan i varje rum för golvvärmen.

Termostat för golvvärme med temperaturindikator, märke Danfoss, inställd mellan 20-25 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Shuntgrupp för golvvärme:

 
Har du hittat mätaren och kollat trycket i värmesystemet?
 
Tomture61
Dina bilder (förutom den första) visar golvvärmefördelaren med tempmätare .
Ser ingen shunt för att reglera ned temp till golvvärmen dock .
Detta med att reglera värmevattnet för golvvärme / vattenradiatorer , normalt 35 gr (golvvärme) 55 gr (vattenradiatorer) är inte 100% säkert att alla hus behöver , kan tänkas att det räcker med 35 gr vatten till dina vattenradiatorer .
 
useless useless skrev:
Har du hittat mätaren och kollat trycket i värmesystemet?
Vet inte om du såg mina bilder ovan något inlägg sedan, det är inte någon utav dessa? För det är allt som finns i mitt hemliga fina rum där värmepumpen är.
 
Tomture61
useless useless skrev:
Shuntgrupp för golvvärme:

[bild]
Den kan inte shunta 35 gr / 55 gr , enbart sköta om golvvärmen .
 
Tomture61
M Musmatta skrev:
Vet inte om du såg mina bilder ovan något inlägg sedan, det är inte någon utav dessa? För det är allt som finns i mitt hemliga fina rum där värmepumpen är.
Den hittar du undertill på din Nibe FLVP , rund mätare , skall vara 1-1,5 bar tryck .
 
useless useless skrev:
Har du hittat mätaren och kollat trycket i värmesystemet?
Tomture61 Tomture61 skrev:
Den hittar du undertill på din Nibe FLVP , rund mätare , skall vara 1-1,5 bar tryck .
Tackar!

Manometer visar lågt tryck, ungefär 1 bar, i ett uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar vara lite dåligt tryck med andra ord. Hur fylls detta på? Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.