om du vill bli av med huset men inte få så stor förlust är ju att ta exets 70 skriva över allt på dig. sen säljer du med förlust på 100k - 15% avdrag för kapitalförlusten get ju 15k + exets 70k din del blir ju i så fall 15k. har du tur så kanske förlusten bara är 50k. Ja allt går att vrida och vända på men du ska göra det du själv och sonen mår bäst av.
 
  • Gilla
Oijoij
  • Laddar…
S
Terho Mukka skrev:
När hon bodde här så fick vi erbjudan om fiber och jag var inte så intresserad men hon skulle ha det och övertalade mig till slut och det kommer grävas in sent i höst och det är en kostnad till på 20k som är bindande....
Om du inte skrivit på tillstånd för grävning/kablage på din mark så tror jag inte bolaget har rätighet att gräva. Alltså, det blir ingen fiber i din fastighet. Uppgörelsen faller därmed.
 
Du måste göra en bodelning för att det ska bli korrekt med vem som äger huset etc. Det går i princip att göra själv, finns gott om mallar att ladda ner på nätet. Vi gick till bankens jurist, tror det kostade 3.000:-. Vi var ganska överens men det var skönt att diskutera med en jurist, framförallt eftersom juristen är en oberoende part och ingen av oss kan komma i efterhand och ha synpunkter.
 
T
Vi har 50 / 50% nu men om jag går med på det så är vi helt överens om det och kommer inte kräva varandra på något efter så måste man blanda i jurister i det om vi bara går till banken och skriver över huset på mig och hon för över 70k sen är det bra sen. Det behöver väl inte vara värre än så?

Vi är inte gifta utan bara sambos.
 
Redigerat:
Kan du inte lägga om lånen och sänka kostnaderna? Jag tyckte du sa att du hade ca 400k i lån och en månadskostnad på 5600kr? Jag har lån på 1,2milj och månadskostnad på 5000kr (varav amortering 3000kr). Eller är lånet bundet med dålig ränta?
 
Terho Mukka skrev:
Vi har 50 / 50% nu men om jag går med på det så är vi helt överens om det och kommer inte kräva varandra på något efter så måste man blanda i jurister i det om vi bara går till banken och skriver över huset på mig och hon för över 70k sen är det bra sen. Det behöver väl inte vara värre än så?

Vi är inte gifta utan bara sambos.
Se till att det görs en formell bodelning (dvs att ni skriver ett bodelningsavtal), annars kan det bli trubbel.
Det är dessutom fördelaktigt att ta över huset genom en bodelning jämfört med andra alternativ.
 
  • Gilla
teamlundver och 2 till
  • Laddar…
Hej Terho,

Tråkig situation men ge inte upp.

Om ni har lån på 412 000:- och ni eventuellt skulle sälja med 100 000:- förlust så måste det vara ett generellt sett väldigt nedgången boende ni bor i? Du verkar väldigt mån om pengarna, är det värt att renovera två badrum, kommer du få igen pengarna?

Får inte heller ihop månadskostnaden. Jag har lån på lite under 400' och betalar 800:- för det. (utan amortering).
 
T
Ska formulera om.... Av de 412K vi har tillsammans så är det 87K på topplånet 4,75 % ränta som sen ska flyttas över till husets lån bara badrummen blir klara. På själva huset 191K och där är räntan 2.02 % mitt andra hus 101K 4.75 % ränta och sen ett bil lån på 33k på 4.75%. Sammanlagt med amortering betalar vi ca 5600 kr men om jag tar det själv kan jag nog baka ihop lite lån alt byta bank för att få ner räntan. hon på banken då tyckte vi skulle amortera mycket.
 
Redigerat:
Jag får bara ihop det till drygt en tusenlapp i räntekostnader på båda husen.

Det är alltså i billånet på 33k som den stora månadskostnaden finns? Gissar att en rejäl del av det är amortering som inte går att komma från. Om du du nu får 70k är det kanske det du skall amortera av?
Sedan kan du kanske förhandla om lånen och försöka få ner amorteringen tills du fått huset i skick.

Hur har den nya värderingen av huset gjorts?
 
Trist situation, måste jag säga. Här är mina funderingar.

1) Har du säkrat huset så att fler fuktskador inte uppstår?

2) Har du föräldrar, släktingar, vänner eller bekanta som du kan få hjälp av? Isåfall är det läge att dra i det snöret nu. Jag hade absolut ställt upp med stöd, hjälp och byggarbete om någon av mina vänner hade hamnat i din situation. Även hennes familj kanske kan ställa upp? De vill nog också att deras dotter ska ha en bra relation till deras barnbarns pappa. Du kan "betala tillbaka" hjälpen någon annan gång. Alla kan drabbas av perioder i livet då man behöver stöd.

3) Behöver ni verkligen fatta beslut om att avsluta relationen nu? Utan att veta mer än vad som står ovan, och med tanke på att hon bor hos sina föräldrar med ert gemensamma barn låter det iallafall delvis som att hon har valt att skydda sig själv och ert barn mot en situation som inte alls fungerade. Jag ser att hon har sagt att det definitivt är slut men det är kanske ett beslut taget på hur situationen såg ut tidigare? Behöver det beslutet verkligen kvarstå om ett halvår om du har lyckats fixa taket, renovera ett badrum och har börjat ta tag i att rätta upp den övriga skit som ligger bakom er separation? Kan ni inte utgå från ett halvårs separation istället, där hon bor kvar hos sin familj? Och därefter fatta ett beslut.
 
Be din läkare skriva ut milda sömntabletter som Propavan. De är inte beroendeframkallande, och man blir inte groggy dagen efter. Du måste få sova, hjärnan måste få vila.
Har du funderat på att kanske testa antideppresiva? att ta under en 6 månaders period? de finns sorter som Sertralin som hjälper bra mot panikångest.
Lycka till
GV
 
Göran.W
Hade min son velat behålla huset hade valet varit solklart för mig att behålla det.
Något som missats här är att om du ska ta över huset så är det till marknadsvärdet och inte vad ni har i lån på det.
Tar du över det till marknadsvärdet gör du ingen förlust själv för du har huset kvar och lägre lån på det iom du får det billigare så den enda somfår en förlust då är x:et.
Börja med att ta ut en eller flera mäklare och få det värderat för det är deras värdering som ska ligga till grund för vad du ska ge för huset och inte vad ni gett.
Alternativt lägger ni ut det till försäljning och du ropar hem det.
Oavsett vad x:et säger så är det dagens värde du ska betala för det är samma värde som vid en försäljning.
Får du sen 70k av x:et blir det tom en vinst i slutändan men en förlust för x:et på 120k om värdet på huset är 100k lägre nu
 
  • Gilla
Gula Villan2
  • Laddar…
Rusa INTE iväg och gör ditten eller datten vare sig det gäller hus, värdering eller flyttpapper eller liknande. Ta det lugnt.

Du är i kris - ta inget sådant beslut här och nu, det gör inte ett dugg om det väntar någon månad. Sätt dig däremot inte på "tvären" och säg tvärtemot vad ditt ex säger. Be att få fundera och återkomma på hennes förslag.

Säg som det (väl) är: Det är mycket just nu och du behöver fundera lite på hur ni ska lösa situationen så det blir bäst för grabben.

Föreslå ditt ex att ni börjar med att ta kontakt med en jurist gemensamt som kan åta sig att vara bodelningsförrättare. Vägrar hon och tycker att ni kan lösa det själva, så får du avgöra om du tro på det. Tror du inte på det så skickar du in en begäran till tingsrätten där du ber dem att utse en bodelningsförrättare.

Ni måste göra en bodelning som flera redan skrivit. En bodelningsförrättare har som uppgift att se till att det blir korrekt gjort utan att ta endera partens sida.

Vid bra fall räcker det med en bodelningsförrättare. I sämre fall kan man behöva ha ett eget ombud för att bemöta alla motpartens inlagor. Då blir det dyrt på riktigt, tro mig...
Obs! Om ni inte är överens om huset sälja-överta, så har bodelningsförrättaren endast mandat att göra just ingenting åt det mer än notera det i protokollet. Du kan inte bli tvingad att sälja huset i bodelningen, det är ett separat förfarande.

Tills dess: Ni har gemensmt ansvar för huset och dess förvaltning.

Hitta balans, fundera på vad du vill, diskutera med bekanta, forstätt se vilka tips sen här tråden ger.

När ni äger huset gemensamt så gäller att alla förvaltningsåtgärder som sker ska vara överenskomna med delägarna, med vissa undantag gällande akuta och nödvändiga åtgärder. STOPP! på ej akuta renoverings/förbättringsåtgärder som höjer värdet som DU gör och DU betalar. Inte bra. Drift och löpande underhåll är en annan sak.

(Jag har suttit med kylskåp som gått sönder, hydrofor som springer läck, tak som börjar läcka som bara några exempel på vad mitt ex via jurist bestridit att det minsann inte behövde åtgärdas...)

Om hon kräver tvångsförsäljning via samäganderättslagen: Det innebär att hon kommer att få betala en ansökningsavgift hos tingsrätten, en god man(vanligtvis advokat) kommer efter en tid att utses för att sköta försäljning, men troligtvis så kommer denne först försöka hitta en samförståndslösning mellan parterna. Du kommer att beredas möjlighet att köpa huset där också och förhandla om köpeskilling utifrån gjord värdering.

Den processen kommer att ta tid, det sker inte över en natt. Ta det lugnt.

Du har fått PM
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Tråkig situation, jag lider med dig. Här kommer mina tankar.

1) Ta ut så många mäklare som du kan för att klargöra följande:
* Marknadspris i bef. skick
* Marknadspris efter minsta möjliga åtgärder
* Marknadspris efter fullgjord renovering

2) Samla ihop alla dina vänner och bekanta för att se om dessa kan vara med och bidra för att renovera upp huset utan att behöva gå med förlust. Även ditt ex vänner och bekanta borde kunna vara med och bidra. försök att undvika låna pengar, ta heller emot fysisk hjälp mot evig tacksamhet.

3) Fundera på att köpa ut ditt ex och hoppas att värdet på huset ökar. du kommer inte göra någon förlust på huset förrän den dag som du säljer.Visst, du kanske ligger 100 k back nu, men nästa år kanske det kommer en som vill köpa det? Många hus på hemnet kan ligga ute länge till någon ändå vill köpa det.

Lycka till
 
Jag utgår ifrån att ni har köpt huset tillsammans för ert gemensamma boende.

Om den förväntade förlusten är 100ksek, så är hennes erbjudande om 70ksek + alla möbler en superbra deal för dig.

Du kan ta den, och sedan när huset är ditt står det dig fritt att göra som du vill, renovera och behåll, renovera och sälj, eller sälj som det är. Du minimerar din risk/skada, och behåller alla valmöjligheter. Se det positiva i det, det är i praktiken som att både äta upp kakan och ha den kvar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.