Du frågade högre upp om det blir andra kostnader med skatt osv.

Nu har jag ingen personlig erfarenhet av skillsmässa. Men om ni gör en bodelning där du får huset och en summa pengar som skall täcka en förväntad förlust. Så betyder det att du skattemässigt anses ha ägt huset ensam från början. Det innebär också att du får bara betala en mindre adm. avgift (ca. 800kr) för lagfart (annars 1,5% av försäljningsbeloppet).

Den dag du säljer så anses du ha varit ensam ägare ända sedan ni köpte huset.
 
T
Tack hempularen det var det jag ville höra. Då borde jag inte få någon större okänd smäll efter. Lånen på bägge husen är ca 450k lånade pengar, jag borde klara det själv om jag lägger om lånen lite.
 
D09
Terho Mukka skrev:
Jag läger väldigt mycket fokus på han. Han vågar inte sova hos mig när jag åker på attackerna men vi ses ofta, det får ta sin tid och ebba ut. Sist jag hade det var 11 år sedan och det tog två år innan det försvann helt fast jag fick hjälp mot det. Sälja eller behålla det är frågan, sonen vill att jag ska ha kvar huset eller fixa i verkstaden så vi kan bo där sen.
Fundera på vad det är som framkallar attackerna

Är det stressen?

Finns det ingen risk att du förvärrar ditt tillstånd om du tar på dig hela projektet.

Det är du som är vuxen och måste agera utifrån vad som är rimligt att genomför. Speciellt för barnets bästa.

Barnet utgår från känslor kan vara därför barnet vill behålla huset/ verkstaden och inte huset för att det är den bästa platsen.

Lider med dig och hoppas du finner orken att ta ett beslut som du orkar driva igenom.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
En klen tröst men ändå något, är ju att du får göra skatteavdrag på en kapitalförlust. Du får igen ca 15% av de förlorade pengarna.
 
T
Ja det är nog och sömnbristen.... Men det har blivit bättre då det hände för ca 4 månader. Jo risken finns väl men från andra sidan så börjar jag acceptera och då känner jag det lugnar sig så det borde bli bra. Jag och sambon är någorlunda vänner och har sagt åt varandra och jobba på det så vi kan bli bra vänner så sonen mår bra. Hon har ställt upp när jag åkt på attackerna och jag har fått ringa henne för att bli lugn men det har vart väldigt tungt för henne men vi förstår varandra och hon är bestämd det aldrig kommer bli något mer mellan oss som är väldigt tungt men jag måste respektera hennes beslut även om det är tungt. Är lite tvist om hur vi ska göra med huset nu men inte så att vi är i strid. Ett nio års förhållande är inte lätt och släppa på en handvändning.Hon studerar nu och har inte många kr över så hon vill bli av med huset så hon kan fixa en lägenhet då hon bor hos sin familj nu med sonen.
 
Terho Mukka skrev:
Hon menar på att om hon vill sälja är jag tvungen enligt lag och skriva under försäljningen. Är det så?

Hon har sagt att jag skulle få 70k av henne för att renovera huset om jag tar över huset själv bara hon slipper det. Har räkna på att renoveringen kommer gå på ca 120-150k till. Kanske är en bra deal men mycket minnen och känslor är iblandade i huset så vet inte om jag pallar det. Hur blir det om hon gör så att ger mig 70 k sen skriver vi över papprena på mig. Kommer det bli några andra kostnader runtomkring för mig? Vi är inte gifta bara vart sambos och ett barn.
Ja, hon kan tvinga fram en försäljning, men hon kan inte hindra dig att köpa fastigheten...
En tvångsförsäljning är troligen en dålig affär för er båda eftersom det tillkommer extra kostnader och priset kan bli lägre. Försök i stället komma överens.

Ni ska göra en bodelning. Där anger man vem som ska ha vad, och om någon ska betala pengar till den andra. Båda ska skriva under. Ta hjälp av en jurist om något är tveksamt. Kolla gärna på "Skilsmässohotellet" på TV4, där får man en hel del information. Alla avsnitten kan fortfarande ses gratis på tv4play.

Fibern ska du inte vara ledsen för. Jag är övertygad om att den höjer husets värde mer än vad den kommer att kosta dig. Kniper ekonomin så försök få betala den på avbetalning, och det brukar även vara möjligt att vänta med abonnemang för att slippa en månadskostnad.
 
Redigerat:
T
Okej. Jag skulle få 70k + alla möbler sa hon. Så går jag med på hennes erbjudan så behöver vi nog inte anlita någon mer än att gå in på banken och skriva över alla lån på mig.
 
C
Hur ser den löpande ekonomin ut om du skulle behålla huset? Alltså räntor och driftskostnader. Om jag klarade det med en hyfsad marginal hade jag lätt tagit de 70' och behållt huset. OK, kanske några saker som måste fixas akut, men ett par halvskabbiga badrum kan man ju leva med tills det lugnat ner sig lite. Inte så j-la kul att ge sig in i att leta nytt boende heller.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T
Jag har jobb och ca 18 rent i månaden. Lånen går på ca 5600 kr i månaden och sammanlagt är lånen på 412k nu. Borde kunna få ner lånekostnaderna.
 
C
Jag får inte riktigt ihop siffrorna, vad tror ni att en försäljning skulle ge?
 
T
Inte? En kompis till mig har hus själv och 700k i lån och betalar 2500 kr i månaden i lån så det borde gå. Ja du jag vet inte men 100k + back borde de bli vi har lån nu på ca 300k på huset.
 
5600/mån ? Det kan ju inte vara bara ränta utan det amorteras rejält?
 
T
Det är amortering på alla lån jag skulle ha då.
 
C
Terho Mukka skrev:
Inte? En kompis till mig har hus själv och 700k i lån och betalar 2500 kr i månaden i lån så det borde gå. Ja du jag vet inte men 100k + back borde de bli vi har lån nu på ca 300k på huset.
Nä, det jag menade var att jag inte riktigt kan få ihop hur ni kan gå back 100'. Eftersom din exsambo är beredd att betala dig för att du skall ta över hennes lån utgår jag från att du menar att huset är värt 100' mindre än det är belånat för (snarare än 100' mindre än vad ni köpte för). Med tanke på att ni torde haft en kontantinsats vid köpet är det ju en helt osannolik värdeförsämring.

Det kan tyckas att det inte har med saken att göra, men vad jag försöker förstå är hur bra (eller dåligt) detta erbjudande om 70' egentligen är.
 
Beklagar den tråkiga situationen som uppstått. Vill du verkligen bo kvar i huset med alla minnen som finns där?
Orkar du vara husägare när du mår som du gör? Det är ju rätt mycket att göra vid.
Jag skulle tycka att det är rätt skönt att ta ett avslut = sälja huset.
Mindre bekymmer, mer tid över till barnet. Tråkigt att gå ekonomiskt back, men pengar är inte allt!
Ta hand om dig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.