Har varit och kollat nu.
Dubbelt lager med 40 mm markisolering.
Ser också att en av plintar är på sniskan, kan det hjälpa att räta upp den?
 
Oj, ja det är inte konstigt att det svajar. Plintarna är ju inte nergrävda så det blir inte särskilt stabilt. Fyll upp runt dom är ett alternativ.
 
Det kommer aldrig bli stabilt med 80mm isolering under....
 
Hoppas att bygghjälpen inte var din svärfar för då kommer det att finnas sura miner. Gör om gör rätt.
 
Se till att inte barnen får för sig att leka under detta.
 
Ytterligare info kan ju vara att altan har inte rört sig upp eller ner av tjälen, utan den har varit i våg.
Så som jag frågade från början kan jag fästa den i väggen, eller typ?
Kan det kanske räcka med att räta upp den enda plint jag ser som lutar?
Jag är tacksam till er alla som vill hjälpa till med svar och förklaringar.
 
Se till att gräv ner några av plintarna som går att komma åt så dom kommer ner i marken så som det är tänkt så blir det stabilare men riktigt bra kommer det troligtvis inte bli.
 
fraubart skrev:
Ytterligare info kan ju vara att altan har inte rört sig upp eller ner av tjälen, utan den har varit i våg.
Så som jag frågade från början kan jag fästa den i väggen, eller typ?
Kan det kanske räcka med att räta upp den enda plint jag ser som lutar?
Jag är tacksam till er alla som vill hjälpa till med svar och förklaringar.
Det lär knappast hjälpa att fästa den i fasaden. Det är riktigt dåligt gjort men om du inte kan lyfta bort trallen och göra nytt så föreslår jag;
Räta plintarna, och förbättra underlaget för det ser inget vidare ut på endel plintar. Fyll också upp runt Plintarna och packa det hårt.

Men det bästa är nog att görs om och görs rätt. Och som tidigare sagts låt inga personer krypa under det där..
 
Du kan fästa den mot husväggen. Beroende på husväggens konstruktion där altanen möter finns olika sätt. Förmodligen vill du fästa närmaste regel mot väggen, och förmodligen finns det ett avstånd mellan dessa.
Är husväggen där av betong, lecablock, eller liknande kan du använda nylonplugg och franska träskruv. Är det trä så ska du leta efter reglar i denna vägg där du kan skruva in franska träskruv.
I vilket som ska du göra mellanlägg som överbrygga avståndet.
Köp inte billigt, köp det bästa som finns.
 
Du behöver inte börja om från början, lyft upp altanen efter att du skruvar loss den från plintarna med en domkraft/lastbilsdomkraft och kolla hur du kan se till att plintarna står säkert och rakt.
 
Fasiken vad nöjd jag blev med svaret. Pust, då vet jag att det går att lösa.
Tack så hemskt mycket för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.