Ska bygga en altan och skulle gjuta plint själv (90 djup) men undrar nu om jag kanske ska köpa färdiga (70 djup)?
Kommer dom skjuta/röra sig?
Ska bygga i Ramsele (https://maps.google.com/maps?ll=63.533333,16.466667&spn=0.1,0.1&q=63.533333,16.466667) och snözonent är ca 3,0.
Tänkte lägga singel under för vattenavrinning (bygger i lutning) i båda fallen och även 2 markskivor.
plint.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken modell behöver jag?
Vad skulle ni ha gjort?
 
Om det bara rör sig om en altan, som jag uppfattar som lätt last, skulle jag valt alternativ 1.

Kanske lite dränerande grus runt själva plinten också, men det är väl så du tänkt, även om inte de snygga bilderna visar det.
 
Jag tror du ska ner på mer än 1 m djup för tjälskjutningens skull.
 
  • Gilla
svensken82
  • Laddar…
KnockOnWood: typ så här du menar?
plint2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är lera som plintarna kommer stå i.


Kurtivan: ja det är det som är frågan, snackade med en snickare i veckan och han sa det räckte med köpta plintar (70cm) för dom är koniska och skulle hjälpa det med + markskiva under så skulle det räcka.
Men han är van att bara bygga i S-vall (17 mil söder om Ramsele) så är lite skeptiskt ändå om det räcker där jag ska bygga?

Samtidigt är det mindre jobb att sätta färdiga.
 
pj87 skrev:
KnockOnWood: typ så här du menar?
[bild]
Det är lera som plintarna kommer stå i.


...markskiva under så skulle det räcka.
...Samtidigt är det mindre jobb att sätta färdiga.
Nu när jag tittar lite närmare blir jag skeptisk.
Vad fyller markskivan under plinten för funktion.
Den måste väl minska bärigheten (förmågan att bära lasten), jämfört med om plinten står direkt på grus/makadam.

Och som Kurtivan påpekar: Lägg isoleringen högre upp, så minskas frostdjupet.
 
Precis. Markskivan under fyller ingen funktion, däremot skulle man kunna ha en gjuten platta där om man tänker sig ha en plint liknande den till vänster.
 
  • Gilla
Simon82
  • Laddar…
Häll även en klump betong i botten som du sätter plinten i. Klumpen skall vara större en plinten då hjälpen den till att låsa fast plinten.
 
Den vänstra bilden är den som jag hittade på beijers hemsida:[h=3]"Plintar[/h]Uterummets stolpar vilar nertill mot gjutna betongplintar. I det här fallet har vi använt stolpskor, om gjuts fast i plintarna. Alternativt kan kraftiga plattjärnsbeslag användas.
Om marken består av grus och sten gräver man plinthålen cirka 500–600 djupa till fast underlag. All matjord ska tas bort. Därefter gjuts plinten av betong, varvid beslagen gjuts fast efter riktning och uppstagning.
Om matjordslagret är tjockt eller om marken är lerig och tjälskjutande måste betongplintarna längre ner i marken för att nå fast underlag. Först grävs ett djupt hål och en liten bottenplatta gjuts av betong. Tryck fast en bit armeringsjärn i mitten. När denna gjutning hårdnat placeras en rund gjutform av papp med diameter 150 i hålet och jorden fylls tillbaka runtom. Därefter fylls pappröret med betong och beslaget gjuts fast."
plintar.gif
och den högra är en köpt:
plint01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men ni tycker jag ska gjuta själv och 1 meter djupt utan markskiva och sand runtom plinten hela vägen upp om jag fattat det rätt?
 
Det bästa är nog att ett dike grävs där plintarna ska stå och att man lägger ner en dräneringsslang för att dränera bort vattnet, + isolering förstås. Gjut en platta för varje plint med ett armeringsjärn som sticker upp en bit, ställ ett rör, ett avloppsrör t ex, som du ska gjuta i. Grusfyll diket. Gjut i rören med en eller ett par armeringsjärn i samt en balsko överst. Så har jag gjort och det har funkat för mig, Bredbyn Örnsköldsvik ligger ungefär i samma zon som Ramsele.
 
Redigerat:
var lägger du dreneringsslangen? bredvid?
"+ isolering" menar du då en markskiva i diket utan singel under?

Jo bredbyn har ju typ samma snömängd som ramsele. Var det lera där du byggde med?
 
Jag lade ner slangen bredvid plattorna under plintarna och låter den mynna i vår avloppsbrunn.

Med isolering menar jag att jag använde typ frigolit, ja jag vet att det ska eg vara styrofoam, och la den ca 2 dm under markytan, två meter brett.

Ja, lera, lera och åter lera.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
aha å ja som trodde man la markskivorna under plinten.
Fast rent logiskt så ska dom väll skydda mot kylan uppifrån och inte nerifrån :)

Jag ska ju bygga i lutning med en bäck längst ner så är bara att dra drenering dit :)
Ska nog gräva 120 djupt å plint på typ 100 så e jag tryggare
 
Ja, man brukar lägga markskivorna under plinten för bästa effekt. Markskivorna hindrar då även tjälen att ledas genom plinten ner i marken.

Så här har jag fått lära mej at man skall räkna:
Hos dej i Ramsele är det 2 m tjäldjup. Detta betyder att om du lägger 100 mm isoleringen på 2 dm djup måste du utkraga isoleringen 2-0,2 dvs. 1,8 m i radie för att garantera frostfritt !!
Ju djupare du gräver desto mindre utkragning behöver du.
Gräv 1 m och utkraga 1,9-1,0 dvs. 0,9 m

Att dränera leran som beskrivs ovan är det bästa du kan göra för att minska tjälrörelserna.
Däremot skall du undvika att fylla med dränerande material runt plinten om du har lerig mark. Då kan det hända att du leder ner vattnet runt/under plinten istället.

Min egna personliga idé ang. plintar i tjälfarlig mark är att man bygger en låda av 100 mm polystyren eller frigolit och ställer ovanpå en markskiva. Lådan används helt enkelt som ett fyrkantigt gjutrör och man får en isolering av plinten på köpet.
 
titanium skrev:
Ja, man brukar lägga markskivorna under plinten för bästa effekt. Markskivorna hindrar då även tjälen att ledas genom plinten ner i marken....
Och med denna metod, vad hindrar att tjälen tar tag i plinten?
Tror du att kylan kommer nedifrån, från underjorden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.