Hej.

Jag skrev i en kommentar igår att jag ska ta med systemkameran med värsta objektivet ut idag och fota ledningarna så kanske du eller någon annan kan se vad det är för ledningar?

Jag har redan ett ärende hos e on där dom har uppmanat mig att mäta faserna. Det gjorde jag igår men vill ha lite mer på ”fötterna” innan jag svarar dom. För att ge lite mer tyngd åt svaret. Så att jag inte bara får ett vändande svar som säger att typ: Denna differens är inom felmarginalen så vi kommer tyvärr inte göra något mer och stänger härmed ditt ärende :mad:

E El-Löken66 skrev:
Ja okej. Då är det ett svagt nät du har, ring Eon och hör om det finns några planer för ombyggnad i dit område.

Är det ALUS som hänger, 4 tvinnade ledare?
 
E
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Hej.

Jag skrev i en kommentar igår att jag ska ta med systemkameran med värsta objektivet ut idag och fota ledningarna så kanske du eller någon annan kan se vad det är för ledningar?

Jag har redan ett ärende hos e on där dom har uppmanat mig att mäta faserna. Det gjorde jag igår men vill ha lite mer på ”fötterna” innan jag svarar dom. För att ge lite mer tyngd åt svaret. Så att jag inte bara får ett vändande svar som säger att typ: Denna differens är inom felmarginalen så vi kommer tyvärr inte göra något mer och stänger härmed ditt ärende :mad:
Tyvärr är det ganska stora marginaler, spänningen kan ligga mellan 207 och 243V och för nya anslutningar ska ledningars motstånd inte överskrida 400 tusendelars Ohm, detta strävar man såklart även efter i det gamla nätet, helst vid ombyggnad.
 
Men även om differensen ligger mellan det du skriver måste det väl kunna vara andra problem från deras matning/tranfkiosk/ledning som gör att det uppstår problem.

För jag förstår inte vad som skulle kunna göra att det är snedbelastning här hos mig...?

E El-Löken66 skrev:
Tyvärr är det ganska stora marginaler, spänningen kan ligga mellan 207 och 243V och för nya anslutningar ska ledningars motstånd inte överskrida 400 tusendelars Ohm, detta strävar man såklart även efter i det gamla nätet, helst vid ombyggnad.
 
E
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Men även om differensen ligger mellan det du skriver måste det väl kunna vara andra problem från deras matning/tranfkiosk/ledning som gör att det uppstår problem.

För jag förstår inte vad som skulle kunna göra att det är snedbelastning här hos mig...?
Jo, det kan finnas, men du skriver att det varit under många års tid, då borde det upptäckts eller förvärrats till ett ordentligt fel tycker jag, antar stationen ligger en bra bit bort och man valt att lösa detta med lågspänning då det är säsongsboende så ska lasten inte eskalera allt för mycket vintertid, egentligen kanske det skulle behövts en egen transformator till ert område, var det nu är.
 
Det här svaret fick jag av e.on i veckan:

Hejsan,


Du är ansluten till en nätstation som ligger nord/öst från dig och ca 50 meter från din anläggning.

Är du snäll och mäter spänningen på dina faser och visar det att något är fel så ska du självklart återkomma till oss.


E El-Löken66 skrev:
Jo, det kan finnas, men du skriver att det varit under många års tid, då borde det upptäckts eller förvärrats till ett ordentligt fel tycker jag, antar stationen ligger en bra bit bort och man valt att lösa detta med lågspänning då det är säsongsboende så ska lasten inte eskalera allt för mycket vintertid, egentligen kanske det skulle behövts en egen transformator till ert område, var det nu är.
 
E
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Det här svaret fick jag av e.on i veckan:

Hejsan,


Du är ansluten till en nätstation som ligger nord/öst från dig och ca 50 meter från din anläggning.

Är du snäll och mäter spänningen på dina faser och visar det att något är fel så ska du självklart återkomma till oss.
Då går kabeln upp i en stolpe och ner i en annan, verkar överkurs med luftledning här men det har säkert sina anledningar.

Sen är frågan hur många stugor som är anslutna till samma kabel och om det är tänkt som vinterboende.
 
223 V vid last ute i ett landsbygdsnät är varken dåligt eller ovanligt, men du har nog lite känsliga lampor om dom blinkar av det. Spänningen som nätägaren ska hålla sig inom är 230 V +- 10%, alltså mellan 207 och 253 V, så absolut inget skäl till ombyggnad om du har 223 V som sämst, även om nätägare såklart håller sig inom bättre nivåer än vad lagen kräver.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag bodde ca 250 m längre bort på denna väg i en annan kåk för ca 1,5 år sedan. Där hade jag också BVP men ALDRIG att ljuset "svajade" där trots samma/lika lampor som jag har idag?

V ViktorHg skrev:
223 V vid last ute i ett landsbygdsnät är varken dåligt eller ovanligt, men du har nog lite känsliga lampor om dom blinkar av det. Spänningen som nätägaren ska hålla sig inom är 230 V +- 10%, alltså mellan 207 och 253 V, så absolut inget skäl till ombyggnad om du har 223 V som sämst, även om nätägare såklart håller sig inom bättre nivåer än vad lagen kräver.
 
Nu har jag tagit bild på en "skylt" i BVP men vet inte om det är rätt skylt men hittar tyvärr ingen annans.. Där står det 5-7 kW?

Tog lite andra bilder också på "luftledningarna. Men hur jag än letar så hittar jag ingen Tranfokiosk inom ca 50 m som e.om säger att det ska finnas....?

Skylt med artikelnummer och specifikationer för elkoppling, 5.7 kW, kontrollinformation och datum. Elledningar täckta av snö med osäkerhet om det är den sökta skylten angående 5-7 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk stolpe med luftledningar täckt av snö och skylt som anger 5-7 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För att kunna säga om en sänkning av spänningen på 2 V när BVPn går är normalt behöver jag veta hur mycket ström BVPn drar. Leta efter en märkskylt som anger märkeffekt / ström.

Jag ser nu att du har en servisledning på 10 mm² till mätarskåpet. Har du en uppfattning om hur långt den är? Går den hela vägen till transformatorn eller finns det fördelningslådor / avgreningar längs vägen?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
E
V ViktorHg skrev:
223 V vid last ute i ett landsbygdsnät är varken dåligt eller ovanligt, men du har nog lite känsliga lampor om dom blinkar av det. Spänningen som nätägaren ska hålla sig inom är 230 V +- 10%, alltså mellan 207 och 253 V, så absolut inget skäl till ombyggnad om du har 223 V som sämst, även om nätägare såklart håller sig inom bättre nivåer än vad lagen kräver.
Har du 250 V får du byta glödlampor ofta. - 10/+6% tror jag anses vara normen av de flesta nätägare, sen kan ju alltid undantag finnas, men inte om man bor 50m från transformatorn.

TS kan ju gå över sin anläggning och kontrollera så alla anslutningar är ordentliga också.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Så här ser ledningen ut i alla fall men det är mycket snö så det kanske syns dåligt...

Elledningar täckta av tjockt lager snö mot en mörkblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elstolpe med snötäckta kablar och grenar, svårt att urskilja detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


M Martin Lundmark skrev:
Med luftledning menar du då friledning (typ blanktråd som hänger en bit från varandra)?

Är det sommarstugeområde utanför tätort är nog nätet inte lika starkt som i tätort.

Bo.Siltberg får guida dig att mäta med vattenkokaren ;)
 
Syns lite dåligt pga all snö tyvärr...

Elledningar täckta av tjockt lager snö mot en skymningshimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elstolpe och grenar täckta av snö med dålig sikt på detaljerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


H HSP skrev:
Kabeln på bilden är nedledaren och det brukar vara 4x10. eller av typen Ekkj 3x6+6 nu är din av typen 4x10.
Nedledaren är kabeln mellan stolpkopplingspunkten och kundens mätarskåp.

I luftledningen mellan stolparna kan det bland annat vara ALUS 4x25, 4x50 eller 4x95. omöjligt att svara på med infon vi har...
Eller gammal pungkabel 4x16 alu (pungkabel är kabel med separat bärlina)

Om man är van så kan man se från marken vilken typ det är
Man se från marken hur den är upphängd i stolpen och avgöra typen av kabel det är svårare att avgöra arean från marken.
ALUS ser ut som det är fyra tvinnade kablar.

Fråga nätägaren vad du har för förimpedans om du vill veta den.

sommarstugeområden kan ha riktigt små transformatorer 25 eller 50kVA är inte ovanligt om det är ett litet område med få anslutnigar.
 
Här är det som sitter i luften men tyvärr mycket snö så kanske dåliga bilder...:worried:

Elstolpar täckta av tjockt lager snö mot en skymningshimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elstolpe med kablar och en fågelholk täckt av snö bland vintergrenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


H HSP skrev:
kolla med grannarna är ett bra tips det kan vara fler som har problem...

off topic...
Nu har man inte kabelskåp i luftledningsnät...
PK används inte i alla kabelskåp. Exempelvis SLD 63 list som är för Diazed GIII säkringar. så är det en plastbit som begränsar säkringsstorleken ex PDA35 är för 35A säkringar...
En del nätägare använder inte dessa plastbitar då det endast är deras personal som är i skåpen och jobbar och de vet exakt vad det ska vara för amper på säkringen. på samma sätt som de vet amperen på knivsäkringar.

Men ligger det flera hus på sama grupp så är det mer än 35A i nätagarens säkring för aktuell grupp. och vid på en grupp med 7 abonnenter är det inga DZ säkringar med pk. då är linjen/gruppen avsäkrad med knivsäkringar

Lika så säkrar man av linjerna/gruppena vid transformatorn detta är ofta med en typ av stolpskåp med säkringslister om det är en stolptransformator.
Är det en markstation (nätstation) som matar luftnätet så brukar man ha utgående grupperna i lågspänningsfördelningen i nätstationen och sedan markkabel upp i stolpen som då övergår i stolpkopplingsunkten till ex. Alus...

men som sagt man säkrar av hela linjen sedan är det en stolpkopplingspunt vid varje nedledare.
Kopplingen består vanligast av avgreningskämmor exempelvis Enstos sliw50 som är penetrerande de är riktigt driftsäkra men fel kan alltid uppkomma... i vilken koppling som hellst, skarvar anslutningar och kopplingar är alltid en svag länk...

Går man ner från en alus luftedning till ett abonnemang med fasadmätarskåp där man kommer fram med markkabel så sätts en säkringslåda (kallas ibland IFÖ låda) upp på stoplen för att säkra av serviskabeln innan den går ner i marken.., Detta då luftledningen och nedledaren kan vara "rejält uppsäkrade"
Ifö lådorna innehåller PK (vanligtvis säkrat 35A för "villa anslutningar")

Dvs. antingen säkras markkabeln av i stolpmätarskåpet eller i en säkringslåda på stolpen....
"Toppsäkringar" på 400v nätet är inte vanliga i sverige då de kräver stolpklättring vid byte. med de finns...
 
Menar du kontrollera inkommande i fördelningsdosan under huset och i säkringsskåpet inne eller menar du alla anslutningarna i alla dvärgsäkringarna i skåpet?

E El-Löken66 skrev:
Har du 250 V får du byta glödlampor ofta. - 10/+6% tror jag anses vara normen av de flesta nätägare, sen kan ju alltid undantag finnas, men inte om man bor 50m från transformatorn.

TS kan ju gå över sin anläggning och kontrollera så alla anslutningar är ordentliga också.
 
E El-Löken66 skrev:
Har du 250 V får du byta glödlampor ofta. - 10/+6% tror jag anses vara normen av de flesta nätägare, sen kan ju alltid undantag finnas, men inte om man bor 50m från transformatorn.

TS kan ju gå över sin anläggning och kontrollera så alla anslutningar är ordentliga också.
Ja gränserna är väldigt väl tilltagna. +-5% är vad jag hört nätägare sträva efter, men 223 V är ju gott och väl inom den gränsen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.