E
H HSP skrev:
Nu vet vi inte om nätet i TS fall är svagt.
Men ts kan begära en elkvalitemätning av nätbolaget.
Är nätägarens nät underkänt då är de tvungna att förstärka nätet kostnadsfritt...
Det är inte vanligt men det förekommer att nätbolagen har underkända delar i nätet. De är ofta medvetna om vilka områden det gäller...

Varje fastighet med el har betalat en anslutningsavgift. Oftast är den betald upp till en viss säkringsstorlek, vanligt är 25A.
Då har de kunderna rätt att nyttja upp till 25A utan att betala extra kostnader för förstärkning....
Att sedan nätbolaget när de byggde området sålde ex 10st 25A anslutningar endast räknade med att alla säkrar 16A och dimensionerade efter det har inget med saken att göra... Det är så man bygger nät man räknar med att det är osannolikt att alla tar ut max samtidigt fast alla har "rätt" att göra det.
Hur skulle det kunna vara i underkant med dessa marginaler? Sen blir det trådskaparen som får betala mätningen och Nätbolaget kommer bara meddela att det är inom toleransen.

Bättre med en vanlig hederlig genomgång som föreslagits sedan inlägg 1, skulle man inte hitta något då kan man ju fundera på långtidsmätning men att kolla grunderna är första steg, detta har pågått i många år.

TS har inte kollat med grannar ifall dessa har något bekymmer. Inte kollat sin mätartavla. Ej heller nätägarens ände. Skulle förvåna mig mycket om det inte finns något i dessa punkter som skulle kunna förbättras lite genom enkla åtgärder.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Är det här något som skulle kunna vara användbart...?
Då har du alltså instrument för att mäta ström!
Fluken kan användas. Shelly kanske också går bra.
Kan vara viktigt att mäta strömmen i varje fas till BVPn vid dess olika driftsfall, ifall t.ex kompressorn går på en fas.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag tror jag skrivit att frågorna till e.on är ställda samt även att jag ska fråga mina grannar så ja min del i det här kan och ska förbättras.

Sedan gillade jag det du skrivit om gammal hederlig genomgång :D för det är ju just det vi gör. Jag är också av den devisen att begär jag jag än mätning innan jag har så mycket jag kan ”på fötterna” så kommer ärendet bara att avslutas efter mätningen av nätbolaget med texten: Mätvärdena ligger inom ”felmarginalen” så ingen orsak till ytterligare åtgärder från oss föreligger.

Men kan jag däremot presentera fakta/mätvärden som styrker min tes om att det är för dålig ”kräm” från deras sida så är chansen större att dom kanske ”rattar på” lite till?

E El-Löken66 skrev:
Hur skulle det kunna vara i underkant med dessa marginaler? Sen blir det trådskaparen som får betala mätningen och Nätbolaget kommer bara meddela att det är inom toleransen.

Bättre med en vanlig hederlig genomgång som föreslagits sedan inlägg 1, skulle man inte hitta något då kan man ju fundera på långtidsmätning men att kolla grunderna är första steg, detta har pågått i många år.

TS har inte kollat med grannar ifall dessa har något bekymmer. Inte kollat sin mätartavla. Ej heller nätägarens ände. Skulle förvåna mig mycket om det inte finns något i dessa punkter som skulle kunna förbättras lite genom enkla åtgärder.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag blivit uppringd av en kille på e.on som sitter lokalt och jobbar på en mätstation här i stan.

Han berättade för mig att förimpedansen ligger på 0,36 Ω. Det är under rekommendationerna för nybyggnationer sa han men fullt tillräckligt.

IK3-värdet är = 1125 Amp

Han berättade att enligt mina huvudsäkringar på 20A så ska dessa garantera uppstartsvärden på upp till 30A.

Vidare så bad han mig kontrollera alla anslutningar från BVP och till säkringsskåpet och efterdra det jag kan.

Han sa att jag också kunde begära in testprotokollet från NIBE gällande min BVP och kontrollera vad dom angett för mätresultat där samt även mäta uppstartsströmen gällande BVP. Han berättade att det hänt mer än en gång att kända BVP-tillverkare har skickat in testprotokoll på vissa siffror men sedan när man gör faktiska mätningar så stämmer det inte överens med de testprotokoll de redovisat. Det händer också att det kan vara fel i just denna pump som t ex kretskortsfel eller lång tid sedan byta av t ex filter som gör att uppstarten går trögare än den ska göra.

När allt detta är gjort och om problemet fortfarande kvarstår kunde jag kontakta honom igen så skulle dom göra en manuell mätning från transformatorstationen fram till mitt plåtskåp och även kontrollera sina egna anslutningar. Jag frågade lite fint om de skickar fakturan på den mätningen till mig om det skulle vara så att det inte upptäcker något fel i det egna nätet? Men det skulle dom inte göra sa han.

Finns det något ytterliga jag kan göra för att säkerställa mitt egna nät här hemma?
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Nu har jag blivit uppringd av en kille på e.on som sitter lokalt och jobbar på en mätstation här i stan.

Han berättade för mig att förimpedansen ligger på 0,36 Ω. Det är under rekommendationerna för nybyggnationer sa han men fullt tillräckligt.

IK3-värdet är = 1125 Amp

Han berättade att enligt mina huvudsäkringar på 20A så ska dessa garantera uppstartsvärden på upp till 30A.

Vidare så bad han mig kontrollera alla anslutningar från BVP och till säkringsskåpet och efterdra det jag kan.

Han sa att jag också kunde begära in testprotokollet från NIBE gällande min BVP och kontrollera vad dom angett för mätresultat där samt även mäta uppstartsströmen gällande BVP. Han berättade att det hänt mer än en gång att kända BVP-tillverkare har skickat in testprotokoll på vissa siffror men sedan när man gör faktiska mätningar så stämmer det inte överens med de testprotokoll de redovisat. Det händer också att det kan vara fel i just denna pump som t ex kretskortsfel eller lång tid sedan byta av t ex filter som gör att uppstarten går trögare än den ska göra.

När allt detta är gjort och om problemet fortfarande kvarstår kunde jag kontakta honom igen så skulle dom göra en manuell mätning från transformatorstationen fram till mitt plåtskåp och även kontrollera sina egna anslutningar. Jag frågade lite fint om de skickar fakturan på den mätningen till mig om det skulle vara så att det inte upptäcker något fel i det egna nätet? Men det skulle dom inte göra sa han.

Finns det något ytterliga jag kan göra för att säkerställa mitt egna nät här hemma?
Så ungefär vad som framgått i tråden.
Du kan ju börja med dessa åtgärder så blir det så bra det kan. Så får vi fundera på ytterligare ifall felet trots allt skulle bestå.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Han berättade för mig att förimpedansen ligger på 0,36 Ω. Det är under rekommendationerna för nybyggnationer sa han men fullt tillräckligt.
Han menade nog över rekommendationen, man vill ha en så låg förimpedans som möjligt (nåja, vid en viss gräns behöver man ta hänsyn till det också).

Med så bra värden ter sig dina mätningar som dåliga. Du borde ha mätt upp ett lägre värde än 0.8 ohm vid centralen då huset matas med 20 meter 4G10 mm², typ 0.5-0.6 ohm hade varit rimligt. Hur lång är ledningen mellan elcentral och det uttag du mätte i? Hur lång ledning och area är det till BVPn? Och längst ut?

Fortfarande lite svårt att börja misstänka fel. Visst kan man se över alla skarvpunkter och dra åt skruvarna. Nästa steg vore att titta på de tre faserna. Just nu vet vi inte vilken fas dina tre mätningar är gjorda på. Övriga frågor som ställts i tråden är också av intressen om du vill gå vidare.

Om det är just vid startögonblicket som det största svajet uppstår så behöver man mäta startströmmen. Där räcker inte en multimeter utan man behöver ett oscilloskop eller eller dedikerat instrument så det behöver du anlita någon för. Driftströmmen går dock att mäta med din Flukemultimeter.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag hade svajande spänning för många år sen. Ringde Vattenfall och berättade att jag mätt lite dåliga värden. De blev nästan förbannade, jag som privatperson skulle inte öppna nått skåp o mäta. Jag skulle ringa en elekriker, och han skulle sen ringa. Men de sa även att det inte var nått fel, utan det var min kabel som var dålig, då den var gammal, mina värden var dessutom innom gränsen 215-218 volt.
2 dagar senare stod det 2 bilar vid tranfomatorn, utan att vaken jag eller nån elektiker ringt, 3 veckor senare byttes tranfomatorn, och jag hade bra spänning igen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Hej Nobbe_1https://www.byggahus.se/forum/threads/svajande-belysning.403077/page-10#post-4040018

IK3-värdet är = 1125 Amp innebär att fasimpedansen där är (230/1125) ohm = 0,2044 ohm

Ur dina mätvärden räknade jag tidigare (#137) fram en fasimpedans på 0,3885 ohm (mätt vid säkringsskåpet)

Skillnaden 0,3885–0,2044 ohm = 0,1656 ohm i fasledarimpedans

Detta motsvarar (0,1656*6) /0,0175 m = 56,77 m (6 mm2 koppar ledare) mellan överlämningspunkten (elmätaren) och din elcentral.

Detta motsvarar (0,1656*10) /0,0175 m = 94,62 m (10 mm2 koppar ledare). mellan överlämningspunkten (elmätaren) och din elcentral.

Observera att vi har en viss osäkerhet i den mätning som är gjord och som jag skrivit om tidigare.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E
Isakare Isakare skrev:
Jag hade svajande spänning för många år sen. Ringde Vattenfall och berättade att jag mätt lite dåliga värden. De blev nästan förbannade, jag som privatperson skulle inte öppna nått skåp o mäta. Jag skulle ringa en elekriker, och han skulle sen ringa. Men de sa även att det inte var nått fel, utan det var min kabel som var dålig, då den var gammal, mina värden var dessutom innom gränsen 215-218 volt.
2 dagar senare stod det 2 bilar vid tranfomatorn, utan att vaken jag eller nån elektiker ringt, 3 veckor senare byttes tranfomatorn, och jag hade bra spänning igen.
Reagerar man att något ter sig annorlunda med elen är det i 9 av 10 fall något fel på gång.

Får någon ett nytt mätinstrument och börjar mäta till vänster och höger och helt plötsligt hittar en massa fel så är mest troligt allt i sin ordning.
 
Ska kolla upp dessa värden/mått och återkommer med svar på dina frågor. Jag ska även gå igenom hela tråden igen vid tillfälle och se vilka frågor som är obesvarade från mig och se om jag kan rätta till det.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Han menade nog över rekommendationen, man vill ha en så låg förimpedans som möjligt (nåja, vid en viss gräns behöver man ta hänsyn till det också).

Med så bra värden ter sig dina mätningar som dåliga. Du borde ha mätt upp ett lägre värde än 0.8 ohm vid centralen då huset matas med 20 meter 4G10 mm², typ 0.5-0.6 ohm hade varit rimligt. Hur lång är ledningen mellan elcentral och det uttag du mätte i? Hur lång ledning och area är det till BVPn? Och längst ut?

Fortfarande lite svårt att börja misstänka fel. Visst kan man se över alla skarvpunkter och dra åt skruvarna. Nästa steg vore att titta på de tre faserna. Just nu vet vi inte vilken fas dina tre mätningar är gjorda på. Övriga frågor som ställts i tråden är också av intressen om du vill gå vidare.

Om det är just vid startögonblicket som det största svajet uppstår så behöver man mäta startströmmen. Där räcker inte en multimeter utan man behöver ett oscilloskop eller eller dedikerat instrument så det behöver du anlita någon för. Driftströmmen går dock att mäta med din Flukemultimeter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.