C
C carlfredrik skrev:
Skulle du säga att signalen blir konstant svagare ju längre bort man kommer från laddstationen?
Bra fråga. Ja, det är min uppfattning, även så efter punkten där en guide ansluter, men då får jag erkänna att jag aldrig gjort några noggrannare mätningar på en frisk slinga (men det kan du ju lätt testa).

Men börja annars som sagt alltid med en resistansmätning av alla segment - det är det enda som ger en riktigt konkret och tydlig indikation.

Tycker också det funkar bäst med full signalstyrka på sändaren, men att man får se upp lite med "överhörning" där olika delar av slingan ligger relativt nära varandra. T.ex. när du gått varvet runt och börjar närma dig laddstationen igen.
 
  • Gilla
carlfredrik
  • Laddar…
C carlfredrik skrev:
[bild]
Har testat runt lite och ser ut som följande:
G1-G2: ok
V-G2: ok
H-G2: ok
H-G1: ok
V-H: inte ok

Blir tokig. Antar att slingan helt enkelt blivit för lång, med för många skarvar? Mätte även upp och skrev ner, vet inte om det går att tyda men ger kanske en hyfsad överblick. Laddstationen står vid lilla blå fyrkanten och jag skickar signalen på vänster slinga.

Hand håller ett ritat diagram med kabelföring och tester för en laddstation, noteringar om signalstyrka syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
C carlfredrik skrev:
Har testat runt lite och ser ut som följande:
G1-G2: ok
V-G2: ok
H-G2: ok
H-G1: ok
V-H: inte ok

Blir tokig.
Vad är OK? Har du resistansmätt?
 
C cpalm skrev:
Vad är OK? Har du resistansmätt?
Ok=Lampan lyser grönt. Har ingen mätare än, tänkte fixa det till helgen.
 
C
C carlfredrik skrev:
Ok=Lampan lyser grönt.
OK, då ligger du nog precis på gränsen till avbrottsindikering i något segment.
Som sagt, en resistansmätning svarar på vad det är för typ av avbrott du letar efter.
I synnerhet G2-V och G2-H är ju högintressant.
 
C cpalm skrev:
OK, då ligger du nog precis på gränsen till avbrottsindikering i något segment.
Som sagt, en resistansmätning svarar på vad det är för typ av avbrott du letar efter.
I synnerhet G2-V och G2-H är ju högintressant.
När jag testade igen nu så funkade inte G1-G2, V-G2 och heller inte H-G1. Har regnat nu så kanske att ett litet skav någonstans blir extra känsligt då.

G2-H har alltid funkat så skavet lär ligga på ytterslingan, det som är röd linje på min skiss.
 
C
C carlfredrik skrev:
När jag testade igen nu så funkade inte G1-G2, V-G2 och heller inte H-G1. Har regnat nu så kanske att ett litet skav någonstans blir extra känsligt då.
Kolla att du inte har oxidering i själva flatstiftskontakten (den delen som är klämd på kabeln). Det är ett vanligt fel och lurade mig en gång med exakt den typen av mystiska felet kommer och går-symptom som du upplever. Vickade lite på kontakten och plopp så lossnade kabeln. Klämde på en ny kontakt och allt var tipptopp igen.
 
C cpalm skrev:
Kolla att du inte har oxidering i själva flatstiftskontakten (den delen som är klämd på kabeln). Det är ett vanligt fel och lurade mig en gång med exakt den typen av mystiska felet kommer och går-symptom som du upplever. Vickade lite på kontakten och plopp så lossnade kabeln. Klämde på en ny kontakt och allt var tipptopp igen.
Bra tips! Bytt kontakterna men samma sak. Funderade på om kontakterna inne i stationen är kassa så testade även min pappas laddstation som först gav ett grönt ljus men sedan övergick till ett konstant blått ljus. På min blinkar det blått men har för mig att konstant blått ljus betyder svag signal…

Finns det någon guide någonstans på hur man mäter av resistentvärdet? Läste någonstans att upp till 30 ohm är ok. Jag är ju rätt säker på att problemet ligger i den röda delen, på vilket sätt hjälper mig en multimeter att hitta mer exakt?
 
Redigerat:
Städade upp mina värden från signalsökaren. Styrkan minskar väl rätt konstant lite hela tiden... något mer mellan vissa mätningar kanske.

Grafisk representation av signalstyrkemätningar i ett område med numeriska värden och linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick äntligen fatt i en mätare och gjorde en resistansmätning, som gav mig dessa värdena (inställd på 200k):
V-H: 58
V-G1: 60
H-G2: 0
H-G1: 6
G1-G2: 4

Så man kan nog med stor säkerhet konstatera att felet ligger i den lilla loopen V-G1. Skönt, en relativt kort sträcka. Blir att felsöka vidare imorgon.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C carlfredrik skrev:
Fick äntligen fatt i en mätare och gjorde en resistansmätning, som gav mig dessa värdena (inställd på 200k):
V-H: 58
V-G1: 60
H-G2: 0
H-G1: 6
G1-G2: 4

Så man kan nog med stor säkerhet konstatera att felet ligger i den lilla loopen V-G1. Skönt, en relativt kort sträcka. Blir att felsöka vidare imorgon.
Du bör ställa in mätinstrumentet på 200 ohm-området, ej 200 kiloohm.
Om du är säker på att instrumentet var inställt på 200 kohm så ska värdena multipliceras med 1000, alltså 58 kohm, 60 kohm osv.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Du bör ställa in mätinstrumentet på 200 ohm-området, ej 200 kiloohm.
Om du är säker på att instrumentet var inställt på 200 kohm så ska värdena multipliceras med 1000, alltså 58 kohm, 60 kohm osv.
Dubbelkollade och det är 200k jag måste ha den på för att den ska ge utslag. Har jag den på 20k får jag 1.8 ca i V-H

Hand håller en multimeter inställd på 200k Ohm med testkablar mot en gräsmatta med maskrosor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, det är way off vad som är acceptabelt. Du ska ha resistansvärde runt max 20 ohm, då uppmätt på 200 ohms-området. Ett visat värde på 1,8 när instrumentet är inställt på 200 kohm motsvarar 1800 ohm.

När ett instrument visar som på din bild, en "1" så betyder det att uppmätt värde är högre än vad instrumentet är inställt på.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ok, det är way off vad som är acceptabelt. Du ska ha resistansvärde runt max 20 ohm, då uppmätt på 200 ohms-området. Ett visat värde på 1,8 när instrumentet är inställt på 200 kohm motsvarar 1800 ohm.

När ett instrument visar som på din bild, en "1" så betyder det att uppmätt värde är högre än vad instrumentet är inställt på.
Fast den där 1an är alltid där, från att jag startar den. Börjar undra om det är något fuffens med mätaren. Får 1.8 på 200k nu.
 
C carlfredrik skrev:
Fast den där 1an är alltid där, från att jag startar den. Börjar undra om det är något fuffens med mätaren. Får 1.8 på 200k nu.
Med mätpinnarna isär, ingen kontakt mellan dom, så visar alltid instrumentet en "1" (overflow/over limit).
Sätt ihop mätpinnarna så ska instrumentet visa kanske 0,2.

När du mäter slingresistans ska instrumentet stå på 200 ohms-området.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.