Tomture61
B b8q skrev:
När jag jobbade som utsättare såg jag många villagrunder, men aldrig någon där man dragit stålband genom cellplasten för att hänga upp avloppsrören i armeringsnäten. Alla gjorde som i länkarna jag gav; en paddad rörgrav med rörgravsgrus i.
Antar att du läst mina svar till dig .
Extremt viktigt hur man bygger sin grund med avlopp .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Antar att du läst mina svar till dig .
Extremt viktigt hur man bygger sin grund med avlopp .
Javisst, men varför ser man inte det i de branschlänkar jag gav då?
 
Tomture61
B b8q skrev:
Javisst, men varför ser man inte det i de branschlänkar jag gav då?
Ingen aning , jag har lärt mig från min grävis ( han med grävmaskin som fixade min tomt)
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Är det mage på röret eller har det gått isär, har du snålspolande toaletter ( bara skit ) så åker inte skiten iväg som den ska, vad händer om ni slår i 2 hinkar vatten samtidigt i toan som ligger rätt i förhållande till magen under. Det med att gräva under är nog inget att tänka, massorna troligtvis makadam/kross kommer ramla ner från sidorna och kan aldrig fås tillbaka med bärande kraft.
Vi filmade avloppet i våras och då hade det inte gått isär, det är "bara" mage på röret. Toan ansluter i slutet av magen och problemet är inte att toapapper och skit fastnar utan att fett sätter sig som en propp i mitten på svackan.
 
Magnus E K
Matfett ska inte spolas ner i avloppet överhuvudtaget! Även om det inte blir stopp i eller nära huset så orsakar det stora problem längre ner.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Tomture61
Danfro Danfro skrev:
Vi filmade avloppet i våras och då hade det inte gått isär, det är "bara" mage på röret. Toan ansluter i slutet av magen och problemet är inte att toapapper och skit fastnar utan att fett sätter sig som en propp i mitten på svackan.
Är din grund pålad ?
 
Claes Sörmland
Danfro Danfro skrev:
Vi filmade avloppet i våras och då hade det inte gått isär, det är "bara" mage på röret. Toan ansluter i slutet av magen och problemet är inte att toapapper och skit fastnar utan att fett sätter sig som en propp i mitten på svackan.
Det beror väl rimligen på det stående vattnet i svackan och att fettet flyter upp till yta och fäster sig på plastväggarna.

Hur djup är svackan, rör det sig om t ex 20 mm kanske man kan offra det och fylla de med något gjutmaterial så att vatten inte blir stående där. Nu är jag nog för kreativ så att det inte finns någon fackmässig lösning i den riktningen...
 
Tomture61
B b8q skrev:
Javisst, men varför ser man inte det i de branschlänkar jag gav då?
Hoppas du kan förmedla detta scenario till dina kollegor.
Om du är besiktningsman är detta viktigt att känna till detta .
Men hur marken / grunden ser ut är ju avgörande för hur allt konstrueras .
Bygga hus är inte enkelt !
 
Det finns ju företag som ägnar sig åt markförstärkning osv. Skulle det inte gå att trycka ut något i marken under röret så man får upp röret där det säckar?
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns ju företag som ägnar sig åt markförstärkning osv. Skulle det inte gå att trycka ut något i marken under röret så man får upp röret där det säckar?
Bra tanke!
 
Danfro Danfro skrev:
Toan ansluter i slutet av magen
Då är det kök/handfat/dusch som ligger före magen, som någon nämnde fylla upp med något, ring en relinefirma och fråga om det går att göra något åt saken. det var inte toan som det hänger på utan övrigt, så det kan gå. Du har ju en film hur det ser ut och den kan komma väl till pass för ett företag i den branchen att se hur det ser ut.
 
  • Gilla
Danfro
  • Laddar…
Ett annat alternativ kanske kan vara att ta upp ett hål i platta för nytt avlop till köket (det är fettet som orsakar stoppet) mot kortväggen (grön prick) och dra egen ledning till kopplingspunkten. Borde gå att skotta ur och återfylla. Iofs får jag riva altanen men det borde vara betydligt enklare än att bila upp golvet...
 
  • Skiss över planerad avloppsledning till kök med grön prick för håltagningsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det mage mellan 2 röd prick vänster och 2 röda prickahöger då, vad finns till vänster och hur långt in under plattan är de/dom anslutningarna, samt höjden till röret under, behövs ju lite fall med, men är det bara i princip vatten så räcker det med 1 % fall.
 
J jonaserik skrev:
Det mage mellan 2 röd prick vänster och 2 röda prickahöger då, vad finns till vänster och hur långt in under plattan är de/dom anslutningarna, samt höjden till röret under, behövs ju lite fall med, men är det bara i princip vatten så räcker det med 1 % fall.
Exakt, magen mellan punkterna. Det finns ingen anslutning vid grön prick men borde vara hyfsat enkelt att fixa.
 
Beror på hur långt in det är och troligtvis 70 eller 90 rör första biten men till toan eller är det 110 där med. under men inte upp genom golv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.