AXS AXS skrev:
Sök på styrd horisontell borrning.

Exempel: [länk]

Skulle vara orolig för att plattan spricker om du gräver ur mycket, detta bör vara skonsammare.
Det är nog mer för att dra rör under byggnad. Kan inte se hur man skulle kunna koppla på befintligt system
 
Tomture61
Danfro Danfro skrev:
Jag har ingen aning om tjocklek... Kan kanske rota fram något gamal dokument men frågan är om det stämmer. En jävla (ursäkta språket) klåpare som byggde vårt hus för 10 år sedan. Tur att man kunde slinka förb byggplatsen och ta dom i örat ibland.

Blir nog till att bila upp golvet. Får muta frun med nytt golv och kök samtidigt.
Går att laga golvvärmerör , kan ju bli läck ibland . Lär bli skitigt inomhus om det ska bilas betong .
Menar du att huset enbart är 10 år gammalt !
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Går att laga golvvärmerör , kan ju bli läck ibland . Lär bli skitigt inomhus om det ska bilas betong .
Menar du att huset enbart är 10 år gammalt !
Ja 10 år :(
Annat som är fel också, men inget som inte är för allvarligt och som inte går att fixa.

Dock är avloppet en jäkla soppa. Köpte precis en fet högtryck så jag kan hålla avloppet igång. Men vill fixa detta så att man slipper gå ned en klump i magen och så att man kan sälja i framtiden utan att lura någon.
 
Jag skulle nog också ta det inifrån. Köp några skarvhylsor till golvvärmen om du råkar skada rören... Att försöka fixa svackan under plattan tror jag är omöjligt.. men jag skulle bli impad om du klarar det.. Ett 110 avloppsrör som sitter fast i båda ändarna är nog inte lätt att röra på . Och gräva in 4-5 meter under skulle jag aldrig göra..
Kanske en korkad ide... men hör med en relining firma om dom har några idéer.. Man kanske kan jämna ut svackan med något flytande som stelnar.. ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
- - - Troligen är avloppsrör ej upphängda på ett korrekt sätt med rostfria band .
Mycket viktig montering .
Ingenting är omöjligt , tar bara lite längre tid :)
Man får nog gräva både djupt och brett för att få ut fraktionerna under plattan .
Man hänger väl inte upp avloppsrör med rostfria band när man lägger dem i en rörbädd i mark under en betongplatta!
 
Tomture61
B b8q skrev:
Man hänger väl inte upp avloppsrör med rostfria band när man lägger dem i en rörbädd i mark under en betongplatta!
Hur gör du ?

Om huset byggs med betongplatta med dränering runt grunden så dräneras marken på vatten .
Är huset dessutom pålat för att marken är lerig tex så kan de bli en luftficka mellan undersida grund och mark .
Alla avloppsrör som ligger under huset kan åka isär eller få en svacka på avloppsstammen .
Därav är det mycket viktigt att rören fästs i armeringen med rostfria metallband .

Fick jag lära mig av grävis när jag byggde min grund till huset .
 
Redigerat:
AXS
Tomture61 Tomture61 skrev:
Men hur kopplar man på nytt rör på gamla rör :thinking:
Får såklart gräva någon typ av grop inne i huset där det ska kopplas på.

En annan tanke, mala skiten och pumpa ut det. I med så stor prm-slang som går i befintligt rör.
 
Tomture61
B b8q skrev:
[länk]

eller
[länk]
Har uppdaterat mitt inlägg .
Ibland är det viktigt så in i h...e att hänga upp avloppstammen, allt beror på markförhållanden - dränering - typ av grund .
 
Ett annat alternativ är att installera en automatisk spolning av ledningen t.ex. en gång i veckan. Så gjorde vi vid en fastighet som hade samma problem. Vi kunde inte hitta någon som vågade gräva under plattan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Får såklart gräva någon typ av grop inne i huset där det ska kopplas på.

En annan tanke, mala skiten och pumpa ut det. I med så stor prm-slang som går i befintligt rör.
Fast det är inte bara skit. Jag skulle säga att det är marfet som till 99% sätter igen röret. Jag var iväg och köpte en högtryckstvätt som i alla fall fixat 60 gradigt vatten. Körde en vänds och då släpper det.

Vi kan säkert klara oss flera år men om vi vill sälja framöver så måste det vara fixat. Får ta hit spolbilen till våren och mäta och markera ut vart svackan börjar och slutar samt vart rörskarven går.

Dom borde väll öven kunna mäta hur långt er röret ligger?
 
Tomture61
B b8q skrev:
[länk]

eller
[länk]
Vet inte vad du jobbar med , hoppas det inte är att bygga grund till hus .
Men detta är vad jag lärt mig som amatör .
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag skulle nog också ta det inifrån. Köp några skarvhylsor till golvvärmen om du råkar skada rören... Att försöka fixa svackan under plattan tror jag är omöjligt.. men jag skulle bli impad om du klarar det.. Ett 110 avloppsrör som sitter fast i båda ändarna är nog inte lätt att röra på . Och gräva in 4-5 meter under skulle jag aldrig göra..
Kanske en korkad ide... men hör med en relining firma om dom har några idéer.. Man kanske kan jämna ut svackan med något flytande som stelnar.. ?
Det blir nog till att ta upp en skyttegrav i golvet. Upp med gruset, fixa röret, i med grus och gjuta igen.

Ett jäkla hästjobb men kommer inte att kosta en förmögenhet.

Får ta hit någon som mäter ut svackan samt djup som röret ligger på.
 
Är det mage på röret eller har det gått isär, har du snålspolande toaletter ( bara skit ) så åker inte skiten iväg som den ska, vad händer om ni slår i 2 hinkar vatten samtidigt i toan som ligger rätt i förhållande till magen under. Det med att gräva under är nog inget att tänka, massorna troligtvis makadam/kross kommer ramla ner från sidorna och kan aldrig fås tillbaka med bärande kraft.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet inte vad du jobbar med , hoppas det inte är att bygga grund till hus .
Men detta är vad jag lärt mig som amatör .
När jag jobbade som utsättare såg jag många villagrunder, men aldrig någon där man dragit stålband genom cellplasten för att hänga upp avloppsrören i armeringsnäten. Alla gjorde som i länkarna jag gav; en paddad rörgrav med rörgravsgrus i.

Visserligen brukar man inte bygga hus på lera här, om man kan undvika det, så jag kan ha missat alla upphängda rör under betongplattorna. Men hur vet du att TS hus står på lera?
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.