Inte ett elproblem direkt men ändå..

Inser att jag börjar bli gammal, förr när jag jobbade som konstruktör räknade jag på effekter och strömmar som rinnande vatten och hade hyfsat bra koll i skallen och tog det i vissa fall tillräckligt bra med huvudräkning, men det går utför med gubben,,

Fick en fråga i ett aktuellt fall i morse men jag blev tvungen att ta fram ett block och penna innan jag landade rätt,😬
Kanske någon mer 60 + som känner igen sig🤔

Så bara för att, här kommer den, tar ni den utan dosa och hur nära kommer ni?

U = 3 x 120 VAC

Lasten består av nio element var och ett enligt nedan.

Resistans 0,070 ohm
Effekt 22004 Watt
 
Redigerat:
42!
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
~14000 * ~1.5
 
Tjaaa. Total effekt 180 000 W
drivet av 120 V kräver en ström på ca 1500 A. Nu har du 3 matande faser, så det borde bli ca 500A per fas.
 
Eller iofs, jag avrundade effekten lite väl grovt.. Total effekt blir 198 000 W. Vilket ger en total ström på 1 650A (fick ta räknaren där). och alltså 550 A per fas.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Inte ett elproblem direkt men ändå..

Inser att jag börjar bli gammal, förr när jag jobbade som konstruktör räknade jag på effekter och strömmar som rinnande vatten och hade hyfsat bra koll i skallen och tog det i vissa fall tillräckligt bra med huvudräkning, men det går utför med gubben,,

Fick en fråga i ett aktuellt fall i morse men jag blev tvungen att ta fram ett block och penna innan jag landade rätt,😬
Kanske någon mer 60 + som känner igen sig🤔

Så bara för att, här kommer den, tar ni den utan dosa och hur nära kommer ni?

U = 3 x 120 VAC

Lasten består av nio element var och ett enligt nedan.

Resistans 0,070 ohm
Effekt 22004 Watt
Nästan som du valt värden så det ska ligga bra till för huvudräkning och komma i princip helt rätt.
 
GK100 GK100 skrev:
Nästan som du valt värden så det ska ligga bra till för huvudräkning och komma i princip helt rätt.
Det är faktiskt på riktigt, dessa värden är de som utrustningen blir designad med.
Det blir lite intressant och se om någon träffar rätt med min skrala uppställning som grund.
 
Går att dela i tre symmetriska laster, så tre parallella på 70mR ger ca 23mR och 120/0.024 (enklare att dela med) = 120000/24 = 5000A.

Är verkligen resistansen 70mOhm, eller effekten på 22kW?
 
22kW i 120V borde vara ca 0.65Ohm (här fuskade jag och tog miniräknaren).
 
Du har ju 9 motstånd, som skall kopplas till 3 matande punkter. Du får fundera på om de skall kopplas parallellt eller i serie, eller ngt annat mönster.
 
Jag tror frågeställningen behöver lite förtydligande i så fall.

Vi har alltså nio element á 0.07Ohm i ett trefasigt 120V-system där vi vill ha ut en effekt på 22kW?

Jag tolkade nämligen frågan som att vi har nio 22kW element som ska kopplas in på ett trefasigt 120V-system, vad blir strömmen.
 
Är det fas eller huvudspänning som är 120V?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tolkade nämligen frågan som att vi har nio 22kW element som ska kopplas in på ett trefasigt 120V-system, vad blir strömmen.
Precis så tolkar jag det. Och kommer fram till ca 550A per fas.
 
Den ska matas via en trafo, 400/120 VAC , Y/d
Och som skrevs nio element a 22 kW i deltakoppling.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Den ska matas via en trafo, 400/120 VAC , Y/d
Och som skrevs nio element a 22 kW i deltakoppling.
Vad ska åstadkommas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.